null Beeld

Film: Chronicle

‘Chronicle’ is een bruisende, originele en spannende superheldenfilm die Hollywood koud pakte en de regels van het genre vrolijk op z’n kop zette – het is een ‘antisuperheldenfilm’, zeggen sommige nerds.

'Regisseur Josh Trank: 'Mocht ik niks met deze film te maken hebben gehad, ik zou er zeer sceptisch tegenover staan. Het is namelijk een found footage-film.'

Nu dat allemaal uit de weg is: wat ‘Chronicle’ voortbracht in Hollywood is zo mogelijk nog interessanter dan de film zelf. Eerst en vooral is er de scenarist, Max Landis, altijd wel goed voor een misnoegde uitspraak of twee. Hij ontketent het ene Twitterrelletje na het andere en weet het falen van zijn laatste film ‘American Ultra’ (met Jesse Eisenberg en Kristen Stewart) aan het onvermogen van het publiek om nieuwe franchises te omarmen in een zee van sequels. Afijn, zó slecht doet Landis het nog niet, want hij schrijft tegenwoordig z’n hoogstpersoonlijke én goed onthaalde ‘Superman’-comic.

Betrekkelijk minder gaat het regisseur Josh Trank voor de wind: Hollywoods golden boy turned enfant terrible. Na ‘Chronicle’ kreeg hij het aanbod in z’n schoot geworpen om de reboot van ‘Fantastic Four’ op zich te nemen: een vergiftigd geschenk, zo bleek, want de film had te kampen met één van de meest problematische shoots in de recente geschiedenis, en het resultaat mag te boek worden gesteld als misschien wel de slechtste superheldenfilm aller tijden. Toppie! Ook Trank is een Twitterfanaat, want daar liet hij al weten dat hij een jaar geleden een uitstekende cut van de film had: de mislukking was de schuld van de studio.

Afijn, vóór de controverse en de trubbels, was er dus ‘Chronicle’, en ‘Chronicle’ was gewoon goed.

Josh Trank «Mocht ik niks met deze film te maken hebben gehad, ik zou er zeer sceptisch tegenover staan. Het is namelijk een found footage-film, een genre waarin weinig verrassingen te vinden zijn, en dat meestal neerkomt op een vermoeiende gimmick.

»Maar de promocampagne was goed, vond ik: er werd gehint naar de donkerte in het verhaal, zonder te veel in detail te treden. Je voelde iets borrelen, het prikkelde de nieuwsgierigheid net genoeg – en het wás ook iets helemaal anders. Ondanks mijn scepsis zou ik dus toch naar ‘Chronicle’ zijn gaan kijken (lacht).»

- Was het, als debutanten, moeilijk om de film gemaakt te krijgen?

Trank (denkt na) «Ja en nee. Ik had het idee voor de film, en mijn buddy Max maakte er een script van dat ze bij Fox meteen geweldig vonden. Ze zijn redelijk snel in preproductie gegaan, wat zo’n zes maanden duurde, en in die periode dachten ze: ‘We zullen eens zien wat ze kunnen.’ Ik wíst dat ze aan mij zouden twijfelen, dus pende ik een heel uitgebreid director’s statement: ik had het over de manier waarop ik het filmen zag, wat er productioneel allemaal wel en niet kon, hoeveel draaidagen er nodig waren… Ik was heel eerlijk en kennelijk heeft dat gewerkt.

»De film daadwerkelijk inblikken was eigenlijk veel moeilijker. Het is één van de gekste en uitdagendste dingen die je kunt doen, en er was enorm veel druk om het concept alle eer aan te doen. Ik stelde me de vraag: ‘Wat als je écht superkrachten had?’ Ik wilde dat je via de personages kon voelen hoe dat zou zijn. Ik wilde niet dat mensen bij het buitenkomen zouden zeggen: ‘Tof, maar hij had er meer mee kunnen doen.’ Ik wilde de beste film maken die ik op die tijd en met dat budget kón maken. Dat is ook gelukt.»


Bekijk de trailer:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234