null Beeld

Film: Melancholia

Twee jaar geleden eindigde de première van het meesterlijke apocalyptische drama ‘Melancholia’ in mineur op het filmfestival van Cannes, toen de Deense regisseur en enfant terrible Lars von Trier op de persconferentie na de screening enkele misplaatste nazigrappen maakte.

De organisatie kon er niet mee lachen: Von Trier werd verbannen van het festival, maar zijn film bleef gelukkig wel in competitie – hoofdactrice Kirsten Dunst mocht de award voor beste actrice mee naar huis nemen voor haar vertolking van de depressieve Justine, die maar niet kan genieten van haar kersverse huwelijksgeluk.

Pas wanneer ze te weten komt dat de gigantische blauwe planeet Melancholia met de aarde zal botsen en alle leven op aarde zal vernietigen, vindt ze rust. Von Trier putte inspiratie uit z’n eigen depressie, en wist die om te zetten in een poëtisch meesterwerk.

Lars von Trier «Mijn therapeut had me verteld dat depressieve mensen de neiging hebben zich kalmer te gedragen in stresssituaties, omdat ze sowieso verwachten dat er erge dingen zullen gebeuren. Mentaal gezonde mensen beginnen daarentegen meteen te panikeren wanneer ze onder druk komen te staan. Dat vond ik enorm interessant, en ik heb toen meteen beslist dat ik dat gegeven verder zou uitwerken in een film.

»Vandaar de duidelijke tweespalt tussen Justine en haar zus Claire (rol van Charlotte Gainsbourg, red.), en de opdeling van de film in twee hoofdstukken. Wanneer Claire beseft dat het einde van de wereld nadert, wordt ze radeloos en zoekt ze haar toevlucht in wijn en muziek, terwijl er net een rust neerdaalt over Justine: zij verlangde al naar het einde, en eindelijk is het daar. Plots wordt Justine degene die haar zus moet troosten, in plaats van andersom.»

HUMO Al van bij het begin van de film weten we hoe het verhaal zal eindigen: je opent met de botsing van de planeet Melancholia en de aarde, op de onheilspellende tonen van Wagner.

Von Trier «Ja, precies omdat ik niet wilde dat het publiek de volle twee uur in spanning zou moeten wachten tot het onvermijdelijke gebeurt – nu kunnen ze focussen op het eigenlijke thema: de werking van de menselijke psyche tijdens een ramp.

»Vergelijk het met een James Bond-film: je wéét dat de held zal overleven, maar niet hoe hij dat precies voor elkaar krijgt. In ‘Melancholia’ weet je dat de planeten zullen botsen, maar niet hoe de personages op die wetenschap zullen reageren.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234