Film: Buñuel-cyclus

In juli is surrealist, filmmaker en allround gekkerd Luis Buñuel precies dertig jaar dood en Arte zou Arte niet zijn mocht het daar niet op zijn minst een thema-avond aan wijden. Eentje is ook buiten cafékringen geentje,dus waarom niet meteen de beuk erin met dríé avonden?

De komende maandagen worden telkens twee films van de Spaanse meester in originele versie op de buis gebracht, en de eerste avond worden die langspelers aangevuld met een nooit eerder vertoonde documentaire: ‘Dans l’oeuil de Buñuel’ (maandag 1 juli, 22.25).


Le journal d’une femme de chambre (1964)

Met deze gitzwarte komedie (maandag 1 juli, 20.50) – een remake van ‘The Diary of a Chambermaid’, één van de weinige Amerikaanse producties van Jean Renoir – valt betrekkelijk weinig te lachen. Buñuel voert kamermeid Jeanne Moreau op als lustobject voor een rijkeluisfamilie, verkent de twijfelachtige zeden van de burgerij en richt en passant een hekeldicht aan het adres van het fascisme. Gemene, voor Buñuels doen makkelijk te volgen klassieker die naar het einde toe heerlijk ontspoort.


Viridiana (1961)

Voor giftige satires bent u bij Buñuel altijd aan het juiste adres. In ‘Viridiana’ (maandag 1 juli, 23.20) speelt Silvia Pinal het titelpersonage, een jonge non die op bezoek gaat bij haar oom, en daar wordt ze vernederd en bijna verkracht. Religieuze motieven, thema’s als incest, en alweer een behoorlijk trippy finale, maar toch een goeie instap-Buñuel, die zowel thematisch als visueel mooi bij ‘Le journal’ past. ‘Viridiana’ is een nogal woeste uithaal naar het katholicisme, waarin Buñuel er zichtbaar van geniet om zijn op het dommige af devote heldin door zoveel mogelijk donkerkomische miserie te sturen.

Buñuel-cyclus

Belle de jour (1967)

Hij wist zijn leading ladieswel uit te kiezen, die Buñuel. In 'Belle de jour' (maandag 8 juli, 20.50) mag een ravissante Catherine Deneuve het scherm opfleuren als Séverine, een verveelde huisvrouw die besluit haar namiddagen op te leuken door bij te klussen als prostituee. ‘Belle de jour’ wordt her en der gezien als Buñuels beste. Zijn meest lynchiaanse is het in elk geval: seks en erotiek worden op dromerige (of is het nachtmerrieachtige?) wijze in beeld gebracht. Verwacht geen rechtlijnige plot, wel veel dubbelzinnige symboliek en verkrampte seks.


Tristana (1970)

Wanneer de jonge Tristana (opnieuw Catherine Deneuve - maandag 8 juli, 22.25) als wees achterblijft, wordt ze opgenomen door don Lope, een gerespecteerd man, die haar als seksspeeltje gebruikt. Jaren later keert ze terug naar het huishouden van de oude Lope, alleen zijn de rollen nu omgekeerd. ‘Tristana’ is één lange sadomasochistische, freudiaanse trip waarin Buñuel al zijn duivels ontbindt. Geen subtiele film, wel een heel persoonlijke. Buñuel was misschien een vies ventje, maar dan een getalenteerdvies ventje.

Buñuel-cyclus

Le charme discret de la bourgeoisie (1972)

Een feestmaal voor liefhebbers van het surrealisme (maandag 15 juli, 20.50): de film gaat over een reeks dromen waarin mensen uit de politiek, de adel en het leger samenkomen om een maal te nuttigen, maar telkens gestoord worden voor ze kunnen beginnen te eten. Over de enorme leegte van de beleefdheid, en de ontembare lusten die achter sociale maskers schuilen. De film werd wereldberoemd en won de Oscar voor Beste Film.


Cet obscur objet du désir (1977)

’s Mans laatste (maandag 15 juli, 22.25). Buñuels personages hebben altijd vreemde seksuele voorkeuren gehad, verstopt achter een respectabel voorkomen en volgehouden etiquette. Fetisjacteur Fernando Rey (zie ook: ‘Viridiana’, ‘Tristana’, ‘Le charme discret’) mag een laatste keer Buñuels pispaal vertolken als Mathieu, een bijna aseksueel heerschap dat hopeloos verliefd wordt op (wie anders dan) zijn meid - die overigens gespeeld wordt door twee actrices. De onlangs overleden filmcriticus Roger Ebertvatte het aldus samen: ‘De film is helemaal Buñuel: tot de nok gevuld met kleine, geestige vondsten, afwijkend gedrag, morele anarchie en zulk een cynisme jegens de menselijke natuur dat het – in zijn handen – bijna dolkomisch wordt.’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234