null Beeld

Film: Nuit #1

Je zult het altijd zien: ga je voor een onenightstand onder het motto ‘enkel de lusten, niet de lasten’, wordt je scharrel wakker nét op het moment dat je naar buiten aan het sluipen bent.

Het overkomt Clara (Catherine de Léan) in ‘Nuit #1’, de debuutlangspeelfilm van Anne Émond, en vanavond relationeel verantwoord te zien op Canvas. Berucht – tenzij je pakweg Lars von Trier heet – is de openingsscène, waarin de achteloze kijker de personages in al hun lichamelijke glorie leert kennen. Tot Clara betrapt wordt, en een lading monologen over diezelfde achteloze kijker wordt uitgestort.

- Hoe komt zo’n film tot stand?

Anne Émond «Toen ik begon te schrijven, was het meer een dagboek voor mezelf, waarin ik enkele monologen neerschreef. Ik was 27 en ik kreeg het idee toen we om acht uur ’s ochtends een club verlieten. Mijn vrienden waren tussen de 25 en de 35, en ik vroeg me opeens af waarom we de hele nacht hadden staan dansen en drinken, in plaats van ons bezig te houden met belangrijke zaken zoals een gezin en een job. Ik wilde iets schrijven over deze generatie.»

undefined

'Misschien is het makkelijker om vrijuit te praten bij iemand om wie je niets geeft?' Catherine de Léan

- In de film worden veel problemen besproken. Zijn dat zaken waarop u ook een antwoord wilde?

Émond «Totally. Ik heb het gevoel dat we het moeilijk hebben om dieper te gaan en echte gesprekken te voeren, zowel in films als in het echte leven. Waar is de macht gebleven? De hoofdpersonages Clara en Nikolaï (Dimitri Storoge) voelen zich onderdrukt, en ik denk dat ze niet de enigen zijn. Ik wilde dat ze daarover zouden praten, en ook al klinken ze misschien naïef, ze stellen tenminste vragen.

»Het gaat ook niet zo geweldig goed met hen. Ik maakte me zorgen om Nikolaï, maar in de loop van de film verandert hij wel. Niet omdat hij de liefde van zijn leven heeft ontmoet, wel omdat hij voor iemand kan zorgen. Omdat hij Clara twee minuten in zijn armen heeft kunnen houden, is hij een betere persoon geworden.»

Catherine de Léan «Volgens mij stond Clara op het punt om zelfmoord te plegen. Maar die nacht kon ze zichzelf blootgeven tegenover iemand – bijna per ongeluk – en daardoor is ze van haar plan afgestapt. Misschien is het makkelijker om vrijuit te praten bij iemand om wie je niets geeft?»

Émond «Naar mijn gevoel willen alle mensen iemand bij zich hebben. We willen niet alleen zijn, en we willen echte communicatie.»

- De film begint met een nogal expliciete seksscène. Is dat een reactie op hoe seks in andere films voorgesteld wordt?

Émond «Alles in die scène is normaal en natuurlijk, zoals wanneer ze moeten stoppen omdat Clara naar het toilet moet, of wanneer Nikolaï het condoom zoekt. Het is geen grote, romantische, sexy scène. Vaak zijn mensen erdoor geschokt en vragen ze waarom ik alles zo in beeld breng. Maar het gaat om echte lichamen en echte mensen; als je even googelt, kom je veel erger tegen, hoor.»

De Léan «Als we films zien waarin alles meteen goed gaat, ze samen klaarkomen en het meisje het uitschreeuwt van genot, is dat nogal belachelijk omdat het in het echt nooit zo gaat. Maar toch beïnvloedt het ons, omdat we ons seksleven eraan gaan spiegelen. Dat vond ik interessant aan die eerste scène: ’t is geen slechte seks, maar ’t is ook geen Hollywoodseks.»


Bekijk de trailer van 'Nuit #1':

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234