null Beeld

Film: Le passé

Er gaat geen theekransje met madeleintjes voorbij zonder dat herinneringen aan het verleden zich genadeloos in onze hersenpan opdringen, met een kopje vol brij tot gevolg. Het verleden speelt ook de titelrol in ‘Le passé’, de opvolger van het Oscarwinnende ‘A Separation’ van de Iraniër Asghar Farhadi. Geen helden of schurken, geen morele waarheden, alleen emotionele chaos.

'Ik heb geprobeerd het gezicht van Bérénice Bejo ronder te maken met make-up en watten. Meteen had ik die twijfelende blik in haar ogen.'

Asghar Farhadi «Dat is inderdaad het grote verschil met mijn vorige films. Die ontwikkelden zich rond een gebeurtenis vroeg in het verhaal, maar in ‘Le passé’ heeft die vier jaar eerder plaatsgevonden. Ahmad heeft toen Parijs en zijn vrouw Marie verruild voor Iran, zijn geboorteland. Nu is hij terug om de scheiding af te ronden, zodat Marie met haar nieuwe partner kan trouwen. De ontwikkelingen van toen hebben al die tijd stof liggen vergaren. Het is aan de personages om dat stof mondjesmaat weg te vegen, zoals archeologen die constant nieuwe dingen ontdekken.»

HUMO U laat wel érg veel onuitgesproken in uw verhaal.

Farhadi «Altijd alles willen verklaren is één van de grootste problemen van de hedendaagse cinema. Op den duur zit je publiek alleen maar data te vergaren en hoeft het zelf niks meer te doen. Het plezier schuilt er juist in te ontdekken wat de regisseur ongezegd laat. Als je wilt tonen dat twee mensen een relatie hebben, kun je uiteraard een seksscène in beeld brengen. Of je kunt het subtieler aanpakken, bijvoorbeeld door Marie druppeltjes in Samirs ogen te laten doen.»

HUMO Hoeveel van de achterliggende informatie vormt u zelf in uw hoofd tijdens het schrijven?

Farhadi «Soms bedenk ik de beweegredenen van mijn personages er zelf bij, maar meer dan eens weet ik het ook niet. Als ik begin te schrijven, put ik altijd uit mijn eigen herinneringen of die van mijn vrienden. Ik denk niet na over welke onderwerpen ik wil behandelen, ik sluit gewoon mijn ogen en laat het verhaal zich ontvouwen in mijn hoofd. Het schrijfproces is als een dominospel: de eerste dominosteen zorgt voor een logische tweede en je weet niet waar je zult eindigen, maar je gaat door tot de stenen op zijn. Ik ben ervan overtuigd dat elk verhaal in de wereld elk belangrijk thema in zich draagt. Het gaat erom welke aspecten je benadrukt. Zelfs verhaaltjes voor het slapengaan hebben thema’s als angst of haat in zich, maar als je ze aan je kinderen voorleest, zul je toch vooral de mooie dingen benadrukken.»

HUMO Eén van de thema’s waar u in ‘Le passé’ de nadruk op legt, is onzekerheid: het is haast een personage.

Farhadi «Dat komt omdat twijfel ons leven zo hard beïnvloedt. Zelfs de dingen waarvan we denken zeker te zijn, zoals het verleden, blijken soms toch illusies.»

HUMO Ik las in een interview met Bérénice Bejo, die Marie vertolkt, dat u niet de meest conventionele regisseur bent.

Farhadi «Nu doel je op die watten en make-up? Kijk, Bérénice heeft een heel vastberaden gezicht en ik wou daar wat aan doen. Ronde gezichten vertonen meer twijfel dan ovale exemplaren zoals dat van Bérénice, daarom heb ik geprobeerd haar gezicht ronder te maken door veel make-up aan te brengen op haar voorhoofd en door watten in haar mond te laten steken. Het heeft zijn effect niet gemist. De instructies alleen al zorgden voor een mooie twijfelende blik in haar ogen.»

HUMO Ze heeft die watten anders goed verborgen kunnen houden.

Farhadi (lacht) «Tijdens het draaien hebben we ’t zonder watten kunnen doen. How very Brando that would have been!»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234