null Beeld

FILM: SIDE EFFECTS

Onlangs nog zond VIER ‘Contagion’ uit, en vanavond is het op Canvas de beurt aan een andere recente Steven Soderbergh-thriller: ‘Side Effects’, over een door angstaanvallen en depressies geplaagde jonge vrouw (Rooney Mara) die een moord begaat onder invloed van een fonkelnieuw medicijn dat haar werd voorgeschreven door Jude Law – enfin, door diens aalgladde personage Dr. Banks. Kijken? Kijken.

'Jude Law en Catherine Zeta-Jones in 'Side Effects'. Steven Soderbergh: 'Ik wilde een psychologische thriller maken in de lijn van 'Fatal Attraction', een film die ik wel vijf of zes keer gezien heb.'

Steven Soderbergh «De tijd was mijns inziens rijp voor een film over de farmaceutische industrie. De laatste twee decennia is er immers heel veel veranderd op het gebied van de pillenslikkerij. Om een sprekend voorbeeld te geven: stel dat ik mijn debuutfilm ‘Sex, Lies and Videotape’ (uit ’89, red.) vandaag de dag had gemaakt, dan had ik ongetwijfeld lang nagedacht over wélke medicijnen ik het personage van Andie MacDowell precies te slikken moest geven. In die tijd was zoiets amper van belang, tenzij het ging om iemand die echt helemaal de weg kwijt was, en zelfmoordneigingen vertoonde en zo.»

- Toch is ‘Side Effects’ geen frontale aanval op de farmaceuticareuzen.

Soderbergh «Ik had geen zin om een ernstige film over big pharma te maken. Als je iets over dat thema wil weten, kun je er beter over lezen in een tijdschrift – ik denk dat de meeste mensen er liever geen bioscoopticket voor betalen. Nee, wat ik zo goed vond aan het scenario van Scott (Burns), is dat hij de farmaceutische industrie gebruikte als een Trojaans paard waarin-ie een psychologische thriller verborgen hield. En dat wilde ik nu juist maken: een psychologische thriller in de lijn van ‘Fatal Attraction’, een film die ik in mijn voorbereiding wel vijf of zes keer gezien heb. Een uitstekend geregisseerde film, als je het mij vraagt: Adrian Lyne wist precies wat hij aan het doen was. De meeste films uit de jaren 80 zijn niet veel soeps, maar van dit soort psychologische thrillers hadden ze er wat mij betreft nog veel meer mogen maken.»

- U bent onlangs gestopt met het regisseren van langspeelfilms: naar eigen zeggen was ‘Side Effects’ uw laatste, of althans uw voorlopig laatste worp. Waarom?

Soderbergh «Om twee redenen. Ten eerste ben ik erg ongelukkig over de filmindustrie van vandaag de dag: ik vind dat de studio’s te veel macht hebben, en dat ze hun regisseurs en scenaristen als vee behandelen – die trend is overigens al begonnen in de jaren 80. En ten tweede heb ik het gevoel dat ik, persoonlijk gezien, tegen een muur ben gebotst waar ik niet doorheen kan breken. Laat ik het zo zeggen: ik ben wat uitgekeken op de narratieve structuren van het medium film, of toch zoals we die tegenwoordig definiëren. Ik ben ervan overtuigd dat er een nieuwe filmtaal te vinden moet zijn, en om die te vinden zal ik alle wetten en regels overboord moeten gooien, en van nul herbeginnen. Dat impliceert ook dat ik een tijdlang uit de filmindustrie moet stappen – hóélang, dat weet ik niet. Maar kijk, stel dat ik nooit nog een film maak, dan ben ik in ieder geval heel tevreden met de laatste paar films die ik gedraaid heb. Ik wil niet één van die regisseurs worden over wie de mensen zeggen: ‘Wow, op het laatst was-ie de weg echt wel kwijt.’»

- Laatste vraag. In filmrecensies lees je weleens de term ‘Soderberghiaans’. Enig idee wat daarmee bedoeld wordt?

Soderbergh «Geen enkel. Maar aan alle regisseurs en aspirant-regisseurs zou ik dit willen zeggen: gebruik dat woord nóóit om je film te omschrijven in een pitch meeting. Tenminste, als je wil dat je film ooit gemaakt wordt (lacht).»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234