Film: Inside Llewyn Davis

Geen idee wat er allemaal in uw binnenste gehuisvest is, maar in de straatarme folkzanger Llewyn Davis woont vooral heel veel schoonheid. Regisseurs Ethan en Joel Coen, in een zeldzaam melancholische bui, geven hun hoofdpersonage in ‘Inside Llewyn Davis’ nochtans de wind van voren. Davis heeft talent, maar zijn muzikale sonnetten, eerlijke klaagzangen en emotionele hymnes, vallen in dovemansoren bij zijn iets te luidruchtige – of afwezige – cafépubliek. Wie het duidelijk wel voor de wind gaat sinds zijn belichaming van het miskende talent is acteur Oscar Isaac.

'Ik ben succesvol omdat ik iemand speel die dat niet werd. Ik ben me zeer bewust van de ironie daarvan.' Oscar Isaac


Lees de bespreking door (es)

Oscar Isaac «Geloof me vrij, ik ben me zeer bewust van de ironie van deze situatie: gevierd worden omdat ik iemand speel die dat net niet werd. Het is moeilijk om niet als een arrogante eikel te klinken, maar ik ben nu inderdaad erg succesvol op de kap van mensen met minder geluk. Al had ik net zo goed één van hen kunnen zijn. Er zijn maar heel weinig mensen die kunnen doen waar ze goed in zijn. Voor de rest van de mensheid, mezelf incluis, moet er sprake zijn van een flinke dosis geluk om exact te raken waar je wilt zijn. En dat besef stelt me in staat om van tijd tot tijd eens opgelucht adem te halen.»

- Ethan Coen verklaarde dat ze in zak en as zaten tijdens de voorbereidingen van de film, tot jouw auditietape verscheen.

Isaac «Echt? Wel, het was enorm graag gedaan. Die kerels: een plezier om mee samen te werken. Echt een verademing als je weet dat deze industrie zo vol bullshit zit. Zoals bijvoorbeeld die hele buzz rond Cannes (de film werd genomineerd voor de Gouden Palm en de Prijs van de Jury, en sleepte uiteindelijk die laatste in de wacht, red.), dat is zo vermoeiend. Maar de Coens, zij doen niet mee aan die hele mallemolen van promo en praatjes, ze zeggen gewoon waar het op staat. Dit was trouwens de eerste film waarbij ik niet het gevoel had dat ik ’m zelf ook nog eens moest gaan verkopen. Als hij goed is, verkoopt hij zichzelf wel.»

- Prima gelukt. De mooiste scenes zijn misschien wel die waarin je op het podium staat. Heb je een muzikale achtergrond?

Isaac «Ik speel gitaar en heb regelmatig opgetreden met Blinking Underdogs, een skapunkband uit Florida. In onze hoogdagen hebben we zelfs eens mogen openen voor Green Day. De hele livedynamiek vind ik uitermate interessant. (Op dreef) Ik heb ooit een studie gelezen over de ademhaling van muzikanten en publiek op een klassiek concert. De momenten die het publiek als ‘meest ontroerend’ bestempelde, bleken die te zijn waarop ze synchroon met de muzikanten ademden. Die momenten, waarop we als een zwerm zwaluwen allemaal dezelfde richting uit gaan, zijn redelijk uniek. En dat is exact waarom muziek, en zeker livemuziek, ons zo’n gevoel van samenhorigheid kan geven. Je moet je er natuurlijk wel voor durven openstellen.»

- En hoe lukt dat volgens jou het best?

Isaac «Door los te laten. Het is haast als het accepteren van de dood.»

- Qué?

Isaac «Het is een theorie die ik van William Hurt geleerd heb. Voor elke take zegt-ie tegen zichzelf: ‘We’re all gonna die’. Laat het dus gewoon los. Aanvaarding is alles. Kijk, iedereen bleef Llewyn maar wijzen op ’t feit dat hij een loser is. Keer op keer. Maar hey, weet je wat? Je bent er zelf ook één. Iedereen is een loser. En je gaat sterven, net als iedereen. Kijk, ik ben er weer helemaal zen door geworden (grijnst breed).»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234