null Beeld

Film: The Avengers

Zoals Roger De Vlaeminck heerst over ’s werelds wielrenners en Jan De Cock de scepter zwaait over zijn hoogsteigen kunstdimensie, zo is Joss Whedon de koning van de geeks. Hij creëerde met ‘Buffy the Vampire Slayer’ en ‘Firefly’ twee crimineel onderschatte cultreeksen en schreef voor ‘Astonishing X-Men’ van Marvel Comics één van de beste X-Men-verhalen aller tijden.

vvp

Maar het was pas met de release van ‘The Avengers’ – de film over het superheldencollectief dat Iron Man, Captain America, Thor, de Hulk, Black Widow en Hawkeye omvat – dat zijn status van halfgod definitief bevestigd werd.

'Venijnige dialogen zijn even belangrijk als goed getimede explosies'

De geheime Whedon-touch? Het was al geen slecht idee om Scarlett Johansson in een nauw aansluitend leren pakje te heisen, maar de mooiste vondst was toch dat Joss er niet voor koos om van ‘The Avengers’ een luidruchtig Michael Bay-achtig vehikel te maken, maar wel een – stel u voor – op spitse dialogen drijvende ensemblecomedy. Waarin weliswaar één en ander ontploft.

- Een droom die uitkomt, zeker: de langverwachte ‘Avengers’-film mogen regisseren én schrijven?

Joss Whedon «Je zou het denken, hè (lacht). Het was vooral ongelooflijk stressvol. In elke scène verandert het perspectief een keer of negen, met al die verschillende personages – stuk voor stuk decennia oude helden die ik al door en door ken van toen ik elf was. Ze moesten tegelijk herkenbaar zijn voor diehardfans als ik én geïntroduceerd worden aan een lekenpubliek, zonder dat het voor één van de twee saai zou worden. Een helse, zij het immens plezierige evenwichtsoefening. Gelukkig had ik met ‘Serenity’, de ‘Firefly’-bioscoopfilm, al eens iets gelijkaardigs gedaan. Ik had toen nochtans gezworen: ‘Dit nooit meer.’ (lacht)»

- Wat is het leukst om te filmen: de actiescènes of de dialogen?

Whedon «Geef mij superhelden en ik ben in mijn nopjes, maar geef mij een venijnige dialoog tússen twee superhelden en ik ben in de hemel (lacht). Waarom heb ik na ‘Avengers’ de Shakespeare-verfilming ‘Much Ado About Nothing’ gedraaid, denk je? Ik ben verzot op witty gekibbel. Ik weet ook wel dat mensen zich niet naar een superheldenfilm reppen voor de dialogen, maar de kleine, fijne momentjes doen je wel meeleven met die hele en halve goden. En dat is minstens even belangrijk als een goed getimede explosie.»

- Je hebt de acteurs de mogelijkheid gegeven om commentaar te geven op de eerste versie van het scenario. Heb je je dat achteraf niet beklaagd?

Whedon (lacht) «Nee, helemaal niet.

»Dit zou een perfect moment kunnen zijn om de acteurs te kakken te zetten, maar helaas: het was gewoon verfrissend om met hen samen te zitten en over hun rol te praten op het moment dat er nog aan geschaafd kon worden.

»De beste feedback kreeg ik overigens van Sam Jackson, die spion Nick Fury speelt. Ik vroeg ’m: ‘Is er iets dat je absoluut niet wilt doen?’ Waarop hij: ‘Doe wat je wilt, maar laat me gewoon niet te veel lopen.’ Enkele weken later stonden we op de set en kwam hij op me af met het scenario in z’n vuist. Hij had er één regel uitgelicht: ‘Fury begint te lopen.’ ‘What the hell, man?’»

- Wat mogen we, tot slot, verwachten van de sequel, ‘Age of Ultron’?

Whedon «Van alles (grijnst). Het wordt een iets donkerder affaire dan deel één: mijn grote inspiratie is ‘The Godfather Part II’. Natuurlijk een min of meer belangrijke filmklassieker, dus als we dat niveau halen, is het voor mij goed. O, en de Hulk gaat aan het daten: hoe dát in zijn werk gaat, zie je volgend jaar!»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234