null Beeld

Film: The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans

Bij het genre 'politiedrama' denk je meteen aan films als 'Dirty Harry' of 'The French Connection': grauwe, grootstedelijke thrillers over de verbeten, vaak moreel dubbelzinnige strijd tussen wetsdienaars en criminelen.

'The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans', een ronduit krankzinnig portret van een agent wiens stoppen doorslaan, tapt uit een ander vaatje. De bad lieutenant in kwestie is Terence McDonagh, een man die hallucineert over leguanen op zijn koffietafel, voor zijn plezier de luchttoevoer van oude besjes afsnijdt en zielen ziet breakdancen.

Yep, deze remake van Abel Ferrara’s culthit uit 1992 is één van de vreemdste flikkenfilms ooit gemaakt, met in de hoofdrol de zotste agent sinds Wilfried Pasmans. Achter de camera staat de Duitse weirdo Werner Herzog, ervóór maakt Hollywoods gekste A-lister Nicolas Cage het mooie weer, met zijn beste vertolking in járen.

Nicolas Cage «Werner Herzog is helemaal niet zo’n tiran op de set als verteld wordt, hoor: je moet die verhalen met een korrel zout nemen. Met Klaus Kinski had hij een notoir getroebleerde werkrelatie, maar dat is volgens mij nog een stuk opgeblazen door de publiciteitscampagne. Ik had in elk geval geen problemen met Werner: hij is op en top een professional, heel gefocust en zit boordevol zelfvertrouwen.»

- Hij maakte van 'Bad Lieutenant' een vreemde film. Neem nu die leguanen...

Cage «Toen ik Werner met die leguanen zag afkomen, wist ik dat dit geen gewone prent zou worden. Hij filmde die beesten van dichtbij met zijn handcamera en daarbij werkte hij één van hen zo op de zenuwen dat-ie hem venijnig in z'n duim beet (lacht)

- Was er ruimte voor improvisatie op de set?

Cage «Toch wel. We namen de film op in New Orleans, de geboorteplek van de jazz. En mijn idee van jazz is: elkaar en je noten zo goed aanvoelen dat je daar van alles begint bij te brouwen.

»Mijn personage is bijvoorbeeld altijd high, en daarom had ik een klein flesje bij met daarin een sacharineachtige substantie. Als ik dat opsnoof, begon ik me voor te stellen dat ik écht high was van de coke. Ik ging daar zo ver in dat Werner op een bepaald moment bezorgd werd: hij vroeg me – nogal angstig – wat er in dat flesje zat. Alsof ik die film had kunnen doen als ik écht stoned rondliep. Dit was gewoon een soort method acting

- Klinkt intens.

Cage «Ja en nee. Er hing een zekere intensiteit op de set, maar vooral omdat we zo veel moesten klaarspelen in zo’n korte tijdspanne. Maar 't ging vlot en ik amuseer me sowieso met kinda whacked out personages.»

- Je lijkt haast af te tasten hoe ver je met een personage kan gaan zonder je geloofwaardigheid te verliezen.

Cage «Ik heb mezelf wat dichterlijke vrijheid veroorloofd omdat het personage tóch de hele tijd onder stroom staat. Als je de kans krijgt om extremen op te zoeken, moet je die vooral grijpen.

»Werner had me verteld dat de film over de bliss of evil ging, het genot van kwaadaardig zijn. Goed idee: het publiek ziet dat graag, iemand die zonder gêne dingen doet die zij nóóit zouden doen. Tegelijkertijd wilde ik het niet te mooi voorstellen. Ik wilde vermijden dat het publiek zou denken: 'Hm, ziet er tof uit, ik ga ook wat blow snuiven!' Ik wilde de aftakeling van McDonagh fysiek zichtbaar maken.»

- Is het een morele film?

Cage «Meer een existentiële film. In het origineel van Ferrara gaat het hoofdpersonage gebukt onder een enorm christelijk schuldgevoel en vindt hij op het einde ook een soort van verlossing. In onze versie zit geen rede: het gaat over een kerel die alles verkeerd doet en daar tóch nog voor beloond wordt.»

undefined

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234