null Beeld

Film: The Queen

Terwijl we wachten tot Robbe of Dominque het leven van onze koningin Fabiola verfilmen (mogelijke titels: 'Funny Fab', 'Mujeres al borde de Mora y Aragón!' of gewoonweg 'Hair!') mogen we ons vanavond te goed doen aan 'The Queen', Stephen Frears' schitterende koningsdrama over de Britse vorstin Elizabeth II.

Alsof hij een onversneden thriller staat te regisseren, reconstrueert Frears tot in het kleinste detail hoe het er binnen de muren van Buckingham Palace en Downing Street 10 aan toeging in de vreemde week na de tragische dood van Lady Di. Het interessante aan 'The Queen' is dat Elizabeth (Helen Mirren vertoont een angstaanjagende gelijkenis met the real thing en won verdiend een oscar) à la limite uit het gebeuren te voorschijn komt als een meevoelende vrouw.

Als we de makers mogen geloven steunen de meeste scènes op keiharde feiten - scenarist Peter Morgan is uitgebreid gaan babbelen met royaltywatchers, butlers, meiden en secretarissen - maar of de koningin nu wérkelijk van die archilelijke haarspelden draagt aan de ontbijttafel, blijft evenwel voer voor speculatie.

Helen Mirren «Ik heb de koningin zelf één keer ontmoet: heel kort, in nogal informele omstandigheden, tijdens een polomatch. Maar, eerlijk gezegd, ik kon mezelf er écht niet toe brengen om de sierlijke reverence te maken die in zulke omstandigheden van je verwacht wordt. Om toch een béétje achting te tonen heb ik dan maar een heel lichte kniebuiging gemaakt.

»Wat wil je? Ik ben grootgebracht in een antimonarchistisch huishouden. Mijn ouders waren volbloed socialisten die niets moesten weten van koningen of koninginnen.»

- De gelijkenis tussen u en Elizabeth is verbluffend. Hoe heeft u dat klaargespeeld?

Mirren «Heel simpel eigenlijk: ik zette de pruik en de bril op en daar was ze! Het hielp ook wel dat ik écht een beetje op haar lijk: mijn mondhoeken staan een beetje naar beneden gericht, net als de hare. Ik vermoed dat we allebei een beetje last hebben van een zekere gravitas in het leven (lacht).

»Daarnaast heb ik úren beeldmateriaal bestudeerd: haar houding, haar manier van stappen, wat ze met haar handen doet, hoe ze haar handtas vasthoudt... Wat me opviel, is haar sérieux. Tijdens publieke optredens zal ze geen emotie voorwenden die ze niet voelt. Ze ziet het als haar heilige plicht om haar job waardig en ernstig in te vullen.»

- U heeft we sympathie voor haar, niet?

Mirren «Ja. Ze kreeg het verwijt ongevoelig te hebben gereageerd op de dood van Diana, maar volgens mij leefde ze wel degelijk mee. Alleen: de traditie verbiedt het haar om die gevoelens te tonen. Als ik dan denk aan het zogeheten 'verdriet' dat de tabloids op hun voorpagina's uitschreeuwden... Dát was pas één groot misselijkmakend carnaval.»

Bekijk de trailer »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234