null Beeld

Film: Inception

Nooit eerder steeg er in een bioscoopzaal zo’n krachtige en collectieve ‘Qué?!’ op als tijdens de aftiteling van Christophers Nolans ‘Inception’.

Redactie

Mensen keken elkaar aan met grote ogen, hun monden nog half open hangend van de alles overrompelende visuele en intellectuele belevenis die ze zonet hadden meegemaakt, en wilden vooral niet de eerste zijn om de vraag te stellen die op ieders lippen brandde: ‘Kan iemand het mij hier even uitleggen?’, in de volksmond beter bekend als 'What the fuck?'. Toch is de premisse niet zó van de pot gerukt voor een scifi-thriller: Dom Cobb (vigoureus vertolkt door Leonardo DiCaprio) beschikt over de gave binnen te dringen in de dromen van slapende mensen en er geheimen te stelen. Zijn laatste opdracht is zelfs een tikje moeilijker: hij moet deze keer niemand een idee ontfutselen, maar er net eentje in het onderbewustzijn van een rijke zakenman implementeren. In essentie een echte heist movie dus – een 'Ocean's Eleven' waarin de dieven de kluis niet kraken om er iets uit mee te nemen, maar om er iets in achter te laten. Toch?

Leonardo DiCaprio «Zo zou je het kunnen omschrijven, ja, al gaat het toch nog iets verder dan dat. Nu, ik moet toegeven dat ik het script - na een paar keer lezen - ook nog niet helemaal snapte. Ik zag het licht pas nadat ik er ettelijke uren met Chris (Nolan) over had gepraat. Je moet weten dat dit verhaal al zo’n acht jaar in zijn hoofd aan het rijpen was. Voor hem was het zonneklaar hoe alles en iedereen met elkaar verbonden was en waar hij naartoe wou.

»Deze film moest een entertainende Hollywood-blockbuster worden die tegelijkertijd de diepgang van ons onderbewustzijn moest blootleggen. Chris was van plan om de vier verschillende stadia van het menselijke onderbewustzijn met elkaar te laten interageren in een begrijpelijke plotstructuur. Snap je? (lacht) Maar hoe hij dat precies moest aanpakken, daar had ik geen idee van. Ieder zijn vak, nietwaar?

»Ik vind trouwens dat je een film niet per se helemaal moet begrijpen. Een goeie film laat je een eigen mening vormen en heeft een einde dat voor interpretatie vatbaar is. Als je de zaal verlaat, moet er toch nog iets zijn om daarna tussen pot en pint over te palaveren? Toen ik zelf voor het eerst het eindresultaat zag, werd ik voortdurend verrast door wat ik op het scherm te zien kreeg. Ik had echt geen idee van waar Chris allemaal toe in staat was.»

- Droom je zelf vaak?

DiCaprio «Ik ben niet echt een grote dromer, vaak herinner ik me alleen maar wat fragmentjes. Maar het toeval wil dat ik niet zo lang geleden een bizarre droom had. Ironisch genoeg droomde ik dat ik aan het dromen was dat ik kon ingrijpen in mijn eigen dromen. Om maar te zeggen dat het scenario van deze film zich ook in mijn onderbewustzijn genesteld heeft.

»Tijdens de voorbereiding voor deze rol ben ik trouwens zelf dromen gaan analyseren, maar na een paar hoofdstukken Freud had ik al door dat deze film toch van een andere orde was. Het gaat hier namelijk niet over een universele droomwereld, maar over de specifieke droomwereld van Chris Nolan. En die wereld bleek zo zijn eigen regeltjes en structuren te hebben. Op den duur begonnen mijn gesprekken met Chris trouwens verdacht veel op urenlange therapiesessies te lijken, voor hem dan toch. Door het almaar dieper uitspitten van al die droomstadia leek het of hij zichzelf steeds beter begon te begrijpen. En dat kan nooit kwaad natuurlijk.»

- We onthouden: veel gepsychologiseer. Er is toch ook wat actie te zien in het eindresultaat?

DiCaprio «Absoluut! De film zit stampvol razende actie en speciale effecten die je zullen doen duizelen. Maar het leukste vond ik de scène op een Marokkaanse markt: het was er zo druk dat ik tijdens de achtervolging van de ene Marokkaan op de andere botste en in verschillende marktkraampjes terecht kwam. Ik leek wel een bal in een levende flipperkast.»

Trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234