null Beeld

Film: Headhunters (Hodejegerne)

Vier jaar geleden kende niemand hem, maar sinds de internationale blockbuster ‘The Imitation Game’ is de Noorse regisseur Morten Tyldum een household name in Hollywood.

Noud Jansen

De reden waarom Tyldum überhaupt de kans kreeg om ‘The Imitation Game’ te regisseren heet ‘Headhunters’, en is een op een succesvolle roman van zijn landgenoot Jo Nesbø gebaseerde, van een flinke scheut pikzwarte humor voorziene, bloedstollende thriller die niet zou misstaan in de catalogus van de gebroeders Coen. De pitch: de nogal kort afgezaagde Roger Brown (fantastische rol van Aksel Hennie) is een succesvolle headhunter – hij rekruteert mensen voor topfuncties – die in de avonduren wat bijklust als kunstdief, meer bepaald in de villa’s van de mensen die hij overdag rekruteert. Alles loopt goed, totdat het op een kwaaie dag fout loopt – góéd fout.

Morten Tyldum «‘Hodejegerne’ (de Noorse naam van ‘Headhunters’, red.) is in Noorwegen zo’n ongelooflijk populair boek dat ik achteraf bekeken een veel groter budget had kunnen bedingen dan de vijf miljoen dollar waar ik het nu mee heb moeten doen. Niet dat vijf miljoen dollar niks is, maar het is nu ook weer niet het soort budget waarmee je een gelikte Hollywoodfilm kunt maken, met spectaculaire stunts en ontploffingen in slow motion en zo – daarvoor had ik minstens vijftien keer méér nodig gehad. Ik moest dus creatief zijn, te beginnen bij het zoeken van een hoofdrolspeler die er niet mee inzat om alle stunts zélf te doen. ’t Zou ons te veel gekost hebben om een stuntman in te huren.»

-Enter Aksel Hennie.

Tyldum «Ik had in het verleden al eens met Aksel gewerkt, dus ik wist waartoe hij in staat was. Hij is het soort acteur dat tot het gaatje gaat, en dat was precies wat ik nodig had. Er zit bijvoorbeeld een scène in de film waarin het hoofdpersonage van een tractor in volle vaart valt: geen enkel probleem voor Aksel, ook al heeft hij zich daar flink mee bezeerd. En in een andere scène zie je hoe hij z’n haar afscheert met een bot scheermesje, en hoe zijn hoofdhuid begint te bloeden: we hebben nauwelijks nepbloed gebruikt in die scène, net zomin als in de rest van de film.

»Daarbij komt nog eens dat Aksel één van die zeldzame acteurs is die erin slagen om een klootzak als Roger toch nog iets sympathieks te geven; om ervoor te zorgen dat je als toeschouwer met hem meeleeft, ook al wéét je dat hij voor geen meter deugt. Dat is noodzakelijk, want Roger gaat in de film door de hel. Erger dan wat hem overkomt, is nauwelijks voor te stellen.»

-Ja, hoe hebt u die weerzinwekkende scène in het buitentoilet eigenlijk gefilmd? Is het échte stront waar we Aksel in zien verdwijnen?

Tyldum (lacht) «Nee, het was nepstront. Je kunt je trouwens niet vóórstellen hoeveel discussies we met de crew gevoerd hebben over die scène. Het heeft weken gekost voordat onze nepstront een kleur en een textuur had waar iedereen zich in kon vinden.»

-De zwarte humor in uw film, zit die ook in het boek?

Tyldum «Er zit een beetje zwarte humor in het boek, maar veel meer in de film. Ik wilde dat de mensen zouden zeggen: ‘O, wat vreselijk!’, maar dat ze toch niet konden stoppen met lachen. Zo stond ik erop dat de hond van Rogers belager wit zou zijn, en op de hooivork van een tractor gespiest zou worden. Jo (Nesbø) was behoorlijk verrast toen ik ’m dat vertelde – ‘Wááát?!’ – maar ik wilde nu eenmaal absoluut dat er één volkomen uniek shot in mijn film zat. En een van top tot teen met stront besmeurde vent die wegrijdt op een tractor met een gespieste witte hond op de hooivork: dat is bij mijn weten nog nooit vertoond in de filmgeschiedenis.»


Bekijk de trailer van 'Headhunters'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234