null Beeld

Film: The Company Men

Jazeker, als ’t crisis is, is ’t crisis voor iedereen, maar in 2008 sloeg het dollargroene monster toch vooral toe in Amerika. Daar kregen toen zowel de bankensector, de zware industrie als de huizenmarkt zware klappen. Eén voordeeltje van al die miserie? Enkele topregisseurs haalden er inspiratie uit voor een fijn filmproject. Zoals daar zijn: ‘Up in the Air’ (uit 2009), ‘Margin Call’ (uit 2011) en ook ‘The Company Men’, een mooi, bescheiden drama van John Wells uit 2010. Tot dan hield Wells zich vooral bezig met het regisseren van degelijke series als ‘ER’ en ‘The West Wing’. Voor zijn eerste langspeler kon hij meteen een sterrencast om zich heen verzamelen, waarvan wij voor ons eigenste debuut (werktitel: ‘Killer Zombie Clowns from Outer Space’ – let op: werktitel!) alleen maar kunnen dromen. In de vier company men die van de ene op de andere dag de zak krijgen, herkent u achtereenvolgens Oscarwinnaars Ben Affleck, Tommy Lee Jones, Chris Cooper en Kevin Costner.

mke

- Een behoorlijk impressionant lijstje. Hoe hebt u dat voor elkaar gekregen?

John Wells «Dankzij de economische crisis, ironisch genoeg. Normaal verzuipen acteurs van dat allooi in de aanbiedingen, maar ook in Hollywood was de recessie in die tijd voelbaar. Dus konden ze zich wel vrijmaken. Kevin Costner heeft mij zelfs opgebeld: hij had het script in handen gekregen en was meteen gewonnen voor het personage van Jack Dolan. Hij stond erop hem te vertolken, hoewel het eigenlijk maar om een bescheiden bijrol ging.»

- Klopt het dat u deze film eigenlijk al in 2001 wilde draaien?

Wells «Ja, toen kregen we in Amerika ook al af te rekenen met een crisis: de internetzeepbel. Helaas, tegen de tijd dat ik het script af had, was Warner Bros., de filmmaatschappij die de film zou financieren, al niet meer geïnteresseerd: het onderwerp was volgens hen niet meer actueel. Toen de economische crisis in 2008 opnieuw keihard toesloeg, heb ik het scenario weer onder handen genomen. Helaas – of gelukkig, ’t is maar hoe je het bekijkt – duurde de crisis toen wel lang genoeg, zodat mijn film er dan toch eindelijk kwam.

»Toen we ‘The Company Men’ aan het draaien waren, dachten we allemaal dat hij, eenmaal ingeblikt, al een soort historisch document zou zijn. Zo van: ‘Kijk, in dat jaar woedde die crisis en dat was het resultaat ervan.’ Maar twee jaar later was het financiële klimaat er in Amerika alleen maar slechter op geworden. Zo bleef-ie natuurlijk wel brandend actueel.»

- Denkt u dat de economische malaise nu definitief achter de rug is?

Wells «Ja, de ergste periode hebben we volgens mij wel gehad. Maar toch, we kunnen de tijd niet zomaar terugdraaien. Mensen gaan echt op een heel andere manier over hun werk moeten nadenken. Jongeren die nu afstuderen hebben al heel andere opvattingen over hun professionele toekomst. Toen ik studeerde, had je twee opties: ofwel koos je voor een onzeker bestaan als artiest ofwel voor een stabiele job die je dan kon houden tot aan je pensioen. Maar die simpele opdeling bestaat vandaag niet meer. Dat is waar ‘The Company Men’ ook over gaat: de economische tijden zijn grondig aan het veranderen, dus we gaan anders moeten leren kijken naar ons werk – en dus naar ons leven.»

- Ondanks het zware onderwerp laat u uw film wel op een positieve noot eindigen.

Wells «Ja, dat was een heel bewuste keuze. Tijdens mijn research heb ik met veel mensen gepraat die ooit echt waren ontslagen. Ik stond er versteld van hoe waardig en positief ze toch nog in het leven stonden. ­(Vurig) Da’s het mooie aan ons Amerikanen: na een tegenslag krabbelen we altijd terug recht, we zullen de moed nooit opgeven. Zelfs in de allermoeilijkste omstandigheden niet!»

- (pinkt een traantje weg) God bless America!


Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234