null Beeld

Exclusief: De shredders van de Dit Is Belgisch-filmpjes spreken

Een kleine maand geleden spoelde collega (godb) - de ogen rood omrand, de rechteronderarm over zijn onderbuik gedrapeerd - aan op ons redactie-eiland. Of we die godverdomd hilarische shredfilmpjes van The Scabs en The Black Box Revelation op YouTube al gezien hadden?

Wat bleek: Legion of Rock Stars, een Amerikaans collectief dat jaren geleden acts als Guns 'N Roses en The Police in de zeik zette door een andere geluidsband onder hun videoclips te monteren, had eindelijk navolging in eigen land. Door een groepje dat zich Dit Is Belgisch laat noemen. Muzikanten, dat spreekt: je herkent de nummers, beeld en geluid lopen akelig synchroon, alle details kloppen. Maar je voelt dat er iets niet klopt. De makers slopen het huis van de song in kwestie niet zomaar; ze halen het pleister van de muren, boren gaten in de vloer, en lappen ze vervolgens weer op met rot hout. Lachen!

''Als we een miljoen hits halen, spelen we een liveshow''

De exploten van Dit Is Belgisch volgden elkaar in ijltempo op. Daan die 'Exes' speelt met - zo lijkt het - een vod in zijn mond. Een zwaar verkouden Franky DSVD die een nog zwaarder aan de valium zittend Channel Zero aanvoert. Triggerfinger die voor één keer een natte scheet in plaats van een orkaan van geluid voortbrengen. Een snipverkouden Selah Sue die begeleid wordt door een dronken freejazzcombo. Ozark Henry die zich neuzelend en knarsetandend door 'This One's for You' worstelt. Wij keken, klikten op 'Opnieuw afspelen' en 'Delen' en kregen na verloop van tijd pijn in onze onderbuik van de lachstuipen. Vooral bij Hooverphonic: 'The Night Before', gebracht tijdens het Sportgala, maar dan met valse gitaren, struikelende drums, een pijnlijk krassende viool en een wauwelende Noémie Wolfs. Al was die pret van korte duur: na één dag liet platenfirma Sony het filmpje verwijderen, omdat 'niet voor alle fans duidelijk is dat dit een grap is'.

Terwijl het nieuwe filmpjes bleef regenen - Absynthe Minded, Gabriel Rios, Praga Khan, dEUS - vroegen wij ons af: 'Wie zijn die mysterieuze shredders toch?' Collega (svb) sloeg aan het telefoneren en mailen. Twee dagen later, net voor hij met vakantie zou vertrekken, kreeg hij een mail van Dit Is Belgisch: dat ze met Humo willen praten, op zaterdag, precieze tijd en locatie nog te bepalen. Vrijdagavond laat bleek dat we ons naar een Vlaamse provinciestad moesten begeven. Meer details zouden volgen.

En zo komt het dat ik - het estafettestokje was in mijn schoot gemikt - een dag later over de autostrada scheur. De telefoon gaat. 'Humo? Dit Is Belgisch hier. Ik zal u even de spelregels uitleggen,' zegt een mannenstem. Hij klinkt afstandelijk, streng, tikje dreigend zelfs. 'U begeeft zich naar stad X en neemt plaats op het terras van café Y. Wij komen bij u zitten. U garandeert ons anonimiteit. U neemt géén foto's. Er worden geen handjes geschud. Als u ons een vraag stelt die ons niet aanstaat of onze ware identiteit probeert te achterhalen, houdt het gesprek op. Wij praten één keer met de pers en daarna nooit meer. Hebben wij een deal?' 'Reken maar van yes,' zeg ik - en ik geef gas.


Bekijk hier de filmpjes van andere artiesten!
De shredders van de Dit Is Belgisch-filmpjes spreken (vervolg)

Drie kwartier later op het bewuste caféterras. Ik kijk rond, tot ik doorheb dat een man - zonnebril, zwarte pet, zwart jasje met opgezette kraag - iets te lang mijn richting uitkijkt en lichtjes voorover buigt, alsof hij me iets wil vertellen. 'Humo?' lipt hij. Ik knik en lip terug: 'Humo!' We schudden elkaar de hand. Dan toch. Ze willen weten of ik het gesprek opneem. Ik vraag of ze daar bezwaar tegen hebben. Pet aarzelt. 'Ik zou dat ook doen,' zegt zijn kompaan, een beetje slordig vermomd met een wollen muts. 'Oké dan,' zegt Pet.

Pet - ik herken hem de man die ik daarstraks aan de telefoon had - zit perfect in zijn rol: hij praat zakelijk en zal het hele gesprek nauwelijks emoties tonen. Muts vindt die verkleedpartij duidelijk onnozel en zou veel liever rechtuit praten. Ik doe toch maar een poging om te vragen wie ze zijn.


Pet «Dit Is Belgisch. Sorry, daar zul je het mee moeten doen.»


Muts «Zodra je er naam en een gezicht op kan plakken, is de grap eraf. We hebben die bekendheid ook niet nodig: we zijn heel content met wat we in het dagelijkse leven doen.»


Pet «We waren eerst met z'n tweeën, maar gaandeweg hebben we er andere muziekfanaten bij betrokken. Ieder van ons heeft zijn specialiteit: sommigen spelen gitaar, anderen piano, nog anderen kennen de nieuwste muzieksoftware als hun broekzak. Meestal geven wij de voorzet en rekruteren we collega's voor de opnames, maar soms beginnen zij ook zelf aan een filmpje - wij werken het dan af en gooien het op onze YouTube-pagina (youtube.com/ditisbelgisch, red.).»

Muts «Het is begonnen als een grap. We zaten in de zetel een muziekfilmpje te bekijken en begonnen hardop na te denken of we daar niks mee konden aanvangen. We haalden het geluid eraf en bleven doordenken: 'Welke instrumenten hebben we nodig? Hoe kunnen we de stem nadoen?' 't Is een geestig tijdverdrijf, meer niet.»


HUMO Maar jullie steken er wel ongelofelijk veel tijd in: dat doe je toch niet zomaar?

Pet «Laat ik meteen het allergrootste misverstand over ons uit de weg ruimen: wij willen níémand belachelijk maken. We hebben die groepen gekozen om vier redenen. Eén: het zijn stuk voor stuk topacts. Twee: ze schrijven allemaal goede tot uitstekende songs. Drie: het zijn sterke persoonlijkheden. Vier: ze zijn expressief, zowel in hun zang als in hun gedrag. Sommige filmpjes zijn gewoon te mooi om te laten liggen: de mannen van dEUS die in 'De wereld draait door' rond die gettoblaster staan mee te zingen, dat schreeuwt toch om een parodie?

»Als je er per se een boodschap in wilt zien, dan deze: 'Doe eens iets spannends, Belgische muzikanten!' Muziek is tegenwoordig verschrikkelijk geformatteerd. Groepen trekken de studio in met een dure producer, en in plaats van te experimenteren spelen ze op veilig, om toch maar een hit te kunnen scoren. Fuck off! Waar zit de spirit van Frank Zappa en Captain Beefheart? Dat zijn onze idolen: muzikanten die tegen de stroom in roeien, buiten de lijntjes kleuren, hun eigen pad uitstippelen.»


HUMO Hoe moeilijk is het om zo'n shred te maken?

Pet «Eerst spelen we het origineel netjes na, en daarna beginnen we ze het helemaal scheef te trekken. Dat is behoorlijk arbeidsintensief: elke song kost ons één tot anderhalve week. Maar het leeuwendeel van het werk wordt verzet door mijn collega hier: hij rafelt elke clip uit tot op de kleinste vezel. Hij weet perfect wat er op welke seconde gebeurt. En daar kunnen wij dan mee aan de slag.»

De shredders van de Dit Is Belgisch-filmpjes spreken (Deel 3)

Muts «We zijn ervan geschrokken hoeveel muzikanten het zélf grappig vonden.»


Pet «Sommigen zijn vereerd. En nog anderen - The Hickey Underworld, om geen namen te noemen - komen aan onze deur kloppen omdat ze zo graag geshred willen worden. Blijkbaar verwachten ze dat het hun populariteit zal aanzwengelen.»


HUMO En wat met Alex Callier? Op Radio 1 beweerde hij dat hij het grappig vond, maar dat hij er zelf ook niks aan kon doen dat zijn platenfirma Sony het clipje van YouTube had laten verwijderen.

Pet «Komaan zeg. Natuurlijk kon hij er niet mee lachen, tenzij héél groen. Volgens mij heeft hij de kans met beide handen gegrepen om nog maar eens reclame voor zichzelf te maken. Als hij niet bij Hooverphonic speelde, was hij vast marketingdirecteur bij Procter & Gamble. Mensen als hij gaan over lijken om hun product te beschermen.»

Pet «Als het daarbij was gebleven, had ik het nog kunnen begrijpen. Maar we hebben via ons YouTube-kanaal ook een bijzonder onfris mailtje van Sony ontvangen.»


HUMO Wat stond daar dan precies in? En mag ik het nalezen?

Pet «Sorry, mag niet van onze advocaat.

»Zo ver is het dus gekomen: dat we juridische bijstand hebben moeten inroepen. Zonder in detail te treden: ze schreven dat ze ons desnoods met alle wettelijke middelen stokken in de wielen zouden steken.»


Muts «Vandaar dat we een pet en een muts ophebben: herkend worden is geen optie meer. We riskeren een schadeclaim.»


HUMO Belachelijk toch, voor een parodietje?

Muts «Het zal nog niet. Wie nooit met zichzelf kan lachen, is de naam muzikant niet waardig.»


Pet «Het probleem is dat onze shreds blijkbaar niet voldoen aan alle wettelijke voorwaarden om als parodie te worden bestempeld. Je mag het publiek bijvoorbeeld niet in verwarring brengen. Maar die verwarring, dat is toch net een deel van de grap?»


HUMO Hoe moet het nu verder?

Pet «We gaan er gewoon mee door, natuurlijk! We werken momenteel hard aan een nieuwe shred die we volgende week zullen vrijgeven: die zal pas écht een schokgolf door de Belgische muziekwereld jagen.

»Verder willen we een weddenschap aangaan met ons publiek: als onze filmpjes een miljoen hits halen, doen we een liveshow. Maar eerst nog wat repeteren.»

Het volledige interview met Dit Is Belgisch leest u volgende week in Humo.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234