null Beeld

Film: Oslo, 31. august

Heroïnejunkie Anders zit aan het einde van zijn rehab-periode, heeft een dagje vrij gekregen voor een sollicitatie, en kuiert door het verleidelijke Oslo. Zijn 24 uur lange dwaaltocht mag dienen als spiegel voor uw en onze strubbelingen in een maatschappij die zo snel gaat dat zelfs de hardste lopers soms niet kunnen volgen: ziedaar de gewichtige, maar relevante premisse van ‘Oslo, 31. august’, de tweede film van de Noorse Joachim Trier. Take it away, Jo!

Joachim Trier «Jaren geleden zag ik de film ‘Le feu follet’ van Louis Malle en die had een enorme emotionele impact op me: ik vond het één van de meest accurate weerspiegelingen van eenzaamheid die ik ooit in een film had gezien. En de cinemazaal is toch zo’n mooie plek om eenzaam te zijn…

»Ik voelde me het sterkst aangetrokken tot het personage van Alain (gespeeld door Maurice Ronet, red.). Het leek wel alsof ik hem kende uit mijn eigen omgeving: iederéén kent wel zo iemand – sterk en intelligent, maar met een integriteit die grenst aan het zelfdestructieve. Hij heeft enorme idealen en fantastische ideeën over het leven, maar is zelf totaal niet in staat om die te bereiken. Het was dát aspect dat me zo fascineerde, niet het feit dat hij toevallig ook drugsverslaafd was.»

- Het originele verhaal (gebaseerd op de roman van Pierre Drieu La Rochelle) situeert zich in Parijs. Hoe belangrijk was het om dat naar Oslo te halen?

Trier «Oslo is een stad die erg aan het veranderen is en waar veel mensen op dit eigenste ogenblik naartoe trekken. Wat fantastisch is. Maar voor mij hangt er ook altijd een onuitwisbare melancholie over een stad die verandert. Plus: mijn film gaat over een personage dat in de onmogelijkheid verkeert om te veranderen en het nieuwe in de armen te sluiten. In Oslo loopt hij dus verloren.

»Maar voor je nu gaat denken dat je om de oren zal worden geslagen met naargeestige personages en droeve gewaarwordingen: ‘Oslo 31. august’ is ook een film over vriendschap. Over hoe iedereen het al eens moeilijk heeft en dat er dan altijd wel mensen zijn om je er weer bovenop te helpen.»

- Wat wel opvalt in jouw films – ook in debuut ‘Reprise’ – is dat je sterke mannelijke vriendschappen serveert, maar dat die altijd te lijden hebben onder vervelende vrouwen en verstikkende huwelijken…

Trier «Euh, interessante vraag… Tja, ik denk dat ik het gewoon graag heb over jonge mannen en hun moeilijkheden om met vrouwen om te gaan; ik ben zelf tenslotte ook maar een vent. Anders heeft moeilijkheden met relaties omdat hij die zélf altijd saboteert en uiteindelijk opblaast, maar om nu te zeggen dat de vrouwen daar slecht uitkomen…

»Er zitten veel sterke en moedige vrouwelijke personages in ‘Oslo’. Neem nu Anders’ ex, die hij tegenkomt in de scène met de party: hij kijkt naar haar op omdat zij oprecht cool is en niet probeert te voldoen aan wat voor bourgeoiswaarden dan ook. Maar tegelijk voelt zij zich – net als zovelen onder ons – gevangen in een bepaalde rol die ze vervult in het leven. Nee, ik denk dat mijn vrouwelijke personages vaak nuchterder en directer met het leven omgaan dan de mannen: die palaveren en intellectualiseren maar een eind weg.»

- Tot slot: werk je voor je nieuwe film voor de derde keer op rij samen met je vaste hoofdacteur Anders Danielsen Lie?

Trier «Nee, hij is jammer genoeg dokter geworden – die zit as we speak appendixen te verwijderen ergens in Noorwegen.

»Ik kan je wél zeggen dat ‘Louder Than Bombs’, want zo zal mijn nieuwe film heten, een bitterzoet Amerikaans familiedrama zal worden, en dat ik méér dan genoeg getalenteerde acteurs te mijner beschikking zal hebben: als alles goed gaat doen ­Jesse Eisenberg, Isabelle Huppert én ­Gabriel ­Byrne mee!»


- Dan wij ook!

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234