null Beeld

Film: Inglourious Basterds

De Quentin Tarantino-bashers zaten sinds het geflopte 'Death Proof' klaar om De Kin finaal neer te sabelen, maar 'Inglourious Basterds' is weer de celluloïde adrenalineshot die we van de grondlegger van de spervuurcinema mogen verwachten.

Redactie

De plot van dit allesbehalve waargebeurde Tweede Wereldoorlog-epos – een troep Joods-Amerikaanse soldaten wordt in Frankrijk gedropt om in pure Apachestijl nazi's te scalperen – is slechts een excuus voor het aaneenrijgen van bloedspetters, stoute knipoogjes naar de popcultuur, gekoketteer met pulpgenres en dialogen die sméken om op studentenkamers heropgevoerd te worden.

Op zijn minst twee instant-klassieke filmscènes staan op ons netvlies gebrand sinds we de eerste keer in het gezelschap van de basterds vertoefden: de fantastische openingsscène waarin de verradelijk charmante nazibooswicht Hans Landa (de met prijzen overladen Christoph Waltz) een Joodse familie probeert te klissen, en de zich tergend traag op gang trekkende verbale clinch in de kelderbar La Louisiane.

Quentin Tarantino «Als er iets is waar ik absoluut niet van hou in klassieke oorlogsfilms, zijn het de grote actiescènes. De tanks, de vliegtuigen, de voltreffers: we hebben het te vaak gezien. Maar praatscènes in claustrofobische ruimtes, dáár ben ik dol op. Dan wordt de gruwel van de oorlog écht voelbaar.

»Een criticus schreef ten tijde van 'Pulp Fiction' dat ik nooit een meester van de suspense zou worden omdat ik te veel hou van de misselijkheid die geweld veroorzaakt. Een terechte kritiek, maar nu wilde ik die criticus toch van antwoord dienen (grijnst). In plaats van de scène in La Louisiane zo gebald mogelijk te houden, heb ik die zo lang mogelijk gerekt.

»Ik wist: hoe langer hij werd, hoe spannender. Het is de brute energie van 'Reservoir Dogs', maar dan uitgesmeerd over een dik halfuur. In het Duits! En met nazi's!»

- Brad Pitt schittert als luitenant Aldo Raine met zijn vette Tennessee-accent, maar dé ster is Christoph Waltz, een acteur die tot nu toe alleen in obscure Duitse televisiefilms speelde. Waar komt jouw geniale castinggevoel toch vandaan?

Tarantino «Ik schrijf gewoon goede teksten waarin acteurs zich kunnen vastbijten: het personage komt altijd eerst, dan pas de acteur. Hans Landa was de moeilijkste rol om te casten omdat hij vier talen spreekt, maar toen Christoph mijn kantoor binnenwandelde wist ik dat hij de juiste man was. Maar goed ook: als ik niet de perfecte Landa had gevonden, had ik de stekker uit het hele project getrokken.»

- In januari begin je aan 'Django Unchained', naar verluidt een spaghettiwestern over slavernij. Dat klinkt al even provocerend als een troep nazimoordende Joden.

Tarantino «Het is nooit mijn intentie om te provoceren. Als ik een script schrijf, kiezen mijn personages welke weg het verhaal uitgaat. 'Inglourious Basterds' is natuurlijk niet waarheidsgetrouw, maar mochten mijn personages geleefd hebben, dan had deze film echt gebeurd kunnen zijn. In 'Valkyrie' (met Tom Cruise als kolonel von Stauffenberg, red.) leek het wel alsof het Derde Rijk werd gerund door de Royal Shakespeare Company: Duitsers die Oxford-Engels spreken, dát houdt pas geen steek.»

Bekijk de trailer »

Herlees de filmbespreking »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234