null Beeld

Film: Antichrist

Op boegeroep onthaald tijdens de première op het filmfestival in Cannes, tot ‘grotesk meesterwerk’ verheven door anderen: met de arthousehorror van ‘Antichrist’ verdeelde de Deense regisseur Lars von Trier het publiek drie jaar geleden meer dan ooit.

Dankzij Arte mag u vanavond zélf uitmaken wat u van al die gestileerde goorheid vindt. Het verhaal: terwijl een koppel (Charlotte Gainsbourg en Willem Dafoe) ligt te rampetampen, maakt hun zoontje een dodelijke val uit het raam. Verteerd door schuld trekken ze zich terug in een blokhut in het bos, waar de situatie escaleert – denk: genitale verminking, martelscènes met slijpstenen en pratende vossen. Zelf noemt Von Trier ‘Antichrist’ de belangrijkste film uit zijn carrière.

Lars von Trier «In 2007 kampte ik met een zware depressie. Alles leek me zinloos, wat uiteraard verlammend werkte: films maken was wel het láátste waar ik zin in had.

»Een halfjaar later ben ik dan toch aan het script van 'Antichrist' begonnen. Als een vorm van therapie – alles is beter dan dagenlang in bed liggen en naar het plafond staren. Maar ook mezelf te testen: 'Heb ik nog wel een film in me?'

»Dat is mijn redding geweest - ik heb me aan dat script vastgeklámpt. Ik heb er puur op instinct aan geschreven: scènes werden zonder reden toegevoegd, en m’n dromen waren de voedingsbodem voor de onlogische beelden en symbolen in de film. Als ik al een doel had, was het: een film maken die nóg depressiever was dan ikzelf (lacht).

»Geen wonder dat ‘Antichrist’ compleet immoreel is. Maar ik weiger me daarvoor te excuseren: ‘t is nu eenmaal een erg persoonlijke film geworden.»

- Zorgt dat ervoor dat de negatieve recensies u ook persoonlijk raken?

Von Trier «Als regisseur niet: het betekent dat m’n werk tenminste gevoelens uitlokt. Maar als mens raakt het me natuurlijk wel. Plots werd ik tot de grootste misogyne klootzak ter wereld gebombardeerd. Belachelijk! Ik heb het grootste respect voor vrouwen – ik haat er maar een paar (grijnst).

»Ik heb altijd een grote interesse gehad voor het werk van de Zweedse auteur August Strindberg. Hij schreef vaak over sadistische pokkenwijven en de man-vrouwrelatie, maar altijd met een vleugje humor. En zo moet je ‘Antichrist’ ook zien.

»Geloof me: ik zou geen twee jaar aan een film kunnen wijden als het thema me zou afstoten. En zou een schatje als Charlotte willen meespelen in een misogyn verhaal? Ik dacht het niet.»

- Ze heeft haar prijs voor de beste actrice in Cannes niet cadeau gekregen: in de film heeft ze een masturbatiescène en knipt ze met een roestige schaar - zogezegd - haar clitoris af. Was ze daar moeilijk toe te bewegen?

Von Trier «Integendeel. Eerst wilde ik Bondgirl Eva Green voor de vrouwelijke hoofdrol, maar haar agenten zagen dat niet zitten. Dus moest ik audities houden. Toen Charlotte binnenkwam, zei ze meteen: ‘Ik wil die rol, koste wat kost!’ En dat was dat.

»Voor de masturbatiescène heeft ze wel wat schroom moeten overwinnen – er stond tenslotte een hele crew op te kijken – maar ze heeft maar één keer haar veto gesteld: voor de expliciete seksscènes werden pornosterren ingehuurd, en toen ik haar vroeg de pornoacteur af te rukken, heeft ze beleefd geweigerd (lacht).

»Dat ze verder nergens problemen mee had, heeft me enigszins verbaasd. Naast de set is ze namelijk enórm verlegen – als je met haar op restaurant gaat, komt er geen woord over haar lippen. Toen ik haar vroeg hoe het mogelijk was dat zo’n bedeesd meisje de goorste scènes kan spelen, antwoordde ze droog: ‘Dat zou je wel willen weten, hè?’ Wel, ik weet het nog altijd niet.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234