null Beeld

Filip Peeters & Ben Segers over 'Wat mannen willen':'Halfnaakte vrouwen die tegen elkaar aanschurken: helemaal niet opwindend'

Met ‘Wat mannen willen’ maakte Filip Peeters zijn eerste film. En dat deed hij, het zal niemand verbazen, met kennis van zaken.

'In de liefde heb ik ook vaak in het zand gebeten, hoor. Gelukkig maar, anders was ik nu een verwend ettertje' Filip Peeters

Complimenten nemen ze ook graag in ontvangst. Als Filip zegt dat ‘Wat mannen willen’ een pretentieloze feelgoodfilm is en ik opwerp dat ik toch aan het doek gekluisterd zat, is hij kinderlijk blij. En ik lieg niet. Ik heb ademloos toegekeken hoe de meeste van mijn angsten over mannen in de film opeens waarheden als een koe bleken te zijn. Ik zag de carrièreman die nog even de bloemetjes wil buitenzetten voor zijn huwelijk, de family man die tegen wil en dank op scheiden staat, de kluns die er niet in slaagt een vrouw te versieren, de artiest die zo gefixeerd is op zijn eigen navel dat hij stekeblind is voor de liefde... En natuurlijk ook de dromer, de man in wiens fantasie zowat alles mogelijk is, een soort Filip Peeters, zeg maar.

null Beeld

Op Studio Herman Teirlinck liet hij zich al niet beteugelen. Toen Robbe De Hert hem in het vierde en laatste jaar een rol aanbood, nam hij die aan. Maar van de Studio mocht hij niet. Hij schopte stennis en werd eruit gegooid; de rol was ondertussen naar iemand anders gegaan.

Filip Peeters «Robbe heeft me toen als best boy aangenomen, een soort assistent die ervoor zorgde dat hij zijn dagelijkse crème glace kreeg en op tijd op de set was. Het is op die set dat ik voor het eerst achter een camera heb gestaan en dacht: ‘Regisseren, dat ga ik ook zeker nog ’ns doen.’ Je kunt alles zelf bepalen en hoeft aan niemand toestemming te vragen.»

HUMO Ben, ben jij ook een man als Filip, die zich graag van het ene avontuur in het andere smijt?

Ben Segers «Neen, ik ben banger, denk ik. Toen ik Filip voor het eerst ontmoette op de Studio, was ik nog volop op zoek naar een onderwerp voor mijn eindvoorstelling, die hij zou beoordelen. Jan Decleir raadde me het boek ‘Moskou op sterk water’ van Venedikt Jerofejev aan, omdat hij wist dat dat boek Filip fascineerde. Ik ben dat boek gaan kopen. Het bleek over een man te gaan voor wie drinken een soort religie is. Ik vond het allemaal veel te eng: het kwam te dichtbij, niet alleen vanwege dat vele drinken, maar ook omdat die gast net als ik alleen was. Ik begon dat allemaal op mezelf te betrekken, maar ik was er nog niet klaar voor om zo diep in mezelf te kijken. Ik heb het boek weggegooid en ben afgestudeerd met een voorstelling over een jongen die in Lourdes rolstoelen gaat duwen.»

HUMO Zie je jezelf ooit een film regisseren?

Segers «Niet echt.»

HUMO Weet je waarom ze jou opeens voor een regie hebben gevraagd, Filip?

Peeters «Door wat stoere praat, denk ik. Ik heb ooit tegen Yoshi (Aesaert) van Marmalade Films gezegd: ‘Als X kan regisseren, dan kan ik dat ook.’ En dat heeft hij onthouden (lacht). Wat wel vreemd was: twee dagen voor Yoshi me belde, was ik thuis toevallig aan het zagen geweest dat het tijd werd voor iets anders. Ik vond dat ik al zoveel rollen gespeeld had in mijn leven – iets waarover ik natuurlijk niet mag klagen – dat mijn honger om te spelen weg was. Ik speelde weer met het idee om toch maar dat restaurantje open te doen waar ik nog dagelijks van droomde – ook al besefte ik dat zoiets een romantisch idee was. Maar toen belde Yoshi dus met de vraag of ik wou regisseren.»

HUMO En de ontembare man die je bent, zei meteen ja.

Peeters «Ik heb bedenktijd gevraagd. Met een bang hart heb ik toegestemd. Ik was ook heel zenuwachtig op de eerste draaidag, toen ik mijn naam op het klapbord zag staan en iedereen na elke take plots naar míj keek om te zien of de scène gelukt was of niet.»

HUMO Wist je wat je wou? Was er iets wat je absoluut anders wilde doen dan de Nederlandse film ‘Mannenharten’, waarvan ‘Wat mannen willen’ een remake is?

Peeters «Absoluut. Ik vond de Nederlandse versie op veel fronten te kort door de bocht gaan. Waar ik bijvoorbeeld niet tegen kan, is de misvatting dat alle mannen opgewonden raken van halfnaakte vrouwen die tegen elkaar aanschurken en doen alsof ze ontzettend geil zijn. Ik vind dat helemaal niet opwindend. En ik kan ook niet tegen dat Nederlandse vingertje dat zegt: ‘Pas op als je gaat trouwen, man! Zorg er dan maar voor dat je eerst de halve wereld hebt geneukt.’ Met als achterliggende gedachte: als je níét trouwt, kun je alle wijven binnendoen die je maar wil. Kom op, zeg! Wat een flauwe zever is dat. In de Nederlandse versie scheidt Tim, hij trekt de wijde wereld in en stuit bij het eerste benzinestation buiten Amsterdam op een liftend meisje. Tim zegt tegen haar: ‘Stap maar in.’ Waarop er ineens allemaal prachtige, schaarsgeklede grieten in zijn busje stappen. Zo’n flauwekul! Met de realiteit heeft dat niets te maken.»

HUMO Jij beeldt het onweerstaanbare meisje anders uit. Ze geeft Tim complimentjes en vraagt hem om hulp voor haar auditie. Is dat een meer realistische strategie om mannen voor je te winnen?

Peeters «Ja, dat werkt. Een beetje bewondering, daarna even subtiel de lippen stiften en iets in je oor fluisteren: dat zijn de trucs die hun effect niet missen.»

Segers «O, ja? Ik val helemaal niet voor vamperig en uitgesproken vrouwelijk gedrag of rode lippen. Het mág wel, maar als het met opzet gedaan is – om te scoren – dan marcheert dat niet.»

Peeters «Als een onnozel wicht met haar haren begint te zwaaien en wat in mijn oor fezelt, roep ik ook niet meteen: ‘Yes, de vrouw van mijn leven!’ Dat bedoelde ik niet. Maar het vrouwelijke lichaam en de kleine dingetjes die vrouwen doen, vind ik wel aantrekkelijk.»

Segers «Dat kan allemaal wel aantrekkelijk zijn, maar voor mij moet het contact toch gepaard gaan met een ziel, een…»

Peeters «...goed gesprek! Ja, dat ook natuurlijk.»

undefined

null Beeld

undefined

'Als je kiest voor die ene partner, zul je het met haar moeten doen voor de rest van je leven. Van die gedachte alleen al kun je bang worden' Ben Segers


Nooit meer andere borsten

HUMO Voor Tim, die op het punt staat te trouwen, volstaan de complimentjes en de vraag om hulp om te capituleren.

Peeters «Hij is dan ook een gemakkelijke prooi. Want hij gaat zich binden en is aan het twijfelen: ‘Zou ik niet nog eens goed van bil gaan, zodat ik straks niet meer van overspel beticht kan worden?’»

HUMO En dan fantaseert hij de scène bijeen die in mijn geheugen gegrift staat, met Tim die voor het altaar staat terwijl de dominee vraagt: ‘Weet u zeker dat u voor de rest van uw leven geen andere borsten meer zal aanraken dan deze, ook al weet u wat de zwaartekracht ermee gaat aanrichten?’ Aaaarrrggh!

Segers «Maar dat speelt toch bij mannen?»

HUMO Echt waar?

Peeters «Wat bedoel je? Die borsten of die zwaartekracht?»

Segers «Gewoon, het idee dat als je kiest voor die ene partner, je het met haar zult moeten doen voor de rest van je leven. Van die gedachte alleen al kun je bang worden – ook al heb je een relatie van een aantal jaar die goed is. Het heeft iets onvrijs: Je mag nooit meer een andere vrouw toelaten. Het mag niet, het mag niet, het mag niet.»

Peeters «Bwoaah.»

Segers «Die ‘bwoaah’ is van Filip , hè. Schrijf dat maar duidelijk op.»

HUMO Maar toch nog even over die effecten van de zwaartekracht. Houdt dat jullie nu bezig?

Segers «De zwaartekracht?»

Peeters «Ze bedoelt de aftakeling van het vrouwelijke lichaam. Nee, hè, Ben. Niet zo direct, hè (lacht).»

HUMO Als Tim thuiskomt van zijn slippertje, is zijn aanstaande er niet. Hij slaat meteen in paniek: zou zij hém ontrouw zijn geweest?

Segers «Typisch, hè. Dat mannen dan meteen hun eigen misstap op hun vrouw projecteren.»

Peeters «En vrouwen mogen niet misstappen, hè. Als mannen veel vrouwen neuken, zeggen ze: ‘Amai, die kan er wat van.’ Maar als een vrouw zich zo gedraagt, is het een slet. Naar het schijnt is de zogeheten ‘sletvrees’ enorm bij vrouwen.»

HUMO Omdat je dan hebt afgedaan voor de meeste mannen.

Peeters «Dat vind ik onnozel.»

HUMO Ja? Als je weet dat een vrouw half Antwerpen heeft gehad, wil jij haar dan nog?

Segers «Nee. Als de nood hoog is, misschien wel, omdat je weet dat het rap kan gaan, maar voor iets serieus natuurlijk niet.»

Peeters «Het is de natte droom van veel mannen dat ze tegen een vrouw zeggen: ‘Heb je zin?’, en dat ze vervolgens onmiddellijk meegaat.»

HUMO Maar voor een relatie komt die vrouw niet in aanmerking.

Peeters «Dan ben je bang dat je een hoorndrager wordt, hè, dat je mannelijkheid in het gedrang komt. Maar als je eerlijk bent, heeft een vrouw evenveel recht om zich te amuseren als een man.»

HUMO Ben, je zei ooit: ‘Het is voor een man niet evident om het beest in zichzelf te temmen.’

Segers «Dat klopt. Niet dat ik steeds tot de daad moet overgaan – da’s verleden tijd – maar je wil toch wel aantrek hebben. Het is leuk om van top tot teen door een vrouw bekeken te worden, dat je haar ziet denken: ‘Hm, mooie man.’ Iedereen flirt toch constant?»

Peeters «Flirten doe je niet voor niets, hè. Dat doe je om te zien hoe goed je nog in de markt ligt, om de mogelijkheden af te tasten.»

HUMO Voor Bruno, het personage dat te klunzig is om een lief te versieren, zijn de mogelijkheden erg beperkt.

Peeters «Dat is een beetje zielig voor Bruno. Hij zit met een laag zelfbeeld. En als iemand hem dan een keer opmerkt, is hij meteen door het dolle heen. Als je nooit bevestiging krijgt, is zoiets een enorm cadeau. Maar als je veel bevestiging krijgt, wordt het iets banaals. Zoals bij Louis, de showbizzjongen die alles krijgt wat hij wil.»

HUMO Jullie neigen eerder naar de kant van Louis dan naar die van Bruno, denk ik.

Peeters «Als ik naar het verleden kijk, kan ik dat beamen. Maar in de liefde heb ik ook vaak in het zand gebeten, hoor. Gelukkig maar, anders had ik niks geleerd en was ik nu een verwend ettertje. Ik heb ondervonden dat een relatie ook werken is.»

HUMO De schrijver Max Frisch stelde ooit de vraag: ‘Waar ben jij het vaakst voor gevallen?’ De mogelijke antwoorden waren: a) voor moederlijkheid, b) voor het feit dat je bewonderd wordt, c) voor de angst geen man te zijn, d) voor schoonheid, en e) voor de voorbarige zekerheid dat het overwicht bij jou zal berusten.

Peeters «Dat laatste word je natuurlijk rap beu. Er zijn mensen die met een fan trouwen. Ja, dan ben jij de baas thuis, dan ben jij richtinggevend. Maar is dat interessant?»

Segers «Het zou me beangstigen mocht een vrouw mij zo adoreren dat ze denkt: jij mag alles uitstippelen. Ik zou me geen raad weten als al die verantwoordelijkheid bij mij zou liggen.»

Peeters «Ik viel het vaakst voor schoonheid. De vrouw is het mooiste dier op aarde, zeg maar dat Van het Groenewoud het gezegd heeft.»

HUMO Ben, jij zei dat je gitaar bent beginnen te spelen om meisjes te kunnen kussen. Jij, Filip, wou een Depardieu worden om dezelfde reden.

Peeters «Maar nu blijkt dat acteurs helemaal niet zo goed in de markt liggen. Achteraf bekeken was ik beter architect geworden. Volgens wetenschappelijk onderzoek vinden vrouwen die het aantrekkelijkst. Een vrouw wil een solvabele man die haar de mogelijkheid biedt haar kroost goed op te voeden. Acteurs hebben een te onzeker bestaan.»

HUMO Maar vrouwen zorgen nu toch voor hun eigen inkomen? Daardoor is het evidente mannelijke overwicht weg. Hebben jullie weleens problemen gehad met het feit dat het niet meer zo vanzelfsprekend is om als man altijd je zin te doen?

Segers «Tja. Ik ben opgevoed met een moeder die thuisbleef voor haar vijf kinderen. Soms denk ik dus weleens: het zou voor mij veel gemakkelijker zijn om een relatie te hebben met iemand die volledig voor mij zorgt.»

Peeters «Een soort moeder eigenlijk, maar dan jonger.»

Segers «Bij mijn broers gaat het er wel een beetje aan toe zoals vroeger bij ons thuis. Ik vind het ook best een moeilijke oefening om er binnen een relatie rekening mee te houden dat een vrouw ook carrière mag maken. Gewoon puur praktisch: als ik morgen iets wil doen, moet ik eerst naar het liefje bellen om te zien of dat wel past in haar agenda, want we bouwen samen aan een toekomst. Ik wil dat ook echt, ik vind het spannend dat mijn vriendin (regisseur Lenny Van Wesemael, red.) haar eigen ding doet, maar het kost wel wat energie, natuurlijk.»

Peeters «Je moet praten, hè, com-mu-ni-ce-ren.»

Segers «Ja, en dat heb ik moeten leren. In mijn vorige huwelijk – met een fantastische vrouw, trouwens – voelde ik me niet goed, maar dat durfde ik niet te zeggen. Ik deed gewoon zoals ik dacht dat het hoorde in een relatie, en wat ik eigenlijk voelde, zette ik opzij. Ik was al 35 toen ik durfde te zeggen: ‘Dit gaat zo niet langer: ik ga weg.’ Dat was pijnlijk, maar tegelijk bevrijdend.»


Een beetje seks

HUMO Wéten mannen eigenlijk wel wat ze willen?

Peeters «Niet precies. Ze willen vooral heel veel. Té veel. Het zijn de vrouwen die hen doen inbinden en de juiste weg tonen. Ik denk dat de vrouw superieur is en dat wij nog een lange weg te gaan hebben om hun niveau te bereiken, zeker wat communicatie betreft.»

undefined

null Beeld

undefined

'Mannen blijven jongetjes die bij een vrouw geborgenheid zoeken, en begrip voor hun stommiteiten' Filip Peeters

Segers «Na mijn scheiding heb ik een tijdje een psychiater bezocht, en bij mijn zoektocht naar een goeie ben ik ook bij een vrouw uitgekomen.»

Peeters «Mannen blijven jongetjes die bij een vrouw geborgenheid zoeken, en begrip voor hun stommiteiten.»

HUMO Je vrouw, actrice An Miller, heeft ook een eigen carrière. Vind je het makkelijk daar rekening mee te houden, Filip?

Peeters «Steeds meer, maar ik ben wel heel blij dat we niet vroeg aan kinderen zijn begonnen – ik was al 42. Als ik eerder kinderen had gehad, had ik dat echt als een beknotting van mijn vrijheid ervaren. Ik ben lang in mijn puberteit blijven plakken, denk ik.»

HUMO De mannen in de film vragen inderdaad constant aan hun vrouw: ‘Heb je je pil wel genomen?’

Segers «Dat heb ik nooit durven te vragen aan mijn vrouw.»

HUMO Jij kreeg dan ook al jong kinderen. Ervaarde jij dat niet als beknottend?

Segers «Neen, ik was heel blij. Maar dat was omdat ik niet zo gelukkig was in mijn huwelijk: mijn dochter leidde me af van hoe ik me eigenlijk voelde in mijn relatie.»

HUMO In de film ‘Café Derby’ werd je geregisseerd door je vrouw. Vond je dat prettig?

Segers «Enorm.»

Peeters «Was dat niet bedreigend? Anneke speelt ook mee in ‘Wat mannen willen’. En dat vond ik toch niet evident. Eén onvertogen woord is genoeg om iets te laten escaleren.»

HUMO An Miller en jij, dat merkte ik al toen ik jullie samen interviewde, zijn aan elkaar gewaagd.

Peeters «Dat is waar. Er hangt tussen ons een spannend evenwicht. Zij durft ook te zeggen: ‘Nu blijf jij eens thuis. Ik ben volgende maand aan zet.’ Nee, ik ben een heel gelukkig man. Maar of dat zo blijft? Je kunt in een relatie nooit beweren: dit is voor altijd. Onzin. Je kunt niet garanderen dat je nooit meer verliefd wordt.»

HUMO Maar als je verliefd wordt, hoef je je relatie toch nog niet meteen op te blazen?

Peeters «Dat niet, maar trouw blijven is nog iets anders.»

HUMO Zouden jullie je vrouw ontrouw vergeven?

Peeters «Natuurlijk wel. Het is toch maar een beetje seks?»

Segers «Euh...»

Peeters «Als je echt van je vrouw houdt?»

Segers «Ik hoef het in elk geval niet te weten. Want dan zou ik het me wel aantrekken en me gekrenkt voelen in mijn mannelijkheid.»

Peeters «Mensen biechten hun ontrouw alleen maar op als ze niet kunnen omgaan met hun schuldgevoel. Ik vind: als je vreemdgaat, moet je ook maar zo groot zijn om dat voor jezelf te houden en het schuldgevoel te dragen. Je hoeft de ander geen pijn te doen.»

Segers «Het voor jezelf houden of het vertellen is even zwaar, volgens mij.»

HUMO Is het dan niet belangrijk om eerlijk te zijn?

Peeters «Ik vind het veel erger om je vrouw te kwetsen dan om oneerlijk te zijn. Wat stelt het ook voor? Seks is maar seks.»

HUMO ‘Wat mannen willen’ is, dat zouden we bijna vergeten, eigenlijk een heel romantische film.

Peeters «Ik hou van romantiek, van verlangen naar het onbereikbare en ongrijpbare, waardoor het verlangen zichzelf in stand houdt. Héérlijk. Ik wou de film ook absoluut eindigen met een epiloog.»

Segers «Het is meer een open einde. De aanstaande van Tim die toch weer bij hem in de auto springt. Bruno met de gescheiden moeder in het park…»

Peeters «Je weet niet hoe het afloopt, maar er is hoop. Zelfs voor mannen.»


Bekijk de trailer van 'Wat mannen willen':

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234