null Beeld

Film: The Savages

'Nee, deze is te goed. Doorschuiven naar de nacht! Wat hebben we nog liggen met Ben Stiller?' Excuus, wij proberen ons een brainstormsessie voor te stellen met de filmprogrammator en zijn assistent, ter hoogte van de Medialaan.

Bij vtm worden tegenwoordig immers steengoeie films getoond, maar dan vooral na middernacht, om niemand voor het hoofd te stoten. Nu vrijdag is het de beurt aan 'The Savages', een ondergesneeuwd juweeltje van Tamara Jenkins uit 2007 over een van elkaar vervreemde broer (Philip Seymour Hoffman) en zus (Laura Linney) die samen op zoek moeten naar een tehuis voor hun dementerende vader.

Troeven zijn een ijzersterke cast en een dito script, ook van Jenkins: geen bandwerk van een groep kettingrokende, aan hun tikmachine geketende apen, wel een op een schaaltje afgewogen mix van humor en tragedie waarvan uw hart een slag zal overslaan. Beloofd!

Tamara Jenkins (regisseur/scenarist) «Een vriend vertelde me dat een koppel dat hij kent naar 'The Savages' was gaan kijken. De man had twee uur lang zitten lachen, de vrouw had bijna non-stop gehuild. Vond ik heel leuk om te horen, want het geeft aan dat mijn film je niet vertelt hoe je je moet voelen: wat je ervan meeneemt, is geheel afhankelijk van je eigen ingesteldheid.»

- Een beetje zoals in het echte leven?

Jenkins «Precies, en wel omdat ik wou dat mijn film óók zoals het echte leven zou zijn. Daarom heeft het personage van Laura ook geen affaire met één of andere blitse hunk, maar met een getrouwde, kalende man die dertien jaar ouder is dan zij.

»Ik kan er niet tegen als iets niet realistisch is, dan ga ik mij allerlei vragen stellen en ben ik in geen tijd de draad kwijt. Als ik 'Friends' zie, denk ik altijd: 'Hoe kunnen die meiden zich nu zó'n appartement veroorloven in New York City?! Waar halen ze die kleren? Ze werken in een coffeeshop, in godsnaam!' (lacht)

- Vandaar ook dat Lenny, de vader, zo'n onmogelijk mens is, en geen aaibare zestigplusser? Het personage van Hoffman zegt op een gegeven moment: 'Dit is meer dan hij voor ons zou gedaan hebben.'

Jenkins «Zijn kinderen zijn allebei ongelukkig, zoekend, niet in staat om duurzame relaties op te bouwen... Dat moet toch ergens vandaan komen? Door van Lenny geen lief oudje te maken, heb ik het verhaal twee keer zo ingewikkeld – én interessant – gemaakt. Zijn z'n kinderen hem enige zorg verschuldigd? En, zo ja, hoeveel? Ik heb graag dat de kijker ook nog een beetje werk verricht.»

- Je hebt ergens verteld dat de film gegroeid is uit één enkele scène, die je al jaren liggen had.

Jenkins «Het fragment waarin Laura's personage haar broer belt en zegt: 'Pa heeft de muren van zijn kamer ingesmeerd met stront!' (lacht) Ik had ooit eens een telefoongesprek verzonnen tussen een volwassen broer en zus over hun vader – een lange conversatie, snel over en weer – maar ik had helemaal geen context.

»Nu en dan vroeg ik me af wat er met die twee personen aan de hand was: wie waren ze? Waarom is zij zo emotioneel, en hij zo koel? Gaandeweg ben ik dingen gaan toevoegen. De telefoonscène in de film is bijna woord voor woord gelijk aan die conversatie van al die jaren terug.»

- Dementie, vervreemding, ellende... Hoe heb je eigenlijk het geld bijeengekregen voor de film?

Jenkins (lacht) «Goeie vraag! Probeer de studiobonzen met zo'n synopsis maar eens wijs te maken dat je een grappige, ontroerende film voor ogen hebt. Maar het grootste probleem waren de acteurs: de studio wilde grotere namen. Ik heb voet bij stuk gehouden, en ben elders met mijn film gaan leuren. Want wie wil dit soort film nu níét maken met acteurs als Philip Seymour Hoffman en Laura Linney?»

- Heel juist. Wist je trouwens dat Laura Linney in Vlaanderen vooral populair is als schlagerzangeres?

Jenkins «Nee, echt?»

- Nee.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234