Factcheckers (Eén - 13 maart)

Fake news werpt steeds langere schaduwen en dus ontpopte ‘Voor hetzelfde geld’ zich tot ‘Factcheckers’, waarin Jan Van Looveren, Thomas Vanderveken en Britt Van Marsenille leugens uit de aanzwellende informatiestroom zouden filteren.

Eén zo’n onwaarheid: dat een mens zou vermageren van tequila, zoals bepaalde nieuwssites toeterden. Een verkeerde interpretatie van wetenschappelijk onderzoek, bleek al snel toen Vanderveken de onderzoekster aan de lijn kreeg. ‘Opgelost’, dacht je. Maar niet voordat er een fles tequila soldaat gemaakt werd als experiment, dat zelf ook niet bepaald waterdicht oogde. Blijft wel waar: beschonken lui zijn enkel amusant als je zelf ook behoorlijk in de olie zit.

Fake news, een bewuste poging om met desinformatie een bepaald doel te dienen, werd in ‘Factcheckers’ lekker makkelijk gelijkgesteld aan eender welke journalistieke onnauwkeurigheid. De presentatoren maakten daarbij graag gebruik van compacte cameraatjes, wat het gevoel gaf dat je aldoor naar impromptu, heimelijk opgenomen materiaal zat te kijken. De bedoeling was om kijkers zo de indruk te geven dat ze voortdurend één of andere onthulling meemaakten, ook als de eigenlijke onthulling het malen niet waard was.

Het bericht dat keyless auto’s, zonder traditionele sleutel, simpel om stelen waren, klopte bijvoorbeeld gewoon. Maar Britt Van Marsenille wilde dat je bij die vaststelling even verbaasd keek als zij. Een volgend onderzoek, iets met urine en zwembaden, bleef zonder duidelijke conclusie, maar was wel een mooi excuus om Jan Van Looveren in een zwembad te laten zeiken. ‘Fake news’ is een beladen term. ‘Infotainment’ is dat ook. De kunst bij allebei is om het te herkennen als het zich anders voordoet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234