null Beeld

'Fans of Gaming': Olympisch gamen

Dat gamen de afgelopen jaren alsmaar populairder wordt, dat had u zelf ook wel gemerkt, bijvoorbeeld toen u op straat weer eens over een Pokémon-jager struikelde. Maar dat ook kijken naar andere mensen die gamen in opmars is, dat is wellicht nieuw.

Stefaan Werbrouck

'In Duitsland vullen gamers kleine stadions en in Zuid-Korea zijn professionele gamers zowat halfgoden'

Elders in de wereld worden er al langer wedstrijden gehouden waarin professionele gamers het onder het oog van duizenden toeschouwers tegen elkaar opnemen, in Vlaanderen vond een dik jaar geleden in de Ghelamco Arena voor het eerst het eSports Festival plaats. Onder het dikke duizendtal aanwezigen: Fernando Pauwels, die er voor Acht – binnenkort wordt-ie omgedoopt tot mannenzender CAZ - de documentaire ‘Fans of Gaming’ draaide. Vreemd genoeg is hij zelf geen gamer.

Fernando Pauwels «Ik speel zelden of nooit games, maar als gediplomeerd socioloog intrigeert die hele gamewereld me mateloos. Het is een subcultuur die redelijk onbekend is bij het grote publiek, maar tegelijk gaat er enorm veel geld in om. Rond games als sport en de beleving ervan is er een hele economie ontstaan. Het Amerikaanse Cloud9, een team van professionele gamers, verkoopt wereldwijd bijvoorbeeld meer merchandising dan Manchester United. Bedrijven beseffen ook steeds meer dat er veel geld te verdienen valt aan gamers: het gaat hier tenslotte om mensen die ijsgekoelde computerservers kopen. En daar spelen ze op in.»

HUMO In Vlaanderen lopen we op dat vlak nog een beetje achter?

Pauwels «Gaan kijken naar gamers is hier in ieder geval minder ingeburgerd dan in het buitenland. In de Ghelamco Arena stond er een tribune voor ongeveer duizend man, in Duitsland lopen er ondertussen kleine stadions vol voor kampioenschappen. En in Zuid-Korea zijn professionele gamers echte sterren, halfgoden bijna. Toen de coach van het Koreaanse voetbalteam zijn spelers wou oppeppen, heeft hij met een vliegtuig enkele gamers laten overvliegen. Qua status staan die in het land nog hoger dan profvoetballers. De openingsceremonie van het wereldkampioenschap in Zuid-Korea kon trouwens ook wedijveren met de openingsceremonie van de gemiddelde Olympische Spelen.»

HUMO Één van de gamers die aan bod komen in de documentaire is Eefje Depoortere: ze is presentatrice bij Twitch, een site waar games gestreamd worden, en een beroemdheid in het wereldje.

Pauwels «Ik kende haar niet voor ik aan deze documentaire begon – zoals iedereen die niet in dat wereldje zit, vermoed ik – maar ze blijkt een echte wereldster te zijn. Twitch is opgericht in de zomer van 2011, en sindsdien is het aantal kijkers op het platform elk jaar verdubbeld. Vorig jaar zaten ze aan 50 miljoen gebruikers, dit jaar aan 100 miljoen. En Eefje is de presentatrice van het kanaal waarop het kampioenschap rond ‘League of Legends’ te zien is, de populairste game van allemaal. Dan weet je het wel, zeker? We hebben voor de documentaire ook enkele diehard fans gevolgd, van die lui die zich ook verkleden als hun favoriete gamepersonage, en zij beschouwen Eefje als een ster. Het feit dat ze dankzij ons dichter bij haar konden raken, was meer dan een bonus.»

HUMO En toch: kijken naar mensen die games spelen, blijft dat niet een beetje raar?

Pauwels (lacht) «Dat vond ik vroeger ook, maar ondertussen kan ik me best voorstellen dat het leuk is. Uiteindelijk is het niet zo héél anders dan wanneer je fan bent van Roger Federer en op tv kijkt naar een match op Roland Garros. Het is een soort topsport, want die professionele gamers zijn daar ook echt dag en nacht mee bezig. En een game als ‘League of Legends’ wordt vaak vergeleken met schaken, omdat je ook heel strategisch en tactisch moet nadenken. Alleen zijn jij en je tegenstander bij het schaken de enige spelers, terwijl zo’n ‘League of Legends’-kampioenschap gespeeld wordt met een team van vijf gamers. Geloof me: niet gemakkelijk.»

HUMO We houden het maar bij ‘Pac-Man’, bedankt!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234