null Beeld

Film: Looper

‘Een werkelijk fantastische, superoriginele, ultrahard-boiled sciencefictionprent,’ schreef Humo’s enige echte Erik Stockman in zijn viersterrenrecensie van wat voor hem de beste film van 2012 was, ‘Looper’. Daar hebben wij niets aan toe te voegen: meteen over dus naar regisseur Rian Johnson, ‘de echte ster van de film’ volgens voornoemde viersterrenrecensie.

'Bruce Willis (foto) speelt de dertig jaar oudere versie van Joseph-Gordon Levitt. De regisseur: 'Een gok, want die twee lijken absoluut niet op elkaar.'

Rian Johnson «‘Looper’ gaat over Joe, een huurmoordenaar gespeeld door Joseph Gordon-Levitt. Joe werkt voor de maffia in het jaar 2074, en hij wordt geregeld terug in de tijd gestuurd om uit het heden overgehevelde vijanden uit de weg te ruimen. Joe schiet ze in het verleden een kogel door het hoofd, met als gevolg dat ze uit het heden – 2074 – verdwijnen: opgeruimd staat netjes. Alles loopt gesmeerd, tot Joe op één van zijn werkdagen plots oog in oog komt te staan met zijn dertig jaar oudere zelf, gespeeld door Bruce Willis. Hij slaagt er niet in om de trekker over te halen, waarna er zich een kat-en-muisspel tussen de twee ontspint.

»Dat is de initiële hook van ‘Looper’, die ik al bedacht had in 2002. Het grotere verhaal van de film, dat ik hier niet uit de doeken kan doen zonder spoilers weg te geven, heb ik pas vele jaren later uitgewerkt, toen het duidelijk werd dat de film er echt zou komen. Wat ik aldoor in het achterhoofd hield tijdens het maken, was dat ondanks het complexe scenario de film niet als een ingewikkelde legpuzzel mocht aanvoelen. Ik wilde entertainment bieden, óók geschikt voor mensen die normaal gesproken niks met sciencefiction hebben.»

- Het feit dat de film over tijdreizen gaat, blijft voor die mensen natuurlijk wel een ernstig obstakel.

Johnson «Daar ben ik me van bewust, ja. Al is tijdreizen wat mij betreft meer een fantasy- dan een sciencefictionelement: het is iets volkomen onrealistisch, net als eenhoorns of draken. De kunst is dus om de kijkers twee uur lang te bedotten, hen te laten geloven dat tijdreizen wél mogelijk is. Je ziet dat ook in films als ‘12 Monkeys’ en ‘Back to the Future’: in wezen slaat het allemaal nergens op, maar ’t is allemaal zo knap geschreven dat je als kijker automatisch meegaat in de trip.

»Wat ik zo boeiend vind aan het maken van sciencefiction, is dat je weliswaar een volkomen van de pot gerukt verhaal vertelt dat niets met de werkelijkheid te maken heeft, maar dat je dat verhaal gebruikt om een extra dimensie te geven aan iets zeer menselijks en herkenbaars. In dit geval: een jongeman en een oudere man die tegenover elkaar aan tafel zitten, en een discussie voeren. ‘Ik zal nooit zoals jij worden,’ zegt de jongeman, waarop de oudere man: ‘Jij bent zó’n ongelooflijke dwaas. Luister nu eens naar mijn advies.’»

- Opmerkelijk dat u voor Bruce Willis koos als dertig jaar oudere versie van de al eerder gecaste Joseph-Gordon Levitt: eigenlijk lijken die twee absoluut niet op elkaar.

Johnson «Klopt, het was een ongelooflijke gok.

»Ik heb me snel gerealiseerd dat we Joseph op Bruce moesten laten lijken, en niet omgekeerd: iedereen weet hoe Bruce Willis eruitziet, en dat is in veel mindere mate het geval bij Joseph. We hebben dus een heel goeie make-upartiest ingehuurd om Joseph enigszins op Bruce te laten lijken, en we hebben Joseph ook een aantal van de typische maniertjes van Bruce laten bestuderen, zodat hij ze kon kopiëren. Met behoorlijk indrukwekkend resultaat, als je het mij vraagt: pluim op de hoed van Joseph. En tóch geen Oscarnominatie: je vraagt je af hoe het mogelijk is.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234