null Beeld

Fantastic Four

Lang niet zo lamlendig als wordt beweerd.

De Fantastic Four zijn altijd zo’n beetje de slome duikelaars onder de verfilmde superhelden geweest. Doordat zowel ‘The Fantastic Four’ (1994), ‘Fantastic Four’ (2005) als ‘Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer’ (2007) aan de box office maar weinig potten braken – lag het aan de nogal infantiele verhaallijnen? Of aan de povere digitale effecten? – zijn Mister Fantastic, The Invisible Woman, The Human Torch en The Thing er nooit echt in geslaagd om bij het grote publiek dezelfde iconische status te verwerven als Iron Man, Spider-Man of Captain America. Doe zélf de test maar eens: u kent de scharlaken cape van Superman en de rode muts van Spider-Man even goed als uw eigen jeansbroeken, maar weet u over welke superkrachten The Thing beschikt? Kunt u uit uw hoofd zeggen hoe Mister Fantastic aan die elastische handen en voeten komt? Voilà.

De Fox-studio heeft nu een nieuwe poging gewaagd om de Fantastic Four-franchise nieuw leven in te blazen (het is van moeten: als ze om de zoveel jaar geen Fantastic Four-film maken, verliezen ze de rechten op het viertal), maar de productie (prijskaartje: 122 miljoen dollar) draaide uit op een catastrofe: regisseur Josh Trank, hij die in 2012 met ‘Chronicle’ een buitengewoon frisse superheldenfilm afleverde, ontpopte zich op de set naar verluidt tot een oncontroleerbare tiran, waarop de studio Trank de creatieve controle ontnam en hem de montagekamer uitschopte (de cineast ontkent alle beschuldigingen en heeft zich intussen van de film gedistantieerd); de Amerikaanse critici haalden het eindresultaat massaal door de gehaktmolen (zelfs ‘Batman & Robin’ en ‘Superman IV: The Quest for Peace’ kregen betere ratings: kun je nagaan); de resultaten aan de Amerikaanse box office waren ronduit bedroevend; en volgens de laatste geruchten zal de sequel, normaal voorzien voor 2017, botweg worden gecanceld. Fantastic Flop! Of toch niet?

Nu staan wij allicht moederziel alleen met onze mening, maar wij vonden ‘Fantastic Four’, ondanks al die negatieve buzz en ondanks een hoop mankementen, een behoorlijk entertainend kijkstuk. De Amerikaanse critici jammerden dat Trank veel te veel aandacht aan de introductie van de vier hoofdpersonages besteedt, maar wij vonden die lekker lange aanloop – zo zien we hoe de piepjonge Ben Grimm en Reed Richards met behulp van koperdraad en aluminiumfolie in een garage een biomaterieshuttle in elkaar proberen te knutselen – net één van de sterkste troeven van deze prent.

En zelfs wanneer we na drie kwartier eindelijk tot de actie overgaan (de vitters zouden zeggen: ‘Wanneer er eindelijk iets gebeurt’), blijft de charme van het scherm spatten: zo is de pod waarmee onze vrienden door het kwantumportaal naar die mysterieuze planeet reizen, voortdurend omgeven door heen en weer schietende bliksemschichten, net zoals in een sciencefictionfilm uit de oude doos.

De scènes waarin Reed, Ben, Susan en Johnny vlak na hun terugkeer uit die andere dimensie tot hun verbijstering moeten vaststellen dat hun tripje hen fysiek heeft misvormd (eigenlijk komen ze niet terug als superhelden, maar als regelrechte freaks), mogen dan weer ronduit benauwend worden genoemd. Maar hoe zou ú reageren wanneer u zou ontdekken dat u in een hoop stenen bent veranderd? Wij moesten tijdens die scènes in ieder geval meer aan Cronenbergs ‘The Fly’ denken dan aan de andere Marvel-superheldenfilms, en zelfs aan Kafka’s angstwekkende novelle ‘De gedaanteverwisseling’, waarin een man ontdekt dat hij in een kever is veranderd.

Prima vertolkingen ook: Jamie Bell krijgt weliswaar veel te weinig screen time, maar Miles Teller, de drumslaaf uit ‘Whiplash’, is als Reed Richards opnieuw goed op dreef, en verder treffen we in ‘Fantastic Four’ een acteur aan waar we persoonlijk dol op zijn: Reg E. Cathey, hij die in de briljante televisiereeks ‘House of Cards’ de rol speelt van Freddy, de ribbetjesman. Pas wanneer de makers in het laatste kwartier voluit de kaart van de stompzinnige digitale effecten trekken, valt ‘Fantastic Four’ als een superpudding in elkaar. En ook die ultra-elastische armen en benen van Mister Fantastic blijven er een beetje idioot uitzien, ook al zouden wij wel weten hoe we die superkracht moeten gebruiken (zoals: naar kontjes grijpen terwijl we zelf niet eens in de buurt zijn).


Bekijk de trailer:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234