Film: Mongol

Dzjengis Khan staat geboekstaafd als één van de wreedste figuren uit de wereldgeschiedenis, en als de meest getalenteerde veroveraar. Vergeleken met hem was Attila de Hun een doetje, zo wordt gefluisterd, en zijn grootste fan Adolf Hitler een onverbeterlijke knoeier.

Tussen het Midden-Oosten en de verste uithoek van China - zo groot was zijn rijk - heeft hij letterlijk miljoenen doden op zijn geweten. In 'Mongol', half oogstrelend oorlogsepos, half dubieuze biografie, richt de Russische regisseur Sergei Bodrov zich op de periode vóór de grote veroveringen. Dzjengis heette toen nog gewoon Temüjin, net als u en wij (de naam Dzjenghis Khan is een titel die zoveel betekent als opperste leider). Zijn wonderjaren waren een hel: de moord op zijn vader, die vergiftigd werd toen Temüjin negen was, was het startschot voor een hindernissenloop met broedermoord, gevangenschap en slavernij als voornaamste obstakels - en toen hij op zijn zestiende een brommer wilde, kwam daar nog eens weekendwerk bovenop. Allemaal kommer en kwel dus, kortom: zet hem vandaag voor een volksjury met Jef Vermassen als zijn advocaat, en hij komt er vanaf met een kleine geldboete en wat vaderlijke raad van de juge.

Sergei Bodrov «Mijn Russische schoolboeken hadden voor Dzjengis Khan en de Mongolen niet één goed woord over: het waren primitieve en bloeddorstige barbaren. Maar later stootte ik op het verhaal van zijn jeugd, en daaruit blijkt dat hij niet als monster geboren werd. Meer heeft een filmmaker niet nodig.»

- Hij stichtte zijn rijk anders niet met diplomatie: zijn oorlogscampagnes en plundertochten maakten miljoenen slachtoffers, en veegden halve volksstammen van de kaart.

Bodrov «Ik weet dat hij geen lieverdje was, maar het stereotiepe beeld dat we zowel in het Westen als in Rusland van hem hebben, klopt niet. In Centraal-Azië is hij nog altijd een held, en dat heeft zijn redenen: hij heeft zijn volk al in de middeleeuwen verenigd en het wetten gegeven, hij was tolerant op godsdienstig vlak, en in zijn rijk speelde etnische afkomst geen rol. Toch behoorlijk opmerkelijk in die tijd.»

- 'Mongol' is bedoeld als het eerste deel van een trilogie. Deel twee zou momenteel in de steigers staan.

Bodrov «De film stopt op het moment dat Dzjengis de Mongoolse stammen verenigd heeft. Van wereldheerschappij is op dat moment nog geen sprake. Als het tweede deel er ooit komt, veroveringen en plunderingen incluis, dan zal dat onvermijdelijk een stuk donkerder zijn. Ik wou dat ik het kon overslaan en meteen beginnen aan deel drie (lacht). Maar er is nog niks zeker over de twee vervolgfilms. Gelukkig kan 'Mongol' perfect op eigen benen staan.»

- 'Mongol' en ook 'Nomad', de film die eraan voorafging, is opgenomen in Kazachstan. 'Als protest tegen 'Borat',' zei je eens. Een grap?

Bodrov «Half. Ik hou van comedy, ik heb er ooit zelf mijn brood mee verdiend. Ik kon dus wel lachen met 'Borat', maar mijn vrienden uit Kazachstan namen de film heel persoonlijk op. Het probleem is dat men in het Westen niks weet over de culturen en volkeren in Centraal-Azië. Als 'Borat' het enige is waar de mensen aan denken als ze over Kazachstan horen praten, dan kan ik begrijpen dat ze daar niet zo gelukkig mee zijn.»


Bekijk de trailer:


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234