null Beeld

F. Scott Fitzgerald - De rijke jongen

Iedereen die ooit ‘The Great Gatsby’ heeft gelezen – of van het boek hoorde, of de film zag, of modeontwerper is – weet de naam F. Scott Fitz­gerald omgeven door een waas van Chanel, seersucker en maritieme briesjes op een privéjacht.

Als je dan zo'n schattig boekje, ‘De rijke jongen’ (Podium), op je massief eikenhouten bureau vindt, waaraan je dienstmeisje in gesteven pakje met revers net een noisette, vers frambozensap en een paar schijfjes kumquat heeft geserveerd, dan verwacht je wat.

Het probleem is: alle verwachtingen vult dit boek compleet in. Een zéldzaam probleem, maar een probleem. Want pagina na pagina defileren de rijke meisjes voorbij in varianten van ‘fris is heur haar en dapper zijn heur aanbidders’. Haar fortuin is zo oogverblindend dat Fitzgerald heur schoonheid, ogen en huid voor het gemak ook zo beschrijft.

En verdomd: het gaat de mannen net zo af. Verhaal na verhaal loop je rond in één grote Tommy Hilfiger-advertentie, alleen stylet Fitzgerald zijn personages zorgvuldiger en loop je dus de lol mis. Dat werkt in een roman – sterker: ‘The Great Gatsby’ dankt zijn fantastische sfeer aan zulk langgerekt langoureus rondhangen – maar bij een hoop kortverhalen na elkaar begint de eindeloze herhaling van cocktailjurken en clubs en jachthavens op te vallen, en begrijp je waarom al die personages van hem zo in de drank hangen.

Ik doe mijn best voor dit prachtige, steenrijke, stomvervelend frigide lief: ik trek tijd uit voor Fitzgerald op zondag en neem 'm mee op uitjes en naar trendy plekken. Maar hij blijft me dezelfde zooi voeren van krijgt-hij-haar-of-niet-wat-maakt-het-uit-ze-blijven-in-elk-verhaal-naar-malkander-smachten, van zonnen boven Florida ‘zo kleurig als blauwzijden kousen’. Ik wil ‘retro’ denken, maar ik voel ‘gedateerd’. Fitzgerald kan het niet helpen: zijn materiaal suckt, en hij is zichtbaar verouderd.

Conclusie: de azuur- en parelsfeer van ‘De rijke jongen’ blijft je zonder twijfel bij, maar de verveling ook.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234