null Beeld

Film: Source Code

Stel u voor: u bevindt zich plots in een pendeltrein richting Chicago, recht tegenover een onbekende maar bevallige dame die wel heel familiair met u omgaat en u verkeerdelijk ‘Sean’ noemt. Helemaal over uw toeren gaat u naar het toilet, waar u merkt dat het gezicht in de spiegel het uwe niet is. Surprise!

Redactie

Het overkomt helikopterpiloot Colter Stevens (Jake Gyllenhaal), die helemáál niet meer weet waar hij het heeft als de trein ook nog eens ontploft, en hij vervolgens ontwaakt in een hoogtechnologische cockpit.

Daar verneemt hij via een monitor dat hij werd uitverkoren voor de ‘Source Code’, een geheim computerprogramma van het Amerikaanse leger waarmee je andermans identiteit kunt aannemen tijdens de laatste acht minuten van diens leven. Stevens’ opdracht: als Sean achterhalen welke passagier de trein opgeblazen heeft.

Wie vertrouwd is met de vele manische blikken in een gemiddelde NMBS-treincoupé, weet dat zo’n klus niet op acht minuten te klaren valt. Dus moet Stevens verschillende keren Seans laatste minuten opnieuw beleven, zónder het verleden in die parallelle realiteit te veranderen.

Met de sf-thriller ‘Source Code’ bewijst regisseur Duncan Jones dat zijn debuut ‘Moon’ geen toevalstreffer was en dat hij voldoende getalenteerd is om niet langer in één adem genoemd te worden met z’n vader David Bowie. Oeps.

-Terwijl ‘Moon’ nog een hardcoresciencefictionfilm was – een man brengt drie jaar alleen op de maan door met z’n robot – is ‘Source Code’ wat zachter geworden: er zit zelfs een vleugje humor en romantiek in.

Duncan Jones «Ik ben zelf een enorme sf-freak en ben me er dus van bewust dat er twee soorten fans zijn: de diehard fans die er niet mee kunnen lachen als je met de regels van het genre klooit, en de liefhebbers die wel van een vleugje sciencefiction houden, maar voor wie niet alles per se wetenschappelijk hoeft te kloppen. Ik denk dat Ben Ripleys script de gulden middenweg bewandelt: zowel de absurditeit als de ernst van Stevens’ situatie benadrukken, bleek een gouden combinatie.»

- Heb je tijdens het lezen van het script nooit gedacht: ‘Hoe gaan we er in godsnaam voor zorgen dat de herhalingen van die acht minuten nooit saai worden?’

Jones «Geloof me: méér dan eens (lacht). Maar ik hou wel van een uitdaging.

»Ik herinner me nog dat Jake het angstaanjagend vond om de allereerste tijdreis– Stevens die wakker schiet in de trein – op te nemen. Ik wilde per se in chronologische volgorde filmen om toch een béétje het overzicht te bewaren, en om verder te kunnen bouwen op de verschillende ontdekkingen die Stevens in de daaropvolgende tijdreizen doet.

»Sommige van die aanwijzingen stonden niet in het oorspronkelijke scenario, maar vonden we tijdens het filmen zelf. Dus moest ik lijstjes maken van alles wat in een bepaalde tijdreis naar de ontknoping leidt, om die zeker de volgende keer te herhalen.

»Onder m’n monitor had ik een schema hangen met welke treinpassagier precies welke passen zet – elk detail moest in elke herhaling kloppen. Jake was de enige die wat bewegingsvrijheid had, maar alle anderen moesten elke keer weer vasthouden aan hun routine.

»Dat was best slopend, ja, maar we waren in goed gezelschap: de film werd gemonteerd door de legendarische Paul Hirsch, die ook de montage van de geweldige Star Wars-film ‘The Empire Strikes Back’ verzorgd heeft. Hij was elke dag op de set aanwezig om een oogje in het zeil te houden: ‘Zou je hier geen extra aandacht aan besteden?’ Hij was m’n houvast.»

- Naar verluidt moest Gyllenhaal wennen aan het voortdurende schudden van de trein?

Jones «Ik kan je verzekeren: veertien uur per dag dooreengeschud worden, daar word je misselijk van (grijnst). En dan speelde ik af en toe ook nog Afrikaanse kerkliederen of barokmuziek in z’n oortje, om ‘m er zo gedesoriënteerd mogelijk te laten uitzien, ha ha! Yep, ik kan soms een eikel zijn.»

Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234