null Beeld

Film: The Domino Effect

Van het noodplan voor Griekenland over strikte bezuinigingsmaatregelen van de EU-landen tot een recordaantal werklozen: toen de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers vijf jaar geleden over de kop ging, raakte de wereldeconomie in het slop.

Katrien Depecker

Het inspireerde de Nederlandse regisseuse Paula van der Oest tot de mozaïekfilm ‘The Domino Effect’, waarin een roekeloze beslissing van een Britse bankier (gespeeld door James ‘Cloud Atlas’ D’Arcy) wereldwijd levens overhoophaalt. Van der Oest ging filmen van Afrika tot in Amerika, en werd daarvoor vorig jaar op het Nederlands Film Festival beloond met een Gouden Kalf.

Paula van der Oest «Met ‘The Domino Effect’ wil ik aantonen dat we allemaal op een bepaalde manier mee schuldig zijn aan de bankencrisis. Niet zo direct, natuurlijk – de banken hebben wél vreselijke dingen gedaan – maar toch in de verwachting dat geluk voortvloeit uit materiële bezittingen: ‘Ik wil méér!’ Maar wat als alles plots in elkaar stort? Wat schiet er dan nog over?»

HUMO ‘The Domino Effect’ gaat over de menselijke kant van de crisis: je zoomt in op gezinnen die er wereldwijd door geraakt worden en die op een bepaalde manier aan elkaar gelinkt zijn.

Van der Oest «We zijn allemaal met elkaar verbonden: het internet heeft de wereld kleiner gemaakt, er is vrije handel en de beurzen beïnvloeden elkaar. Alle financiële geldstromen zijn tegenwoordig mondiaal: een klein hedgefonds in Brazilië kan ervoor zorgen dat een Nederlandse bank omvalt. Het leek me interessant om te onderzoeken hoe zoiets zou kunnen gebeuren in verschillende werelddelen.»

HUMO En dus trok u onder andere naar India, China en Afrika.

Van der Oest «In India zitten heel veel outsourcebedrijven: best mogelijk dat je in België een verzekeringsmaatschappij opbelt, maar dat iemand je in India te woord staat. In China groeit de gegoede middenklasse razendsnel: je hebt er de nouveaux riches, die exact hetzelfde doen wat de middenklasse hier een tijdlang gedaan heeft: kopen-kopen-kopen en in Gucci-jurken rondparaderen. En je vindt er villaparken die gemodelleerd zijn naar Amerikaanse gated communities en die namen als Lake View en Green Village dragen: erg surrealistisch.

»Als je nadenkt over wie de prijs voor de kredietcrisis betaalt, dan kom je vanzelf bij Afrika uit. In Nederland zijn er onlangs nieuwe bezuinigingen aangekondigd, waardoor er enorm gekort wordt in ontwikkelingssamenwerking: dat is intriest.»

HUMO U werkte overal met lokale acteurs en producenten: hoe kreeg u dat voor elkaar?

Van der Oest «Ik heb castings gedaan via internet, overlegd via Skype en in m’n eentje vooraf in alle landen de locaties bezocht, om dan samen met de cameraman te gaan filmen. India was heel chaotisch: omdat we vertraging opgelopen hadden, waren onze vergunningen verlopen en mochten we officieel niet meer op straat filmen. Dan maar stiekem (lacht). En in China moesten we de censuur zien te omzeilen: best een avontuurlijke opnameperiode, dus.

»Maar de samenwerking met de acteurs vond ik het bijzonderst. Hoewel we elkaar totaal niet konden verstaan, begrepen we mekaar toch. In China en Zuid-Afrika had ik wel een tolk, maar toch wisten de acteurs ook door mijn blik of intonatie wat ik precies van hen verwachtte. Ook zonder verbale communicatie lukte het wonderwel: heel apart.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234