Film: An Education

Zestienjarige studente wordt verleid door oudere man: in de handen van menige regisseur zou dat gegeven een dramatische, donkere film opleveren, maar regisseuse Lone Scherfig en scenarist Nick Hornby ('High Fidelity' en 'About a Boy') maakten van 'An Education' een verrassend lichtvoetige prent.

Hornby baseerde zich voor het scenario op de memoires van The Sunday Times-journaliste Lynn Barber, die in 1961 door een charmante dertiger van naïef schoolmeisje werd omgeschoold tot een wereldwijze jongedame. In de film mocht Britse schone Carey Mulligan zich die behandeling laten welgevallen - ze was op het moment van de opnames weliswaar al 24, maar ze kon moeiteloos acht jaar liegen. Haar vrolijke, levenslustige vertolking leverde haar prompt een Oscarnominatie op, maar naar verluidt was de actrice zelf niet enthousiast toen ze de film voor het eerst zag.

Carey Mulligan «Ik barstte bijna in tranen uit. Jezelf voor de eerste keer op het grote scherm zien is sowieso al moeilijk, en hier was ik constant in beeld. Tot dan toe dook ik af en toe eens in een film op, maar in 'An Education' blééf mijn gezicht dat scherm maar vullen. Ik vond mezelf bovendien verschrikkelijk slecht acteren: ik was zo saai, waarom deed ik niet wat meer met mijn gezicht? Ondertussen begrijp ik die lovende reacties al wat beter.

»Toch kwam het bericht van die Oscarnominatie nog als een complete verrassing. Ik volgde de bekendmaking op tv en toen mijn gezicht verscheen, kon ik alleen maar denken: ‘God, wat een lelijke foto!’ Daarna heb ik nog een hele tijd wezenloos naar het scherm zitten staren.»

- Was actrice worden een meisjesdroom voor jou?

Mulligan «Absoluut! Als meisje fantaseerde ik al over zo’n grote spiegel met lichtjes errond, de sprookjesversie van het leven als actrice. Toen mijn oudere broer mocht meedoen in het jaarlijkse schooltoneelstuk, ging ik een keertje naar de repetities kijken. Ik was er helemaal weg van en ik heb daar toen zo’n scene gemaakt, dat ze me uiteindelijk een rolletje hebben gegeven. Nog steeds de best getimede huilbui van mijn leven.»

- Achteraf heb je nochtans geen acteeropleiding gevolgd.

Mulligan «Omdat ik niet werd toegelaten! Ik ging bij drie toneelscholen aankloppen, maar ze vonden me overal te jong. Ik heb toen een tijdje twee jobs als pubserveerster gecombineerd. Vrij gekke boel als ik er nu op terugkijk: ik zag er twaalf uit en ik moest tegen vijftigjarige venten zeggen dat ze nu wel genoeg hadden gehad. Maar de stamgasten hielpen me wel een artiestennaam zoeken - zo waren Catherine de Najarc en Catherine Hatherley een tijdje in de running.

»Via via wist ik uiteindelijk een auditie voor 'Pride and Prejudice' (uit 2005, met Keira Knightley) te versieren, en zo is de bal aan het rollen gegaan.»

- En hoe! Half Hollywood zag na je vertolking in 'An Education' de nieuwe Audrey Hepburn in je.

Mulligan
«Persoonlijk vind ik dat evenveel steek houden als Shrek de nieuwe Audrey Hepburn noemen, maar goed. Zelf kijk ik erg op naar Kate Winslet: ze is stoer, ze staat achter haar keuzes en ze lijkt nooit bang.»

- Jouw palmares mag er onderhand ook zijn. Vorig jaar waren er het uitstekende 'Drive' en 'Shame', en binnenkort kunnen we je naast Leonardo DiCaprio in 'The Great Gatsby' zien.

Mulligan
«Daar zit nochtans geen strategie achter. Ik hanteer gewoon drie regels: mezelf niet herhalen, alleen rollen aannemen die ik graag doe en de mensen niet gaan vervelen.»

- Houden zo!

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234