Film: The Duchess

Het weelderige kostuumdrama 'The Duchess' vertelt het verhaal van Georgiana Cavendish, hertogin van Devonshire, een edelvrouw uit de late achttiende eeuw en verre familie van Lady Diana, wier schoonheid en glamourgehalte haar deden uitgroeien tot de allereerste celebrity - de toenmalige bloggers hadden hun ganzenveer vol aan de strapatsen van Georgi.

De film is gebaseerd op de biografische bestseller van Amanda Foreman, wier vader Carl het scenario schreef van Fred Zinnemans ongenaakbare 'High Noon' vooraleer hij als communist op de zwarte lijst van de Hollywoodstudio's terechtkwam en naar Engeland emigreerde, maar dat wilt u natuurlijk allemaal niet weten. Nee, wat u écht interesseert is dit: waarom speelt Keira Knightley zo vaak in kostuumdrama's mee?

Keira Knightley «Ik kies mijn rollen altijd in functie van het verhaal. Dat ik in zo veel kostuumdrama's zit, is ook mij opgevallen, maar het is geen bewuste keuze. Ik denk dat het genre gewoon meer interessante vrouwenrollen te bieden heeft.

»Voor de kleren hoef ik het niet te doen: ze zien er fantastisch uit op het scherm, maar het is absoluut geen pretje om ze te dragen. Die dingen wegen een ton, en het duurt uren om ze aan te trekken. Als de costumière er niet bij is, sla ik altijd een laag of twee over: dat scheelt algauw een kwartier (lacht).

»En dan die pruiken! Tijdens de opname van een heel belangrijke scène in 'The Duchess', waarin Georgiana voor het eerst haar toekomstige beste vriendin ontmoet, viel de mijne elke twintig seconden af. Na verloop van tijd lag de hele crew dubbel - telkens als dat ding begon kapseizen, riepen ze: 'Timber!' (lacht) Ik zou graag zeggen dat ik nooit klaag als ik met die kostuums in de weer ben, maar dat is een grove leugen: ik loop over van het zelfmedelijden.»

- Georgiana is een verre verwant van Lady Di, en ook tussen hun liefdeloze huwelijken vallen parallellen te trekken. Heb jij herinneringen aan de prinses?

Knightley «Ik was twaalf toen ze verongelukte (in 1997, red.): ik herinner me de beelden van het autowrak en van de begrafenis, meer niet. In de Britse pers werd ijverig gezocht naar gelijkenissen tussen haar en Georgi, maar ik denk niet dat de scenarist die er bewust heeft ingestopt.»

- Tegenwoordig ben je te zien in 'A Dangerous Method' van David Cronenberg, over de geboorte van de psychoanalyse. Er wordt vaak gezegd dat acteren voor acteurs een vorm van therapie is.

Knightley «Dat klopt misschien wel voor sommige collega's, maar bij mij komt de therapie pas achteraf: als ik een zware rol speel, is het heel belangrijk dat ik 's avonds kan ontspannen. Bij de opnames van 'A Dangerous Method', die hun beslag vonden in de zomer van 2010, was dat: met de hele ploeg bier drinken en naar het WK Voetbal kijken.»

- En hoe zit het naast de set: zorgt de beroemdheid voor veel stress?

Knightley «Ik ben gelukkig niet zo bekend als Brad Pitt, maar ten tijde van de 'Pirates of the Carribean'-films heb ik het wel even lastig gehad. Elke dag stonden er zeker twintig mannen aan mijn voordeur, te wachten tot ik buitenkwam. Zelf mijn boodschappen doen werd simpelweg onmogelijk. Dus bleef ik binnen.

»Toen ik daarna weer in andere, minder in het oog springende films gingen spelen, is die aandacht gelukkig snel weggeëbd. Niets zo vergankelijk als roem.»

Bekijk de trailer:


Herlees de bespreking »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234