null Beeld

Film: Blue Bird

Het is België-dag op Sundance Channel: liefst drie Belgische langspelers krijgen we daar vanavond te zien.

vvp

Om middernacht is er ‘Welcome Home’, een vreemdsoortig, arty geval over een vrouw op de dool in het Brusselse, gevuld met rauwe seks en kille eurocraten. In eigen land een beetje verguisd, maar wel enthousiast onthaald in het buitenland, onder andere op de Biënnale van Venetië.

Daarvoor, omstreeks half elf: ‘Kill Me Please’, een intrigerend stukje lowbudgetcinema over een dokter die assistentie verleent bij zelfmoord. Een zwarte komedie in zwart-wit mét Benoît Poelvoorde: genoeg om – ‘C’est arrivé près de chez vous’ indachtig – onze interesse te wekken.

Maar eerst en vooral is er om 21 uur de hoofdmoot én de reden om vanavond lekker thuis te blijven: het poëtische ‘Blue Bird’ van Gust Van den Berghe – nog niet zo bekend bij het grote publiek, maar sinds ‘En waar de sterre bleef stille staan’ weten we dat hij een aardig potje kan filmen.

HUMO Vertel eens waarom de Humo-lezer als de wiedeweerga op zoek moet naar het kanaal waarop Sundance Channel ook alweer verstopt zit?

Gust Van den Berghe «Oei… Waarom ze dat moeten doen? Ik moet zeggen: ik heb de film zelf nog niet op tv gezien, dus ik ben weleens benieuwd wat ervan overblijft op een klein scherm. Voor de rest: geen idee!

»Het verhaal gaat over twee kleine kindjes die een vogel kwijtspelen en er dan naar op zoek gaan, maar eigenlijk is het een film over opgroeien. Ik volg de kinderen één dag, en in die dag zetten ze een stapje richting volwassenheid.»

HUMO De film is gebaseerd op het stuk ‘L’oiseau bleu’ uit 1908, van de Belgische Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck.

Van den Berghe «Ja, het is gek genoeg overal zijn bekendste werk, behalve in België. Waarom? Het is geschreven in het Frans, en dat werd door de Nederlandstaligen niet geapprecieerd. Maar in het buitenland is het gigantisch populair: tot op heden kunnen mensen van allerlei slag mij, als ik op vakantie ben, stukken uit dat werk citeren. Het is een donkere vlek in onze cultuurgeschiedenis, en ik vind het wel interessant om daar met deze film een nieuw licht op te laten schijnen.»

HUMO Het stuk speelt zich af in Rusland, maar de film in Togo. Waarom?

Van den Berghe «Ik wilde de film uit de Russische politieke context halen, en een tijdloos jasje aanmeten. In theorie kan je ‘m overal situeren; voor mij was het belangrijk om naar een plaats te gaan die zo’n beetje buiten de tijd staat, die niet meteen aan de moderne maatschappij doet denken. Daarvoor was Togo heel geschikt.»

HUMO Waarom wilde je net het kind centraal stellen in deze film?

Van den Berghe «’t Gaat niet alleen om het kind zelf, maar ook om het kijken. Een kind heeft een unieke blik op de wereld. Door een poging te doen om die blik te vatten, wilde ik de mensen nieuwe inzichten verschaffen, op een andere, verwonderde manier naar de dingen doen kijken. Daarom experimenteer ik ook met de vorm en de kleur.»

HUMO Vandaar dus die aparte blauwe kleur en smalle breedbeeldstrook.

Van den Berghe «Onder andere, ja.

»Maar vandaar dus ook mijn bezorgdheid over een tv-uitzending – ik sta er zelf niet om te springen. Voor mij blijft ‘Blue Bird’ een cinematografische ervaring en ik hoop eigenlijk dat mensen die ‘m voor het eerst zien, dat in de cinema kunnen doen. Je weet: film is een projectie van licht. Dus ik kijk liever naar geprojecteerd licht, in de cinema, dan naar de lichtbron zelf, op tv – dat is een heel andere gewaarwording.

»Maar goed: ik hoop wél dat de film via tv terechtkomt bij mensen die ‘m anders nooit zouden zien…»

HUMO Zullen wij het dan maar zeggen: zeker kijken!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234