null Beeld

Film: Mary and Martha

Stip donderdag 25 april alvast aan in uw agenda, want dan is het weer Wereldmalariadag. De vele inzamelacties ten spijt - herinner u de Music for Life-editie van enkele jaren geleden - is de dodelijke ziekte namelijk nog altijd de wereld niet uit.

Bij Vitaya dragen ze hun steentje bij met de tv-film 'Mary and Martha'. Oscarwinnares Hilary Swank speelt Mary, een Amerikaanse moeder die haar zoon tijdens een verblijf in Afrika verliest aan malaria, en vervolgens begint aan een kruistocht tegen de ziekte. Het scenario werd gepend door Richard Curtis, in de comedybijbel terug te vinden onder L van legendarische series ('Blackadder') en de F van fijne romcoms ('Four Weddings and a Funeral'). Toch is 'Mary and Martha' geen lachertje: Curtis wilde, in het kader van de Britse liefdadigheidsactie Comic Relief, vooral de gevoelige snaar raken.

Richard Curtis «'Mary and Martha' werd in Groot-Brittannië inderdaad uitgezonden in aanloop naar Comic Relief, maar ik heb 'm niet speciaal voor die gelegenheid geschreven. Dat was vooral een strategische zet van de televisiebonzen (lacht).»

HUMO Comic Relief schenkt aandacht aan verschillende problematieken in Afrika. Waarom trok die van malaria zo uw aandacht?

Curtis «Wel, mijn ogen zijn vooral opengegaan toen ik een boek in handen kreeg van de Amerikaanse economist Jeffrey Sachs, 'The End of Poverty'. Hij legt uit dat wie de wereld wil verbeteren, eigenlijk best kan beginnen met de bestrijding van malaria, omdat de ziekte eigenlijk relatief gemakkelijk uit de wereld kan worden geholpen. De strijd ertegen is als een sneeuwbal: één keer hij goed aan het rollen gaat, kan hij snel heel groot worden. Toen ik 'Mary and Martha' aan het schrijven was, in 2007, lag het jaarlijkse dodental nog op één miljoen, tegen de draaiperiode was dat getal al geslonken naar zeshonderdvijftig duizend. En met genoeg inzet kunnen we tegen 2020 zelfs de nul halen.

»Via Comic Relief komt er alvast veel geld binnen, maar ik ben meer en meer gaan beseffen dat onze actie een groot verschil kan maken als we het bestuursniveau kunnen aanspreken. Want daar zit toch nog altijd heel veel geld, hè. Bob Geldof heeft me eens verteld dat hij meer geld heeft bijeengeschraapt door een uurtje te praten met de Franse president Mitterand dan tijdens alle optredens van Live Aid samen (lacht).»

HUMO Tot hiertoe schreef u vooral lichtvoetige romantische komedies. Was het zwaarmoedige verhaal van 'Mary and Martha' dan geen moeilijke opdracht?

Curtis «Lichtvoetig, lichtvoetig... 'Four Weddings and a Funeral' was nu toch ook weer niet zo'n lichte kost, er ging iemand in dood! (lacht) Nee, vreemd genoeg verschilde het schrijfproces van 'Mary and Martha' niet zo gek veel van dat van mijn vorige films. Ik heb wel flink wat discussies gehad met de regisseur (Phillip Noyce, red.) over hoeveel cijfertjes rond malaria we in de film zouden steken. Uiteindelijk is het doel van 'Mary and Martha' niet louter om te entertainen, maar ook om te informeren en zelfs engageren. Maar je moet er natuurlijk op letten dat je die boodschap niet te prekerig verpakt.

»Het onderwerp leende zich natuurlijk niet tot heel veel joligheid. Maar er viel anders wel genoeg te lachen hoor op Comic Relief. Zo heeft Ricky Gervais de hilarische David Brent uit 'The Office' nog eens vanonder het stof gehaald.»

HUMO Bestaat de kans dat u Mr. Bean of - onze favoriet - Blackadder ooit nog eens laat herrijzen voor Comic Relief?

Curtis «Toevallig hebben Ben (Elton, de coscenarist van 'Blackadder', red.) en ik wel met dat idee gespeeld voor de recentste editie. Maar iets op papier zetten waar we allebei tevreden mee zijn, blijkt helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het zal er ooit wel van komen.

»(Droog) En mijn volgende film wordt ook weer een stuk grappiger, da's beloofd.»


Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234