'F-16' op VTM

‘Zou minister van Defensie Steven Vandeput ook gekeken hebben?’ vroegen we ons onwillekeurg af, toen de aftiteling van de eerste aflevering van ‘F-16’ over het scherm rolde. En wat zou hij er dan van gevonden hebben? Wij zagen een interessante blik achter de schermen bij ’s lands meest tot de verbeelding sprekende deel van het militaire apparaat. Maar pacifist als we zijn, werden we daar niet altijd even vrolijk van. Mooie beelden, dat wel.

Met de boze meneren in de wereld valt niet altijd even goed te praten, dat snapt onze innerlijk Ghandi ook wel. Maar is het zoveel beter om hen dan maar een loeier van een bom op de kanis te gooien? ‘Ik zie het niet als levens ontnemen, ik ben hier om te helpen,‘ liet piloot Gadis (27) optekenen in een extra fragment op de website van het programma.

Gadis is één van de Belgische F-16-piloten in Jordanië, vanwaaruit onze luchtmacht IS bestreed in Irak en Syrië. Het was zijn eerste buitenlandse missie, de eerste keer dat hij met echte bommen onder zijn toestel door het zwerk kliefde. En al meteen bij zijn eerste vlucht moest hij er één droppen. In een bosje langs de kant van een weg had een stel IS-strijders zich na een aanval verscholen. Op verzoek van het Amerikaanse leger vlogen Gadis en een collega erheen. Niet veel later bleef er van het bosje, en allicht ook van de strijders die erin zaten, niets meer over dan een grote wolk stof. Dat werd vast in menige sofa op gejuich onthaald.

Het zwaartepunt van het programma lag op de luchtmachtbasis van Kleine Brogel, waar de F-16’s thuis zijn. Daar blijkt nogal wat ‘secret’ en ‘top secret’ gedoe aan de gang, maar de camera’s van VTM zouden grotendeels vrije baan krijgen, verzekerde luchtmachtgeneraal Frederik Vansina uitdrukkelijk. Enkele piloten wilden herkenbaar getuigen, want ‘een gezicht is toch ook maar een gezicht’. Voorts gingen ze schuil achter codenamen als Barry, Scalle, Sprinkler, Gizmo en Shell. Hun leeftijden varieerden tussen 24 en 50, twee uitersten die we daar niet meteen verwacht hadden.

Zet enkele tientallen mannen tussen 24 en 50 samen en je krijgt als vanzelf een clubje waar het testosteron welig stroomt en waar de holle roffels van borstgeklop niet van de lucht (pun intended) zijn. Er vielen dus wel wat straffe uitspraken te rapen in dit programma. Daar waren we allerminst door verrast, een goed gevulde kom met korrels zout stond al binnen handbereik.

Een mooi moment was de laatste vlucht van Shell. Op zijn 44ste hebben de zware G-krachten van de F-16-vluchten hun tol geëist, waardoor hij noodgedwongen rustiger cockpits moet opzoeken. Voor een laatste keer trok hij zijn zilveren vogel nagenoeg verticaal de lucht in. Dat zag er behoorlijk spectaculair uit. Onder luid applaus zette hij zijn toestel finaal aan de grond, waarna hij meteen een frisse Duvel in de hand gedrukt kreeg. Een man naar ons hart.

Kleine jongens willen brandweerman of straaljagerpiloot worden. En na de beelden vanuit de cockpits die we in ‘F-16’ hebben gezien, lijkt dat laatste niet eens zo’n gekke keuze. Al moet je dus wel bereid zijn om stoute meneren een raket op hun knikker te mikken. En dat is volgens ons toch een beetje nefast voor de feestvreugde. Al zijn er vast genoeg juichers in sofa’s die daar niet om malen. Het weze hun gegund.

Al bij al is ‘F-16’ vooral een mooie promofilm voor de Belgische luchtmacht. Zou minister Vandeput dat ook vinden?

En wat wij ons nog afvroegen: die Gadis, zou dat een neef zijn van Haldis?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234