Film: Nowhere Boy

Weet u wat wij een beetje ieeeuww!vonden in ‘Kick-Ass 2’? In de comics waarop die film gebaseerd is, is het personage van Chloë Grace Moretzzo’n twaalf jaar oud, maar in de film moet ze kussen met twintiger Aaron Johnson, in het echt getrouwd met de 46-jarige Sam Taylor.

Een bijzondere smaak heeft hij, die Johnson (sinds ze getrouwd zijn, torst het koppel overigens de gezamenlijke achternaam Taylor-Johnson). Hij kan ook een stukje acteren en weet doorgaans de goeie rollen eruit te pikken. Zoals die van John Lennonin het zeer verteerbare ‘Nowhere Boy’, dat inzicht verschaft in de jeugdjaren van ’s werelds favoriete Beatle. Het was overigens tijdens die opnames dat hij zijn eega leerde kennen: zij was de regisseur.

Aaron Taylor-Johnson «Het is nog niet zo lang geleden – 2009 zeker? – maar die periode is a big blurvoor mij. Zó druk! Ik was nog bezig met ‘Kick-Ass’ en had totaal geen tijd om me voor te bereiden op de auditie van ‘Nowhere Boy’. Tussen twee takes door holde ik naar mijn trailer om YouTube-fragmentjes van Lennon op te zoeken; ik kon me niet eens herinneren hoe hij klonk. Gek eigenlijk: vraag aan iemand in Engeland om een Beatles-accent na te doen en ze weten niet waarover je het hebt. In Amerika kent iederéén dat typische Liverpudlian.

»Maar ik zat dus midden in de opnames van ‘Kick-Ass’, waarin ik een Amerikaanse nerd speelde met een dikke bos krulhaar en een totaal ander accent. Ik moest werken aan mijn lichaamshouding en een enorme kwak gel in mijn haar smeren om het toch een klein beetje in toom te houden. Toen ik binnenkwam, leek ik in niets op het personage dat ik wilde neerzetten (lacht). Gelukkig zag Sam iets in me, en wilde ze me terugzien in de volgende castingronde.»

- Heeft jullie relatie de film ten goede beïnvloed?

Taylor-Johnson «Euh, we hebben in elk geval erg nauw samengewerkt. Vóór de opnames waren we nog geen koppel, maar ik denk ook niet dat het een verschil maakte of we nu samen waren of niet: we denken sowieso op dezelfde manier en we voelen elkaar perfect aan.»

- Wat was het engst: gestalte geven aan één van de meest iconische popartiesten aller tijden, of écht zingen en gitaarspelen tegelijk?

Taylor-Johnson «Doe dan toch maar dat tweede (lacht). Da’s mijn vak niet, hè – in de huid kruipen van iemand anders wél. Ik deed het bij momenten in mijn broek, zeker omdat ze voor de rol aanvankelijk geen acteur, maar een professionele muzikant wilden casten. Gelukkig ben ik op tijd aan mijn huiswerk begonnen: weken vóórdat ik wist dat ik de rol zou krijgen, had ik me al op de gitaar gestort.»

- Het schijnt dat je het wel kon vinden met de John Lennon uit het script. Net als jij een klein herrieschoppertje.

Taylor-Johnson (lacht) «Op pagina twee van het script zat hij al meteen in het kantoor van de schooldirecteur. ‘Oh, this is fucking familiar,’ dacht ik. ‘Die knul kén ik!’»

- Lennon-nummers zijn notoir lastig te pakken te krijgen voor een soundtrack. Jullie hadden scènes gefilmd rond ‘Hello Little Girl’, ‘In Spite of All the Danger’ en ‘Mother’, nog voor jullie de rechten hadden. Is dat goedgekomen?

Taylor-Johnson «Dat zat zo: die drie nummers waren van vitaal belang voor de film, maar de rechten van de eerste twee nummers lagen bij Paul McCartney, die van het derde bij Yoko Ono, en die wilden geen duimbreed toegeven voor ze iets gezien hadden – we móésten dus wel iets filmen.

»Gelukkig waren ze allebei tevreden met wat we lieten zien – ze deden helemaal niet moeilijk. Integendeel eigenlijk: toen ik hen ontmoette, gaven ze me complimentjes over m’n performance. Yoko was na afloop van de screening zelfs in tranen uitgebarsten: ‘Die rechten van ‘Mother’ mag je hebben,’ zei ze. Wat kun je nog meer willen?»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234