null Beeld

Film: Monsters

Noem uw film ‘Monsters’ en onze aandacht heeft u vast: dat wist kennelijk ook de Britse regisseur Gareth Edwards. Dat hij het voor zijn debuut moest zien te rooien met een budget van nog geen miljoen dollar, maakt zijn puike sf-thriller alleen maar sympathieker. Al dekt de titel de lading niet helemaal: ‘Monsters’ steunt meer op sfeer dan op actie, en de aliens die zich hebben genesteld aan de Mexicaans-Amerikaanse grens, krijgt u pas laat te zien– geheel volgens het ‘Jaws’-handboek. Ook Hollywood bleek onder de indruk: Edwards werd meteen binnengehaald voor de veelbelovende (check die trailer!) ‘Godzilla’-remake.

Gareth Edwards «Ik ben nog altijd heel blij met ‘Monsters’. Ik krijg weleens te horen dat hij te hard lijkt op andere sf-monsterfilms als ‘Cloverfield’ en ‘District 9’, maar dat wil ik toch even rechtzetten: ik was éérst. Ik heb gewoon waanzinnig veel pech gehad tijdens het productieproces (lacht).

»Toen ik aan de voorbereidingen begon, wist ik dat ik vooral rekening moest houden met het budget. Het zou er sowieso ­cheap uitzien, dus ik dacht: ‘Waarom omarm ik dat gegeven niet? Ik maak gewoon een found footage-monsterfilm met een handcameraatje!’ Ik had zelfs op een papiertje gekrabbeld: ‘Blair Witch’ meets ‘War of the Worlds’. Op dat ogenblik kwam de eerste ‘Cloverfield’-trailer op het internet: exáct dat idee! Weg ermee, dus.

»Daarna dacht ik aan de nasleep van de gebeurtenissen in een typische monsterfilm. Wat als de monsters niet verslagen worden, maar een paar jaar later nóg weliger tieren in een uithoek van de wereld? Cool, toch? Maar op het moment dat we aan het filmen waren, werd ‘District 9’ aangekondigd, de alienfilm-met-sociale-inslag die zich afspeelt in de sloppenwijken van Zuid-Afrika. ‘Shit,’ dacht ik, ‘dat klinkt net hetzelfde.’ En tegelijkertijd: ‘Fuck it! We zijn nu toch bezig.’ Ik hoopte dat onze film zo goed zou worden dat iedereen ’m wel zou willen zien. En hij is toch maar mooi een succes geworden (grijnst).»

– Wat was de mooiste reactie op ‘Monsters’?

Edwards «Bij een screening in LA vroegen de producers of ik de introductie kon verzorgen. Ik zo nerveus als wat daarheen, wetende dat er enkele belangrijke piefen in het publiek zouden zitten. Terwijl ik aan het woord was, zag ik opeens Quentin ­Tarantino in het publiek zitten. Paniek! Tijdens de screening ging ik me verschuilen in het projectiekamertje, en ik probeerde constant zijn hoofd te spotten, om te zien of-ie er wat aan vond. Op de receptie achteraf sloeg mijn hart een tel over: wat verder stond Quentin op mij te wachten.

»Toen we begonnen te babbelen, drukte ik meteen op alle record-knopjes in mijn hoofd, om de conversatie woord voor woord te kunnen navertellen aan iedereen die ik kende. Maar door de zenuwen hoorde ik alleen: ‘Hallo, ik ben Quentin Tarantino en ik ben met jou aan het praten. Jij hebt ‘­Reservoir Dogs’ destijds zeven keer gezien in de cinema, en nu heb ik ook naar jouw film gekeken.’ Geen idee wat hij écht heeft gezegd, maar het was wel het hoogtepunt van mijn carrière (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234