null Beeld

Film: In a Better World

Toen wij eind februari 2011, midden in de nacht voor onze tv aan het indommelen waren - buiten die ene 'fuck' van Melissa Leo tijdens haar dankspeech slenterde de 83ste editie van de Academy Awards vlekkeloos voorbij - schrokken wij opeens wakker: werd de Oscar voor Beste Buitenlandse Film daar zo-even weggekaapt door het Deense 'In a Better World'?

Terwijl 'Incendies' toch de topfavoriet was? De winnende cineaste Susanne Bierwas minstens even verrast.

Susanne Bier «Ken je die momenten in je leven waarop alles even stilstaat? Dit was er zo eentje. Je probeert je wel mentaal voor te bereiden, maar ja...

»Eerlijk: ik was hypernerveus en ik wilde héél graag winnen (lacht). Al was ik ook een beetje bang: als je wint, moet je speechen... Dat heb ik er dan maar bijgenomen.»

- Vertel anders eens waar 'In a Better World' precies over gaat?

Bier «Eerst en vooral over twee jonge tieners. Christian heeft net zijn moeder verloren en verhuist vanuit Londen naar Denemarken. Daar gaat hij naar een nieuwe school, waar hij de gepeste Elias leert kennen. De twee jongens worden vrienden als Christian Elias' pestkoppen wegjaagt.»

- Christian gebruikt daarvoor wel extreme middelen. Geweld?

Bier «Ja! En dat brengt ons meteen bij het centrale thema: geweld, en dan vooral de complexiteit en de gevolgen ervan. geweld. Het was mij er totaal niet om te doen om één en ander als een zwart-witgegeven voor te stellen: zo kom je geen stap dichter bij de beweegredenen van mensen die geweld gebruiken, om wat voor reden ook.

»Kijk, zeker op korte termijn is de reactie van Christian volkomen te begrijpen, zelfs te verdedigen: waarschijnlijk zal de pestkop hem en ­- bij uitbreiding - Elias wel met rust laten nu. Op lange termijn wordt het dan weer ingewikkelder: zo'n etter pikt er gewoon een ander slachtoffer uit. Het probleem is alleen maar verschoven. Is er dan geen betere oplossing, vraag ik mij af - zonder echt een oplossing aan te reiken (lacht).»

- De film speelt zich niet alleen af in Denemarken, maar ook in Soedan...

Bier «Dat stuk van het verhaal is al even essentieel. Elias' vader Anton werkt ginds als dokter. Hij heeft een strenge morele code opgesteld voor zichzelf - hij wil nooit, tegen niemand geweld gebruiken - maar zijn breekpunt komt dichtbij wanneer een gewonde Afrikaanse krijgsheer, een monster dat aan de lopende band foltert en verkracht, zijn kamp wordt binnengebracht en Antons moraliteit stevig aan het wankelen gaat. 't Zijn zulke thema's die me mateloos interesseren.»

- Hoe wil je dat het publiek zich voelt na het bekijken van de film?

Bier (denkt na) «'t Is meer zo dat ik wil dat ze gaan nádenken - over wraak en vergiffenis, dat soort grootse vraagstukken. Overigens: de originele Deense titel 'Hævnen' betekent 'wraak' - een donkere gedachte ­- terwijl de Engelse titel suggereert dat beterschap mogelijk is, dat een betere wereld om de hoek loert. Ik wil dan ook niet één gedachte meegeven aan het publiek, maar aanzetten tot discussie: iedereen zal wel z'n eigen mening hebben en ik wil niet dicteren wat de juiste is. Het is zeker géén politieke film.»

- Ondanks de zware thema's is het einde best hoopvol.

Bier «Als je een publiek écht wil aanspreken over een belangrijk topic, dan moet je ze niet verstikken. Je moet ze op een, zoals je zegt, hoopvolle manier aanspreken. 't Is waar hoor: soms voelen happy endings hopeloos geforceerd aan, alsof ze opeens uit een totaal andere film komen. Maar hier is dat écht niet zo: ik kan het einde van 'In a Better World' alleen maar honderd procent waarachtig vinden.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234