null Beeld

Film: The Invader

Dames, heren, laat u niet bedotten: ‘The Invader’, de prachtige debuutfilm van Nicolas Provost, zíét er misschien een beetje arty uit, maar dat wil niet zeggen dat het hier een ontoegankelijke, laat staan pretentieuze film betreft – ook al staat hij dan na middernacht geprogrammeerd in de verste uithoek van Nederland 2. Hier is uw kans om een vergeten pareltje uit de recente Belgische filmgeschiedenis op te vissen. We stellen voor dat u ze grijpt, en wel om deze redenen:

vvp

1. Het onderwerp

Zijnde migratie: een thema dat in de meeste films nog altijd vanuit een eenzijdig, politiek correct standpunt wordt bekeken, wordt hier in al zijn complexiteit op de kijker losgelaten. Het hoofdpersonage Amadou, die in Brussel aanspoelt en door mensenhandelaren wordt misbruikt, is geen meelijwekkende Afrikaan vol goede bedoelingen, maar een heuse antiheld, die worstelt met een roedel demonen en zich ontpopt tot een dreigende wellusteling. Het is eens iets anders.

2. Het openingsshot

Zijnde de ongegeneerd in beeld gebrachte foef van Limburgs topmodel Hannelore Knuts. Van schaamteloze exploitatie echter geen sprake: de inspiratie voor het moeilijk van uw netvlies te wissen beeld kwam van het fameuze doek ‘L’origine du monde’ van Gustave Courbet, volgens Provost ‘de introductie van het realisme in de schilderkunst’. Saillant detail: Knuts is in het echte leven de vriendin van Provost, en tevens zijn muze. Niet toevallig is zij de vrouw naar wie Amadou de rest van de film nog zal verlangen, maar die hij nooit zal kunnen krijgen.

3. De setting

Zijnde onze hoofdstad, het in deze film als een bevreemdende, geheel uit beton opgetrokken metropool in beeld gezette Brussel. Provost: ‘Het is een heel filmische stad, ook al voel ik me er zelf niet thuis – ik vind het een vuile, chaotische plek, zonder groen en zonder visie. In ‘The Invader’ hebben we Brussel een universele, New York-achtige look aangemeten, zodat de stad een flipperkast lijkt van wit licht en neon – een metropool die je doet dromen, en waar je magische momenten kan beleven.’ Een lelijke stad, misschien, maar dan wel een móóie lelijke stad.

4. De hoofdacteur

Zijnde de eveneens geheel uit beton opgetrokken Isaka Sawadogo. Omstreeks de millenniumwisseling trok die met zijn theatergezelschap van Burkina Faso naar Noorwegen, waar Provost destijds woonde. De twee leerden elkaar kennen op de set van de kortfilm ‘Exoticore’. Provost, zwaar onder de indruk, beloofde dat áls hij ooit een langspeelfilm zou maken, de hoofdrol voor Isaka zou zijn. En zo geschiedde: Sawadogo, een man met een fysieke présence om Matthias Schoenaerts tegen te zeggen, mocht zijn brede schouders onder ‘The Invader’ zetten.

5. De collega

Zijnde Steve McQueen, de topregisseur die na zijn puike debuutfilm ‘Hunger’ alleen maar gas bijgaf (‘Shame’), en nu de topfavoriet is om straks te gaan lopen met de Oscar voor Beste Regisseur (‘12 Years a Slave’). Op het filmfestival van Venetië kwamen ‘Shame’ en ‘The Invader’ destijds op hetzelfde moment in première, waarop het verzamelde journaille zich verslikte in de vergelijkingen tussen de twee. Wij hebben al slappere complimenten gekregen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234