null Beeld

Film: Drive

Je hebt goeie en slechte misdaadfilms en veel daartussenin – entertainende en saaie, bloedrode en bloedeloze. Je hebt er die gegijzeld worden door hun doelpubliek, en andere die zich een weg schieten van A- naar B-film en terug.

Nicolas Quaghebeur

Een wraakmotief is altijd een plus, een verkeerd gelopen overval zit lekker ongemakkelijk, een paar lelijke flandrienkoppen doen de trek in popcorn gevoelig toenemen. De held mag mooi zijn, en graag ook zwijgzaam; balancerend op een slap moreel koord – voor onkreukbaren hebben we altijd nog het echte leven – en met z’n geschiedenis voelbaar op de hielen. Het geweld plots opvlammend en meedogenloos, de muziek onheilspellend, de liefde bij voorbaat verdoemd. En... Ach wat, wij kijken vanavond gewoon nóg een keer naar ‘Drive’!

'Ryan Gosling als Driver: 'Dat zwijgzame was zíjn idee. Dus begon ik regel na regel te schrappen.'

Nicolas Winding Refn (regisseur) «Ik ben een Deen van geboorte en nationaliteit, maar op mijn 11de ben ik naar New York City verhuisd. Mijn moeder, stiefvader en ik vormden een Scandinavisch, socialistisch kunstenaarsgezin in The Big Apple: alles wat Amerikaans was, werd als fascistisch weggezet. Probeer dan als tiener maar eens te rebelleren! Muziek was in elk geval geen optie, want mijn moeder had Jimi Hendrix nog gefotografeerd.

»Genrecinema was mijn redding: daarmee kon ik ze echt op de kast krijgen. Mijn biologische vader was filmmonteur – hij heeft later onder andere aan ‘Breaking the Waves’ en ‘Dancer in the Dark’ van Lars von Trier meegewerkt. Europese cinema was de norm, mijn ouders waren allebei gek op de Franse nouvelle vague, dus ging ik op zoek naar de meest extreme Amerikaanse trash. Pas toen ik op m’n 14de voor het eerst ‘The Texas Chainsaw Massacre’ te zien kreeg, besefte ik dat trash en kunst elkaar niet per se hoeven uit te sluiten. Ik wist ook meteen dat ik filmregisseur wilde worden.»

- Je regisseursloopbaan ging van start in Europa, ‘Drive’ was je Hollywooddebuut. Hoe uitzonderlijk was het dat jij, als relatief onbekende Europeaan, meteen de film mocht maken die je zelf voor ogen had?

Refn «Ik dacht eerst dat het een unicum was, maar men heeft me verteld dat de ontstaansgeschiedenis van ‘Drive’ nogal gelijklopend was met die van ‘Bullitt’ van Peter Yates en met John Boormans ‘Point Blank’: ook daar was het de ster van de film – respectievelijk Steve McQueen en Lee Marvin – die op een onbekende buitenlander aandrong. Geen kwaad clubje om bij te horen, toch? En net als Boorman bij ‘Point Blank’ stond ik voortdurend onder de hoge bescherming van ‘mijn’ ster. Ik had de horrorverhalen gehoord, maar ik heb geen enkel gevecht moeten voeren. Al die voorbereidingen voor niks! (lacht)

»Maar bon, mijn mecenas, de man die ik m’n hele leven lang dankbaar zal zijn, heet Ryan Gosling

- Driver, zoals hij in de film genoemd wordt, is misschien wel de rol waarvoor Gosling herinnerd zal worden: naamloos zoals Clint Eastwood in z’n Sergio Leone-films, zwijgzaam en dodelijk.

Refn «Dat zwijgzame was Ryans idee: het hield volgens hem perfect steek dat iemand als Driver alleen sprak als dat volgens hem belangrijk was. Dus begon ik regel na regel te schrappen, en hoe minder hij zei, hoe mysterieuzer hij werd. En hoe gevaarlijker.»

- Tot slot: klopt het dat je zelf niet met de auto rijdt?

Refn «Yep. Ik heb acht keer mijn rijexamen afgelegd, telkens met glans gebuisd. Maar als je dat al ironisch vindt, heb ik nog een betere anekdote: de distributeurs van ‘Drive’ zijn door een toeschouwer voor de rechtbank gedaagd. Hij vond dat er voor een film met zo’n titel veel te weinig achtervolgingen te zien waren.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234