null Beeld

Film: Killing Them Softly

Onder het kadertje ‘genre’ van uw digibox ziet u waarschijnlijk ‘misdaadfilm’ staan, maar laat u niet in de luren leggen: ‘Killing Them Softly’ is meer dan dat. Het is een meedogenloze, continu in een heerlijk bedrukkend doemsfeertje badende reflectie over de crisis waarin Amerika zich bevindt – dat de hoofdpersonages huurmoordenaars zijn, is bijkomstig.

vvp

Men zou in de zwarte humor en prachtig uitgekiende beeldkaders een snuifje Coen-broers kunnen ontwaren, maar toch is ‘Killing Them Softly’ voor de volle 100 procent het kindje van toptalent Andrew Dominik, die na ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ voor de tweede keer de handen in elkaar slaat met ene Brad Pitt.

'De gangsterwereld is het kapitalisme in zijn oervorm'

Andrew Dominik «In zekere zin dank ik mijn hele carrière aan die man, zeker in Amerika. Hij heeft in mijn beide Amerikaanse films gespeeld, én hij heeft ze nog eens geproduceerd ook. En hij is ook mijn huisbaas (lacht). Brad is een steengoeie acteur en hij is ook nog eens heel aangenaam om mee op de set te staan, ook al durven we weleens te kibbelen.

»Als je hem als producer hebt, ben je trouwens al bijna zeker dat je film gemaakt zal worden: ik voelde me als een bokser die af en toe de hulp mocht inroepen van een 400 kilogram zware gorilla. Brad is mijn gorilla (lacht).»

- Nog meer zwaargewichten: ook James Gandolfini doet mee. Het is één van zijn laatste, maar ook mooiste rollen.

Dominik «Dank je, dat vind ik ook. James was altijd heel kieskeurig, zéker wat betreft gangsterrollen. Hij had hier ook maar twee scènes om een indruk na te laten, maar hij was zó goed…»

- ‘Killing Them Softly’ is geen evidente film. Kun je zelf het genre eens beschrijven?

Dominik «In essentie is ‘Killing Them Softly’ geen gangsterfilm, maar een politieke film. De criminele wereld waarin het verhaal zich afspeelt is zo ongeveer een microkosmos die symbool staat voor alles wat er op dit moment in de rest van de wereld staat te gebeuren.

»Kijk, de mens organiseert zich in verschillende contexten op gelijkaardige manieren: van boven naar beneden zit de maatschappij eigenlijk hetzelfde in elkaar. Wat is de maffia anders dan een regering voor criminelen? Grote multinationals en criminele imperiums verschillen ook amper van elkaar. Dezelfde ideeën liggen aan de basis, alleen is de brutaliteit bij de echte criminelen net iets uitgesprokener. Je zou de gangsterwereld best het kapitalisme in zijn oervorm kunnen noemen.

»Nu, ik wilde al die parallellen niet superexpliciet maken, maar ze moesten wel in de film zitten, en de kijkers moesten ze wel kunnen opmerken. Het is misschien dus tóch wel een gangsterfilm, maar dan eentje die speelt met je onderbewustzijn. Of gewoon een pretentieuze gangsterfilm (lacht).»

- De film is nogal donker.

Dominik «Ja kijk, toen ik deze film schreef, was de boodschap die ik meekreeg wanneer ik de televisie of de radio aanzette telkens dezelfde: ‘De wereld gaat naar de kloten!’ Dat is dus de teneur die in de film is geslopen.»

- Maar het is niet zozeer pessimisme dat de film uitstraalt: het is meer wóéde.

Dominik (denkt na) «Misschien wel, ik was dan ook behoorlijk pissig toen ik ’m maakte. De manier waarop de hele wereld rond de dollar draait: misselijkmakend.»

- Was je nooit bang dat de politieke lading van de film mensen zou doen afhaken?

Dominik «Niet echt: dat is namelijk net het punt van de hele film (glimlacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234