null Beeld

Film: Avatar

Meevaller: na het succes van 'Titanic' kreeg regisseur James Cameron van zijn filmmaatschappij niet alleen een flinke zak geld, maar ook carte blanche voor zijn volgende project.

Dat liet Cameron zich geen twee keer zeggen: al twee jaar vóór Jacks voorkeur voor redheads hem de das zou omdoen, zat die namelijk al te broeden op een zo mogelijk nog ambitieuzer project. Het zou uiteindelijk nog veertien jaar duren eer zijn 3D-film over een bedreigd groepje blauwe schepsels klaar was. 'Tiens,' horen we u denken, 'was die suckende smurfenfilm dan van James Cameron?' Neen, we hebben het natuurlijk over 'Avatar', het kassucces waarmee Cameron het record van zijn eigen 'Titanic' als meest succesvolle film aller tijden moeiteloos tot zinken bracht.

Voor de tien mensen die de prent toen niet zijn gaan zien: in 'Avatar' gaat een groepje wetenschappers op zoek naar nieuwe energiebronnen op de groene planeet Pandora, die bevolkt wordt door de Na'vi. Maar dat flinterdunne verhaal was voor Cameron eigenlijk niet meer dan een excuus om eens helemaal loos te gaan met de nieuwste filmtechnologieën. Of al die tovenarij ook op het kleine scherm overeind blijft, kunt u vanavond zelf zien op vtm.

- Het klopt toch dat u 'Avatar' specifiek voor de cinemazalen gemaakt heeft?

James Cameron «Inderdaad, ik wilde de mensen opnieuw naar de bioscoop lokken, weg van hun draagbare computers, iPads en iPhones. Allemaal heel leuk, die nieuwe speeltjes, maar ze zorgen wel voor een verontrustende trend: films worden op steeds kleinere schermen bekeken. Met 'Avatar' wilde ik het publiek de echte magie van cinema weer laten beleven. Door de 3D-technologie worden ze letterlijk in de wereld van Pandora gezogen. En met de motion capture-techniek konden we de Na'vi volledig computergestuurd en toch levensecht maken. Zeg nu zelf, daar kan toch geen iPad-schermpje tegenop!

»Het is wel een curieus beestje hoor, die digitale technologie. Drieduizend blauwe wezens die door de lucht vliegen? Zo gepiept met een computer! Maar een realistische close-up van een Na'vi, dat was andere koek.

»Sowieso: 3D gaat de cinema veroveren, daar durf ik gif op in te nemen. Je had de reactie van mijn collega’s Steven en Peter (Spielberg en Jackson, die later dezelfde technologie zouden gebruiken voor 'TinTin', red.) moeten zien toen ze mijn 3D-camera even mochten vasthouden. Zo enthousiast als twee kleine kinderen in een snoepwinkel.»

- U kreeg hier en daar de kritiek te slikken dat het verhaal in vergelijking met de techniek nogal magertjes uitviel.

Cameron «Kijk, 'Avatar' is inderdaad een aloud verhaal over de botsing tussen twee culturen, maar maakt dat de film minder sterk? 'Titanic' was toch ook gewoon 'Romeo en Julia' op een boot? Die critici kunnen dus ferm de boom in, net als het handjevol conservatieven dat klaagde over de manier waarop het Amerikaanse leger in de prent geportretteerd werd. Nu ja: mijn politieke voorkeuren liggen elders, dus ik heb er dat jaar geen kerstkaartje minder om gekregen (lacht).

»Ik was wel wat teleurgesteld in de reactie van Barack Obama, of beter: het complete gebrek daaraan. Ik had speciaal voor hem een screening georganiseerd én heb indertijd enkele duizenden dollars in zijn campagne gestopt. Een kleine dankjewel kan er dan toch wel af, zou je denken!»

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234