Film: Hundstage

Tijdens de voorbije hittegolf kregen wij het op een bepaald moment zó verschrikkelijk warm dat wij spontaan al onze kleren van ons afwierpen en slechts gehuld in onze knalgroene Borat-string het gras in de tuin begonnen af te rijden: onze zeventigjarige buurvrouw is er nog steeds niet goed van.

Maar geloof ons: vergeleken met de personages uit 'Hundstage', een gitwart, uiterst ontregelend, door de Oostenrijkse cineast Ulrich Seidl geschreven en geregisseerd en door Zomergast Johan Simons geselecteerd stuk cinema dat zich helemaal afspeelt in een snikhete Weense buitenwijk, hielden wij het de afgelopen weken nog behoorlijk deftig.

Moddervette vrouwen die zich als braadworsten te braden leggen onder de gloeiende zon, een jaloerse tiener die zijn vriendin voortdurend afsnauwt en aftuigt, een bejaarde weduwnaar die de schoonmaakster overhaalt om de jurken van zijn overleden echtgenote aan te trekken en vervolgens voor hem te strippen, een dame die zich aan een stevige gangbang waagt: wat de warmte niet allemaal met een mens kan doen!

- De meeste mensen associëren Oostenrijk met de besneeuwde Alpen, met wintervakanties en met skilatten. In uw film daarentegen kreunt Wenen onder een hittegolf, wat heel uitzonderlijk is.

Ulrich Seidl «Die hittegolf is extreem belangrijk voor de atmosfeer van de film. De drukkende warmte maakt dat de remmingen wegvallen en dat mensen zich agressief beginnen te gedragen. Mijn personages krijgen de neiging om de controle te verliezen en hun kleren uit te trekken. De hitte doet rare dingen met het menselijke brein – die vaststelling is het kernidee achter de hele film.»

- Was het tijdens de opnamen echt zo heet?

Seidl «Nee, niet voortdurend. Maar zodra de temperatuur onder de 25 graden zakte, gaf ik het bevel om de verwarming op volle toeren te laten draaien. Het weer vormde trouwens een heel groot probleem. Ik wilde uitsluitend draaien op dagen dat de zon scheen, maar de voorspellingen klopten bijna nooit. Als de opnamen van 'Hundstage' me één ding hebben geleerd, dan is het wel dat de weermannen er voortdurend naast zitten.»

- Hundstage is een extreem provocerende, bijna verontrustende film.

Seidl «Ik vind het helemaal niet erg om een provocateur te worden genoemd. Een goede provocateur maakt extreme emoties los bij zijn publiek, en laat dát nu net mijn bedoeling zijn. Goede kunst moet provoceren, moet prikkelen, moet een gevoel van onbehagen losweken. Wie naar 'Hundstage' kijkt, riskeert het om zichzelf te herkennen. Mijn personages doen vreselijke dingen, maar als het er echt op aankomt verlangen ze allemaal naar liefde, naar begrip, naar een beetje geluk. Net als wij allemaal. Ik hou de toeschouwers een spiegel voor, het is aan hen om de confrontatie aan te gaan.»

- Niet alleen uit 'Hundstage', maar ook uit de 'Paradise'-trilogie, onlangs nog in de bioscoop, blijkt dat u er een nogal sombere kijk op het mensdom op nahoudt.

Seidl «Ik ben zeker geen optimist. De wereld zou een prachtige plek kunnen zijn, maar de mens maakt er keer op keer een hel van. Een trieste vaststelling, ik weet het, maar zo is het nu eenmaal.»

- U hebt ooit een documentaire gemaakt over de relatie tussen Oostenrijkers en hun kelders. Mogen we van de gelegenheid gebruik maken om te vragen wat u zoal in uw kelder hebt liggen? Martelwerktuigen? Een folterbank? Wat sm-attributen?

Seidl (lacht) «Wees gerust: in mijn kelder zul je alleen maar goeie flessen wijn aantreffen. Ik ben niet één van die verdachte types die in hun kelder rare dingen doen. Ik krijg wel geregeld bezoek van donkere demonen, maar ik verberg ze niet in mijn kelder. Ik steek ze in mijn films.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234