Film: Paris

'Ik hou van vertrekken, maar ik hou nog meer van thuiskomen,' zei filmmaker Cédric Klapisch (u ook bekend van 'L'auberge espagnole') ooit. Met 'Paris' voegde hij prompt de daad bij het woord: hij maakte er een ensemblefilm van, met zijn thuisstad als één van de personages.

Centraal in het patchwork van 'Paris' staat een danser (Romain Duris) die aan zijn huis gekluisterd is terwijl hij op een harttransplantatie wacht. Van aan de zijlijn kijkt hij uit over zijn stad, waar de rest van de personages (zijn zus, haar groenteboer, een professor geschiedenis, een bakkersvrouw...) zich kriskras door mekaar bewegen.

- Parijs tot personage verheffen houdt een risico in: voor je het weet, verval je in een hoop clichébeelden.

Cédric Klapisch «Parijs ligt bezaaid met karikaturen zoals de Eiffeltoren en de Sacré-Coeur, maar net zo goed heb je er een heleboel betekenisloze plekken. In mijn film wilde ik beide categorieën tonen, en hoe die twee elkaar perfect aanvullen.

»Je kan het onmogelijk over Parijs hebben zonder het over de Parijzenaars te hebben. Ze staan erom bekend dat ze een potje kunnen klagen - mij doen ze vooral denken aan de dorpsgenoten van Asterix.

»Ook dat kantje van Parijs toon ik in mijn film. Soms heb je zin om te zeggen: 'Stop nu eens met klagen! Geniet van wat je hebt!' Maar het heeft ook zo z'n charmes. Ik vind het zelfs sexy, zeker als Juliette Binochehet doet (zij speelt de zus, red.).»

- Hoe werd de film door de Parijzenaars zelf bevonden?

Klapisch «Volle zalen alom!

»Wat me wel opviel: in een zaal van vijfhonderd man had je achteraf de indruk dat er vijfhonderd verschillende films waren vertoond. Iedereen maakte er z'n eigen versie van. Waar de één zei: 'Het soort bakkersvrouw dat jij toont, die bestaat niet in Parijs', zei de ander: 'Die bakkersvrouw lijkt exact op de vrouw bij wie ik elke dag mijn stokbrood ga kopen.'»

- Via het personage van Pierre doorkruist de dood de hele film, en toch gaat het geheel nooit zwaar op de maag liggen.

Klapisch «Ik heb al verschillende mensen gekend die plots te maken kregen met een ernstige ziekte. Ik merkte dat die ervaring hen op één of andere manier ook energie gaf. Zich bewust zijn van de dood kan het leven ook zin geven.»

- Je hebt naar eigen zeggen lange tijd geleden onder het feit dat je normaal bent.

Klapishv«Er schuilt geen greintje excentriciteit in mij, en dat zag ik als een groot probleem. Wat voor films maak je als niet-excentrieke cineast? Ik bén geen Pedro Alomodóvarof Emir Kusturica. Uiteindelijk heb ik me weten neer te leggen bij mijn eigen banaliteit.

»Eigenlijk gaat mijn werk slechts over één ding: mijn familie. Mijn ouders gingen uit mekaar toen ik één jaar oud was - dat heeft er waarschijnlijk mee te maken. Wat me interesseert, is hoe mensen aansluiting bij mekaar vinden, of net níét. In feite brengen mijn films stuk voor stuk mijn fantasieën daarover tot leven.»

- Heeft je jeugd je nog op andere manieren getekend?

Klapisch «Mijn vader was dokter en mijn moeder psychotherapeute, en allebei wilden ze dat mijn zussen en ik een opvoeding vol cultuur kregen. Al van kindsbeen af troonde mijn ma me mee naar films waarvoor ik eigenlijk te jong was: op mijn tiende zag ik al '2001: A Space Odyssey'.

»En toen ik veertien, vijftien was, begonnen de films er pas écht goed in te hakken: Fellini's 'Amarcord', 'One Flew over the Cuckoo's Nest' van Milos Forman en 'Annie Hall' van Woody Allen. De liefde is nooit meer overgegaan. In mijn ogen staan de films van de Marx Brothers op gelijke hoogte met de tandarts: ik moet er minstens één keer per jaar naartoe.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234