null Beeld

Film: The Descent

Als ijskoud zweet, te berge rijzende nekharen en onversneden doodsangst uw idee van een geslaagde avond zijn, dan mag u zich nog niet zo'n heel klein beetje in de handjes knijpen. 2BE heeft vanavond namelijk het ijzingwekkende 'The Descent' op het menu staan, een film van Britse makelij die zelfs de meest doorgewinterde horrorfanaat alle bovenvermelde symptomen zal opleveren.

Het verhaal in een notedop: zes sportieve vrouwen dalen af in een ondergrondse grottendoolhof in de Appalachen, en krijgen daar een horde mutanten achter de rokken die qua angstaanjagendheid kunnen wedijveren met de bomma uit 'Familie'.

Weetje: actrice Nora-Jane Noone kreeg na de opnames de replica van haar personage mee naar huis en bezorgde haar arme moedertje nagenoeg een dubbele hartaanval door het hoofd strategisch in de vriezer te leggen.

Neil Marshall (regisseur) «Mijn voornaamste bedoeling was een film te draaien die het publiek werkelijk doodsbang zou maken - zoals ikzelf als kind nachten wakker heb gelegen van 'Deliverance', 'Alien' en 'The Shining'.

»Al snel kwam ik op het idee van die ondergrondse grotten. Ik herinnerde me een schoolreisje naar een mijnschacht, op m'n tiende. We stonden met z'n allen in een kring, en de gids zei: 'Ik wil dat jullie nu allemaal je fakkels doven.' Voor de eerste keer in mijn leven ervoer ik toen wat pikdonker écht betekent: je beweegt je hand recht voor je gezicht en je ziet niéts. Buitengewoon angstaanjagend!»

- Eveneens buitengewoon angstaanjagend zijn de mutanten, de crawlers. Hoe zit dat eigenlijk met die types?

Marshall «De crawlers zijn een zijtak van het menselijk ras. Wij hebben lang geleden de grot verlaten; zij zijn al die tijd gebleven. De ontwerper van hun koppen had ik zo gebrieft: 'Ze leven in het pikdonker, dus ze zijn blind. Om te jagen gebruiken ze geluidsgolven, net als vleermuizen. En ze zijn lijkbleek, want ze hebben nog nooit zonlicht gezien.' Een paar weken later stonden er een tiental zeer afschrikwekkende koppen op een rij, waaruit ik de meest afschrikwekkende mocht kiezen. I love this job.»

- Eén van de laatste scènes, die waarin Sarah onder het bloed zit, doet sterk denken aan de legendarische horrorfilm 'Carrie'. Bewust?

Marshall «Ja, 'The Descent' zit propvol referenties aan andere films. Sarahs hoofd dat uit het water oprijst: dat heb ik uit 'Apocalypse Now'. En de openingsscène met die vlotten is een hommage aan 'Deliverance'. De kids van tegenwoordig hebben die ouwe films waarschijnlijknog nooit gezien, maar ik vind zoiets gewoon leuk om te doen.»

- Opvallend is dat uw vrouwen geen karikaturen zijn, zoals gebruikelijk in horrorfilms.

Marshall «Ik had geen zin om zes bimbo's een grot in te jagen: ik wilde moderne, onafhankelijke vrouwen. 'The Descent' is één opgestoken middelvinger aan het hele gegeven chick flick. Op zeker moment roept Beth: 'Ik ben lerares Engels, geen fucking Tomb Raider!' Dat vat het wat mij betreft wel samen.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234