null Beeld

Film: Red Cliff

Neem het van ons aan: films kunnen écht tot geweld aanzetten. Zo hebben we ooit het cinemacomplex waar we 'Confituur' van Lieven Debrauwer zagen proberen plat te branden, en onlangs nog hebben we halverwege een film van Nic Balthazar met het schuim op onze lippen ons televisietoestel ingetrapt.

Redactie

Ook na het zien van de films van John Woo lopen we vaak met onze wijsvinger schietend en karatetrappen uitdelend door het huis, maar dat is om heel andere redenen: de brave man is de ultieme specialist van de geweldscènes, ook al haat hij naar eigen zeggen geweld.

In 'Red Cliff' - de verfilming van een klassiek Chinees verhaal - is het weer van dattum: er zit een vredelievende boodschap in, maar we hebben toch vooral al kwijlend zitten kijken naar de grote gevechtsscènes. In eentje gaan 800.000 soldaten elkaar te lijf, en in een andere gaan 2.000 boten tegelijk in de fik - aan die scène alleen al heeft Woo een jáár gewerkt.

- Een pacifist die zijn boterham verdient door geweld en schietpartijen te regisseren: raar toch, meneer Woo?

John Woo «Ik gebruik actiescènes om emoties uit te drukken: de moed van een personages, zijn strijd tegen demonen... En wie denkt dat mijn films geweld promoten, heeft gewoon niet goed gekeken: ik hemel het geweld niet op, ik hemel heroïsme op. Dat is iets anders.»

- Dit is de allereerste film die u na uw terugkeer uit Hollywood gemaakt hebt in communistisch China, toch nog altijd een land waar censuur hoogtij viert. Heeft de regering niet geprobeerd een politieke boodschap in de film te stoppen?

Woo «Ik denk dat de regering hier vooral zaken wil doen, en daarom willen ze graag grote namen aantrekken en daar heel grote budgetten tegen aangooien. Maar voor de rest vond ik het hier erg open. Ja, ze wilden niet te veel geweld, want dat zou een slechte invloed hebben op de kindjes. Maar daar hield het op.

»De film is gecoproduceerd door de China Film Group (een productiefirma onder staatscontrole, red.). Zonder hen had ik 'Red Cliff' onmogelijk kunnen maken, want zij hebben hun contacten bij de regering en het leger. En het leger heeft me bijvoorbeeld de duizenden figuranten die ik nodig had, euh, geleend

- Hoe kijkt u nu terug op uw vijftien jaar in Hollywood?

Woo «Ik apprecieer hun professionalisme zéér, en ze hebben er heel goede technici en acteurs. Maar als je er één keer succes hebt gehad als regisseur van actiefilms, raak je nooit meer van dat etiket af. Daar wordt een mens op de duur zó mooooeeee van! Een ander probleem was dat ik er na 'Paycheck' (zijn laatste, commercieel en artistiek geflopte Hollywoodfilm, red.) geen deftig scenario meer kon krijgen.

»En bovendien is het tegenwoordig zoveel makkelijker om in China een film te maken. Ik wandelde hier gewoon een studio binnen: 'Hey jongens, ik zou graag een film maken. Qua titel had ik aan 'Red Cliff' gedacht.' - 'Oké, dan hebben we een deal!' Hier moet je niet eerst zes maanden van je leven verknallen in meetings, besprekingen en vergaderzalen allerhande voor je aan de slag kan: dat vind ik nou leuk.»

Bekijk de trailer »

Herlees de filmbespreking »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234