Film: Dead Man Down

Als het op aankopen aankomt, is Hollywood het Real Madrid van de filmwereld: al wie elders nog maar durft te schitteren, wordt er binnen de kortste keren binnengehaald, desnoods om op de bank te komen zitten. Enkele toptransfers uit het blote hoofd: Alejandro Amenabar, Nicolas Winding Refn, John Woo, Douglas Sirk. Even afwachten nog of de Deen Niels Arden Oplev ook in dat lijstje mag, maar nadat die in 2009 een knetterend filmfeest had gemaakt van ‘The Girl with the Dragon Tattoo’, deel 1 van Stieg Larssons ‘Millennium’-trilogie, zat hij nog voor iemand ‘kærlighedsbrev’ kon zeggen op het vliegtuig naar LA. Z’n eerste langspeler daar was ‘Dead Man Down’, vanavond op VIER: een explosieve neonoir met Colin Farrell en Noomi ‘Lisbeth Salander’ Rapace, die Oplev in z’n valies voorbij de douane had gesmokkeld. Zou weleens iets voor uw vrijdagavond kunnen zijn.

Nils Arden Oplev «Noomi is als een zuster voor me. Ik was heel benieuwd hoe ze het zou doen met haar personage, dat op het eerste gezicht mijlenver van Lisbeth Salander afstaat. Zo getatoeëerd en gepiercet als ze in ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ was, zo lieflijk, goedgekleed en netjes gekapt komt ze als Beatrice voor de dag in ‘Dead Man Down’. Een paspop als het ware, tot ze van het ene moment op het andere al haar duivels ontbindt...

»Noomi was dus van meet af aan een certitude voor mij, en toen ik hoorde dat Colin Farrell geïnteresseerd was in de rol van Victor, heb ik ook geen seconde getwijfeld. Hij is voor mij een karakteracteur en een actieheld in één lijf, precies wat ik nodig had. Z’n scènes met Noomi gaven precies de vonken die ik ervan verwacht had.»

- Zowel ‘The Girl...’ als ‘Dead Man Down’ zijn heel donkere, gewelddadige films. Hoe sta je tegenover dat geweld?

Oplev «Douglas Sirk (ook toevallig, red.) heeft eens gezegd: ‘Films zijn een imitatie van het leven.’ Zolang er geweld in het dagelijkse leven zit, zal dat geweld dus ook in films zitten. Maar dat wil nog niet zeggen dat we er niet omzichtig mee moeten omspringen. Neem nu de verkrachtingsscène in ‘The Girl...’: toen ik het boek van Stieg Larsson las, dacht ik: ‘Shit, wat ga ik daarmee aanvangen?’ Ik wilde absoluut dat ik na die scène m’n dochters en m’n eigen moeder nog onder ogen zou kunnen komen. Voor mij is het van belang dat je de mechaniek van het geweld blootlegt, dat er altijd een zekere moraal bij komt kijken. ‘Taxi Driver’ is wat dat betreft een heel goed voorbeeld: als Travis Bickle op het einde van de film overgaat tot geweld, weet je als kijker heel goed wat hem zover gedreven heeft.»

- Na ‘Dead Man Down’ heb je de pilot gedraaid van ‘Under the Dome’, een groots opgezette scifi/horrorreeks naar een boek van Stephen King. Fun?

Oplev «En of. Ik zal je eens iets vertellen: pilots zijn de max. Je mag alle registers opentrekken, de spanning opbouwen, de personages introduceren... Eén en al thrills en spektakel, en eens het lastige stuk begint, ben je weer weg! Komt daar nog bij dat Stephen King als producer bij de reeks betrokken was. Hoe kun je daar nu nee op zeggen?»

- In 2014 heb je in Denemarken ‘Kapgang’ gedraaid, een bitterzoete coming of age-komedie. Had je nood aan iets anders?

Oplev «Dat is het niet. Kijk, ik heb de laatste vijf jaar naam gemaakt als regisseur van donkere geweldfilms, maar vergeet niet dat ik al twintig jaar films maak. Toen ze me vroegen voor de eerste ‘Millennium’-film was ik bijvoorbeeld bezig aan een film die me nog altijd heel nauw aan het hart ligt: ‘Worlds Apart’, over een meisje dat opgroeit in een gezin van jehova’s.»

- Ook een manier om je voet tussen de deur te krijgen.


Bekijk de trailer van 'Dead Man Down'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234