null Beeld Joris Casaer
Beeld Joris Casaer

humo’s examentips

Examentips van de professor wiskunde, David Eelbode: ‘Maak beter een mindmap op A3-formaat dan een samenvatting’

Kijk eens wie daar weer voor de deur staat: het is de blok, die goeie, ouwe vriend die eigenlijk altijd ongelegen komt. Daar zit u dan, met een hoofd vol verse kennis en een lichaam boordevol stress, spijt en rilatine, als een hapklare prooi voor de wanhoop die kwijlend op de loer ligt. Panikeer (nog) niet, want Humo nam plaats in de collegebanken bij vijf van de patentste professoren uit dit seizoen van ‘De Campus Cup’, om hun allerbeste examentips en blokverhalen te sprokkelen. Ziehier onze aantekeningen: zes pagina’s verplichte leerstof voor het leren.‘Piet Huysentruyt’. Vandaag: professor wiskunde Davild Eelbode.

Joris Bellwinkel

David Eelbode (43), professor wiskunde aan de UAntwerpen, geeft zijn colleges vandaag onder z’n eigen naam. Logisch, zou u denken, maar toen hij zich op de allereerste dag van zijn studiecarrière moest voorstellen aan zijn medestudenten, vond hij ter plekke een nieuwe bijnaam uit: Mike.

DAVID EELBODE «Ik heb geen flauw idee waarom ik dat heb gedaan (lacht). Achteraf was het nogal moeilijk om terug te krabbelen, dus dacht ik: ach, dan blijf ik gewoon Mike.

»Negen maanden later had ik een examen filosofie. Ik was mijn studentenkaart thuis vergeten, waarop de professor voor het hele auditorium riep: ‘Sorry, kunnen jullie even bevestigen dat dit David Eelbode is?’ Het antwoord van mijn medestudenten: ‘Nee, dat is Mike!’ (lacht) Na het examen moest ik naar huis rennen om alsnog mijn studentenkaart te halen.

»Dus, bij dezen mijn eerste examentip: als je ooit een bijnaam wilt, ga dan voor iets als ‘het olijke frietenstekertje’. Kies nooit een voornaam die echt bestaat!»

HUMO Verliepen uw andere examens wel voorspoedig?

EELBODE «Eigenlijk wel. Vóór ik aan mijn studie begon, had ik me voorgenomen dat ik elke dag wilde werken én van mijn studentenleven genieten. Dat is me ook gelukt. Ik overdrijf niet: ik ben elke dag op café geweest, ik heb aan cantussen meegedaan, ik ben zelfs nog schachtentemmer geweest. Maar ik riep ook dagelijks mijn innerlijke Piet Huysentruyt op, door mezelf de vraag te stellen: ‘Wat hebben we vandaag precies geleerd?’

»In een wiskundige opleiding wordt de kennis laagje na laagje geplamuurd. Wie één laag mist, kan de nieuwe leerstof moeilijk verwerken. Maar als je iedere dag eventjes moeite doet om bij te blijven, snap je aan het einde van de rit wél hoe de principes werken.»

HUMO En dat is tip nummer 2.

EELBODE «Ik probeer dat advies ook altijd mee te geven aan mijn studenten, al vrees ik dat velen hun schouders ophalen. Ach, zulke dingen moet iedereen zelf leren, uit persoonlijke ondervinding. Toen ik op het einde van mijn eerste jaar te horen kreeg dat ik geslaagd was voor al mijn examens, wist ik: dit is een goeie manier om mijn studie aan te pakken.

»Studiemethodes zijn sowieso erg persoonlijk. Ik ken iemand die altijd studeerde in een leeg bad, omdat ze zich daar het beste kon concentreren. Voor mij werkte het vooral om rond te wandelen en mezelf dingen uit te leggen, of vragen te stellen over de stof. Ik heb tijdens de examenperiodes gigantisch veel gesprekken met mezelf gevoerd én een pak kilometers afgelegd.»

HUMO Dat is nog gezond ook.

EELBODE «Wat ik nog leuker vond, was afspreken met klasgenoten om elkaar te ondervragen. Eventueel een pintje erbij, samen discussiëren over de leerstof. Studeren voor een examen draait niet enkel om kennis, je moet wat je leert ook echt snappen. De beste manier om dat te testen is een deel van de leerstof uitleggen aan iemand anders, en nagaan of die persoon je daadwerkelijk begrijpt.»

HUMO Ik stip aan met gele markeerstift: examenstof is goede gespreksstof.

EELBODE «Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik zo graag over de cursussen praatte omdat ik toen al een docent in de dop was. De kip of het ei, weet je wel.»

HUMO U bent vast ook fan van mondelinge examens?

EELBODE «Als student vond ik die fantastisch, als professor vind ik het de allermoeilijkste examenvorm. Ik ben geen fan van onaangename stiltes. Als een student het antwoord niet kent, moet ik me keihard bedwingen om geen tip te geven, of een andere vraag te stellen om het gesprek gaande te houden.»

HUMO En dan zijn er natuurlijk ook studenten die hun gebrek aan kennis proberen te verdoezelen door uit hun nek te kletsen.

EELBODE «De klassieke truc is om de vraag van de docent te herhalen en gaandeweg de woorden een beetje uit te leggen, of allerlei randinformatie te geven. Als een student daarmee begint, weet je hoe laat het is. Dan moet je op een beleefde manier zeggen: cut the crap, dít is de vraag.»

HUMO Welk advies kunt u nog geven aan studenten?

EELBODE «Je moet af en toe uitzoomen. Je kunt alle leerstof het hele jaar lang grondig bijhouden, maar dan heb je soms niet door dat bepaalde begrippen of principes later in de cursus terugkeren, of zelfs in een ander vak. Ik raad mijn studenten vaak aan om een mindmap te maken op A3-formaat, zodat ze verbanden kunnen ontdekken.»

HUMO Niet gewoon samenvatten, dus.

EELBODE «Wanneer ik in een eerstejaarscollege een vraag stel die naar verbanden peilt, gebeurt het weleens dat een student lichtjes verongelijkt vraagt: ‘Professor, dat is toch iets uit een ander vak?’ (lacht)

»Je moet een studie altijd zien als één geheel. De vakken die je tijdens een opleiding wiskunde volgt, zijn slechts kunstmatige opsplitsingen die elk een apart etiketje krijgen: calculus, lineaire algebra... Maar uiteindelijk zijn al die afzonderlijke vakken wapens die je in je binnenzak stopt. En als je ze later allemaal samen gebruikt, kun je er gevechten mee winnen – complexe problemen oplossen, dus.»

HUMO Ik zag op uw Instagram-profiel dat uw studenten een wit voetje proberen te halen door een sneer naar de rockband Nickelback op hun examenpapieren te schrijven.

EELBODE «Officieel geef ik er geen extra punten voor, maar ik apprecieer het wel. Net als studenten die mijn lievelingsgetal op hun blaadje schrijven.»

HUMO Uw lievelingsgetal?

EELBODE «42! Iedereen die ooit de ‘The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy’ heeft gelezen (sciencefictionroman van Douglas Adams uit 1979, red.), weet wat dat getal is: the answer to life, the universe, and everything.

»Ik heb die quote ooit in de rechterbovenhoek van een examen gezet, en ervoor gezorgd dat de uitkomst van bijna alle vragen ongeveer 42 was. Vreemd genoeg heeft geen enkele student daar toen iets van gezegd. Ach, ik heb er in elk geval zelf plezier aan beleefd (lacht)

Ontdek alle examentips:

De professor gedragsbiologie: ‘Neem je moeder niet mee en leer zelf je plan trekken’

De professor kinderpsychiatrie: ‘Verkoop je huid duur tijdens een mondeling examen en stuur het gesprek een andere richting uit’

De muziekdocent: ‘Een aantal ademhalingstechnieken kan ik warm aanbevelen’

De professor islamkunde: ‘Leer de Koran uit het hoofd, of doe gewoon mee aan ‘De Campus Cup’’

Otto-Jan Ham: ‘Luister nooit naar de tips van iemand anders’

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234