Film: The Adventures of Tintin: The secret of the unicorn

Steven Spielberg staat erom bekend dat hij graag respectabele projecten met crowdpleasende evenementfilms afwisselt. Voor elke ‘Schindler’s List’ in zijn uitgebreide catalogus heeft hij wel een ‘Indiana Jones’, voor elke ‘Amistad’ een ‘Jurassic Park’.

Hoort resoluut in de tweede kolom thuis: ‘The Adventures of Tintin’, ’s mans allereerste animatiefilm. Voor ons blijft Michaël Pas tot in de eeuwigheid de enige echte Kuifje, maar aangezien Hollywood zich graag van het Engels bedient: Jamie Bell doet dat ook niet kwaad. Eigenlijk is de hele film een meevaller: wie had gevreesd voor een Hollywoodiaanse mishandeling van het bronmateriaal, wist allicht niet dat Spielberg en partner in crime Peter Jack­son misschien wel de allergrootste Kuifje-fans ter wereld zijn, én – nog veel belangrijker – dat Spielberg lang, lang geleden al de zegen kreeg van Hergé zelf.

Steven Spielberg «Hoe kun je níét van Kuifje houden? Die grote, epische avonturen... En dan de manier waarop Hergé een verhaal kon vertellen, die unieke tekenstijl…

»Weet je, ik heb me altijd enorm met Kuifje kunnen identificeren. Niet omdat hij zo’n netjes verzorgde jonge snaak is, maar omdat hij heel de wereld afspeurt op zoek naar verhalen, maar er onveranderlijk te diep bij betrokken raakt en uiteindelijk doodleuk zélf het verhaal wordt. Ik heb dat ook: zodra een verhaal mij zo erg aanspreekt dat ik het wil verfilmen, heb ik de neiging om er helemaal in te verdwijnen.»

- Heb je de oude Canadese tekenfilms gezien (bij ons vroeger op Ketnet)?

Spielberg «Ja ja, en de Franse live action-films uit de jaren 60 ook zelfs. Maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo veel aan gehad: ze hebben me vooral doen inzien dat ik van ‘Kuifje’ vooral géén live action-film moest maken (lacht). Maar dat wist ik eigenlijk al: ik was me er danig van bewust dat ik iets totaal anders zou moeten doen – ik wilde vernieuwing, zonder de ziel van de strips te verloochenen.»

- En die vernieuwing vond je in de motion capture-technieken?

Spielberg «Inderdaad. Mijn goede vriend Robert Zemeckis (regisseur van ‘Back to the Future’ en ‘A Christmas Carol’, red.) is daar al jaren mee bezig en de technologie staat niet stil: het wordt alsmaar makkelijker om een geanimeerd personage geloofwaardige expressies te geven. Erg fascinerend, allemaal.

»(Op dreef) Kijk, hè: elk plaatje in een Kuifje-strip vertelt een verhaal op zich. En dan heb ik het niet over wat er in de tekstballonnetjes staat, maar over de lichaamstaal van de personages, hun kledij, hun gelaatsuitdrukking… Ik heb een stijlgids gemaakt van de verschillende Hergé-houdingen, zodat de acteurs al die poses konden bestuderen en uitvoeren. Ik registreerde ze middels ellenlange shots, waar ik dan achteraf de beste momenten uitkoos. Ik wilde de wereld van Hergé helemaal recreëren binnen het kader van mijn camera. Ook al ziet de film er anders uit dan de strips en hebben we de klare lijn bewust niet behouden: de strips waren onze bijbel.»

- Je bent nog altijd even enthousiast over cinema als al die jaren geleden, hè?

Spielberg «Als ik een set op stap, krijg ik nog altijd datzelfde, elektriserende buikgevoel als toen ik als twaalfjarige ging filmen met de 8mm-camera van mijn vader. En zo hoort het ook: als je iets niet met passie kan doen, doe het dan niet.»

- Hoe zit het tot slot met de Kuifje-sequel, die Peter Jackson zou regisseren?

Spielberg «Die komt er – en een derde film ook, trouwens – als Peter eindelijk klaar is met ‘The Hobbit’. Tja. Hij moest er zo nodig drie maken, hè?»

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234