Exclusief in Humo: Daft Punk

De promocampagne voor ‘Random Access Memories’, de eerste plaat van Daft Punk in acht jaar, heeft veel weg van een precisiebombardement met cluster­munitie: geen speaker die de heerlijk funky single ‘Get Lucky’ nog níét heeft uitgebraakt, en ook het internet barst van de reclamebanners en teaserfilmpjes voor wat de elektronicaplaat van het jaar moet worden. Humo vloog naar Los Angeles voor een luistersessie én een interview met het Parijse duo Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo.

Het waren gastmuzikanten die de lange stilte na liveplaat ‘Alive 2007’ doorbraken: eerst verklaarde singer-songwriter Paul Williams dat hij met het gerobothelmde duo had samengewerkt, later liet disco- en funklegende Nile Rodgers weten dat hij met de fransozen in de studio had gezeten. Vorige maand werd een website onthuld met een simpel animatiefilmpje (‘Volledig met de hand gemaakt, er is geen computer aan te pas gekomen!’, aldus iemand uit de entourage) waaronder een loop uit een nieuw nummer werd gemonteerd – de single ‘Get Lucky­’, zo weten we intussen.

Dan volgde het eerste van een reeks filmpjes waarin de vele gastmuzikanten uitleggen waarom het Franse duo muziekgeschiedenis schrijft. En het zijn niet de minste: naast Williams en Rodgers werkten ze met elektronicapeetvader Giorgio Moroder, rapproducer Pharrell ‘Neptunes’ Williams, Panda Bear van indierockers Animal Collective en Julian ‘The Strokes’ Casablancas.

Eerst horen, dan geloven – hoe die plaat klonk, daar had zelfs de pers het raden naar. Er werden geen promo-cd’s uitgestuurd, zelfs geen streaming link. Humo mocht ‘m welgeteld één keer horen, in het bijzijn van twee medewerkers van de Amerikaanse platenfirma. Balsem op de wonde: we mochten ervoor naar Los Angeles, en kregen een exclusief interview met Thomas en Guy-Manuel toe.

Eerste halte: Henson Recording Studios in Hollywood, een stokoud studiocomplex waar onder anderen – val gerust steil achterover en hou ons gezelschap op de koude betonvloer – The Carpenters, Joni Mitchell, Fleetwood Mac, The Police, Guns N’ Roses en Alice In Chains songs opnamen. Ik zet me in een bureaustoel voor een kamerbrede mengtafel, een platenfirmajongen drukt op ‘play’. Een slome discogroove golft uit de speakers: stilzitten is onmogelijk, het swingt als de pest.

Ik hoor géén samples, alleen echte drums, een echte bas en vooral: een ouderwetse funky ritmegitaar die de groove in dikke, weemoedige plakken snijdt en me de tranen in de ogen doet schieten. De jetlag, denk ik. Maar dan valt de vocoderstem in – ‘Let the music in tonight / Just turn on the music / Let the music of your life / Give life back to music’ – en doet het whoooooooooooooeeeeeeeesj in mijn hoofd.

Ik ben zes jaar oud en staar uit het raam van de ouderlijke woonkamer. Buiten lopen de seventies op hun laatste benen, in mijn koptelefoon weerklinkt ‘Reggatta de Blanc’ van The Police­, mijn allereerste lievelingsgroep. Nog voor ik die opstoot van melancholie kan onderdrukken, doet het alwéér van whoooooooooooooeeeeeeeesj: dit keer ben ik zestien, ik zit achter in een auto met neergelaten raampjes, onderweg naar een fuif waar trosjes onbereikbare meisjes rondhangen; na vanavond zal alles voorgoed anders zijn.

Whooooooooooooeeeeeeeesj! Het komende uur val ik van de ene verbazing in de andere: een waanzinnig mooie ode aan voornoemde Giorgio­ Moroder (‘Giorgio by Moroder’); een geschifte opera waarin ik van kosmische Musik in musicalbombast én hiphop tuimel (‘Touch’); sciencefictionklanken om bij weg te dromen (‘Motherboard’); een adembenemende ruimtesafari (‘Contact’). Als de laatste lichtpuls in de verte is uitgestorven, voelt het alsof de grote Glenn Gould mijn emotionele klavier een keer of honderd op en af heeft gedanst. In flipperkasttermen: TILT.


Beluister 'Random Access Memories':

Beluister 'Random Access Memories' via

Bekijk 'Get Lucky'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234