null Beeld

Exotica op Best Kept Secret: 'Westerse muzikanten met een gitaar? Je hebt het wel een beetje gezien'

'Bandje kijken?' Op Best Kept Secret betekende het niet noodzakelijk dat je een concert van Arctic Monkeys of The National meepikte. Een uurtje freaken en feesten op Turkse psychedelische rock, Caribische grooves of oriëntaals getinte Afrobeat was de andere optie. Toekomstvisie, heet dat.

Vrijdagavond, half tien. Een legioen rockfans trekt richting hoofdpodium voor Arctic Monkeys. Elders verweeft undergroundprofeet Deerhunter zijn getergde ziel met rafelige gitaren. Maar in de Five-tent barst zowaar een vroeg feestje los bij Altin Gün, een Nederlandse groep met een fascinatie voor oude Anatolische muziek en psychedelische seventiesrock. Hun opzwepende euforie lonkt even gretig naar Istanbul als naar Woodstock. Rondom ons schudden jong en iets minder jong de heupen los, ook al begrijpen zij wellicht geen jota van de Turkse teksten.

undefined

null Beeld

Wat we hier gemakshalve 'niet-Westerse muziek' zullen noemen, smokkelt Best Kept Secret op een organische wijze structureel in zijn programmering. Op vrijdag kon u er trippen en flippen op de in ayahuasca gedrenkte percussiewaanzin van het Colombiaanse Los Pirañas. Of smachten bij Sudan Archives, de exotische Los Angelina die Nigeriaanse vioolpartijen aan elektronische ritmes paarde. Om middernacht gierden Shabaka Hutchins’ Arabisch geïnspireerde saxpartijen door de tent, voor zijn show met The Comet Is Coming.

Op zaterdag bracht de Egyptische Nadah El Shazly het publiek dan weer in vervoering met experimentele klanktapijten uit de underground van Caïro. De Colombiaanse Lido Pimiente verschroeide het haar op onze armen met haar latino-indie. Arp Frique slalomde ‘s nachts tussen oriëntaals en afrobeat. The Mauskovic Dance Band huppelde zondag van soca naar Fela Kuti-grooves. Opvallend: die bands kregen op de festivalaffiche veelal een fraai plekje, soms tegenover grote alternatieve bands. Het verraadt een filosofie die een open geest en multiculturaliteit hoog in het vaandel voert.

null Beeld

'Filosofie is een groot woord', zegt Roel Coppen, hoofdprogrammator van Best Kept Secret. 'Ik probeer een festival samen te stellen waar ik zelf naartoe zou willen. Natuurlijk zie ik een wereldwijde trend waarbij niet-Westerse muziek alsmaar meer aandacht krijgt. Dat heeft verschillende oorzaken. De globalisering is er eentje, maar de digitale verspreiding van dat type muziek is zeker zo belangrijk. En het zijn simpelweg heel interessante artiesten.'

null Beeld


Hippe curiosa

In ons land wordt niet-Westerse muziek in de regel op gespecialiseerde festivals ondergebracht zoals Couleur Café, Sfinks of de Antilliaanse Feesten. Als Belgische rockfestivals dan als eens uitpakken met een ‘exotische’ artiest is het veelal als curiosum of als trendy hipstersnoepje. Een Omar Souleyman of Bombino op je festivalaffiche impliceert nog niet dat je op een intelligente, hedendaagse manier met niet-Westerse muziek omgaat. Laat staan dat je het publiek van de toekomst bedient.

'Je probeert de vinger aan de pols te houden', zegt Coppen. 'Nu ja, als programmator ben je natuurlijk altijd afhankelijk van het aanbod. Maar als ik zie dat een groep erg aanslaat op ons festival, dan is mijn missie geslaagd . Vorig jaar pakte het concert van Junun featuring Shye Ben Tzur & The Rajashtan Express heel goed uit. Het hielp natuurlijk dat Jonny Greenwood van Radiohead hen onder zijn vleugels had genomen, en dat hij mee op het podium stond.'

null Beeld

De concertganger van morgen? Die zapt achteloos tussen The National, Dua Lipa, J Balvin en Protoje. Met dank aan Spotify, YouTube en Instagram. De Belgische muziekclubs hebben dat goed begrepen. Zo pakte de Brusselse AB vorige maand uit met een avond rond Turkse psychedelica en sluit het zijn seizoen straks af met een minifestival rond Oost-Afrikaanse muziek.


Tolerantie

We begrijpen dat de Belgische festivals liever op veilig spelen vanwege economische motieven. Of staan ze misschien huiverig tegenover mogelijke politieke connotaties die een multiculturele line-up met zich meebrengt? In een alsmaar rechtser wordende Westerse wereld die gretig de angsten van de doorsnee blanke man en vrouw voedt, druist extra aandacht voor ‘exotiek’ in tegen een politiek beleid dat niet zelden eigenbelang en strikt afgebakende grenzen als het hoogste goed beschouwt.

'Een relevante programmering moet de samenleving weerspiegelen', meent Coppen. 'Je kan moeilijk negeren hoe de muziekcultuur reageert op wat er in de wereld gebeurt. Pas op: Best Kept Secret is geen politiek festival dat bewust bezig is met die boodschap. Maar tolerantie is belangrijk, zo simpel is het. We zijn blij dat heel wat van onze festivalgangers gevoelig zijn voor die open minded geest.'

Allemaal goed en wel, maar hoe blijvend is de heropleving van, pakweg, Turkse psychedelica of Zuid-Afrikaanse kwaito? Zijn het trends die straks weer gaan liggen? Of infiltreert hun muzikale vocabulaire in het universum van grote alternatieve bands die daardoor een hele resem minder bekende acts in hun kielzog kunnen meenemen? Coppen is in elk geval optimistisch.

'Tja, Westerse muzikanten met een gitaar? Je hebt het wel een beetje gezien, toch? Ik kan mij goed voorstellen dat een band als Tame Impala, die sowieso vatbaar is voor psychedelica, zich nog heel breed zal laten inspireren. Het kraantje is opengedraaid. Het druppelt nu nog, maar het zal niet snel worden dichtgedraaid. Je ziet ook steeds meer gespecialiseerde archieflabels heruitgaven uitbrengen. Geloof me, het einde is nog lang niet in zicht.'

'Tja, Westerse muzikanten met een gitaar? Je hebt het wel een beetje gezien, toch? Ik kan mij goed voorstellen dat een band als Tame Impala, die sowieso vatbaar is voor psychedelica, zich nog heel breed zal laten inspireren. Het kraantje is opengedraaid. Het druppelt nu nog, maar het zal niet snel worden dichtgedraaid. Je ziet ook steeds meer gespecialiseerde archieflabels heruitgaven uitbrengen. Geloof me, het einde is nog lang niet in zicht.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234