Film: Tinker Tailor Soldier Spy

Dankzij de twee JB’s – James Bond en Jason Bourne – lijkt het alsof alle internationale spionnen een speedbestaan leiden, waarin de knokpartijen en de achtervolgingen over daken van metropolen alleen worden onderbroken voor vluggertjes met op macho’s kickende babes.

'Gary Oldman: 'MI6-werknemers starten als gewone jongens, maar eindigen helemaal alleen, vanbinnen half kapot.'

Niks van! Minder flitsend, maar wel dichter tegen de werkelijkheid aanleunend én – raar maar waar – ook veel spannender is de intrige die zich ontvouwt ten kantore van The Circus, de geheimer-dan-geheime dienst van de British intelligence die we leren kennen in het meesterstuk ‘Tinker Tailor Soldier Spy’. Daar richt de Zweedse topregisseur Tomas Alfredson (‘Let the Right One In’) zijn lens op het meest onglamoureuze filmpersonage ooit bedacht voor een spionagethriller: Smiley (Gary Oldman in allerbeste doen) wordt met de taak belast om een mol binnen The Circus te ontmaskeren, en dat doet hij met de ondoordringbare vastberadenheid van een autist en de onpeilbare tristesse van een diepe, levensmoeë melancholicus. De plot, gebaseerd op het gelijknamige boek van John le Carré, kronkelt dan weer tot we er zélf even niet meer aan uit konden – twee kijkbeurten is hier het minimum – maar het zijn de wurgende sfeer en de gedempte, een mysterieuze kracht uitademende beelden die het ’m doen. En de meesterlijke vertolkingen, dat spreekt: naast Oldman hijsen klasbakken Colin Firth (hier als antithese van zijn personage in ‘Kingsman: The Secret Service’), Mark Strong, Ciarán Hinds, Toby Jones, John Hurt, Benedict Cumberbatch en Tom Hardy zich in hun beste Koude Oorlogskostuums.

Tomas Alfredson «Ik hoor van veel mensen dat ze de film al drie of vier keer gezien hebben; dat vind ik een heel mooi compliment. Al moet ik toegeven dat ik het niet zelf in ontvangst mag nemen: het is namelijk meer de verdienste van John le Carré. Hij bouwt zijn mysterie zo op dat je er zelf paranoïde van wordt (lacht). Als lezer of kijker word je zelf mee onderzoeker. Zo zijn er veel verschillende lezingen van zowel boek als film.»

Gary Oldman «Juist, ja. Ik sprak net nog met iemand de me uitvroeg over de betekenis van de kleur rood in de film. Je moet weten: het kleurenpalet van Tomas is erg afgewassen, heel neutraal, maar die kerel zag in elke frame wel telkens één kleur: rood. Hij interpreteerde dat als de voortdurende dreiging van de Sovjet-Unie en het communisme tijdens de Koude Oorlog.»

Alfredson «Wat ook de bedoeling was.»

Oldman (lacht) «Natuurlijk. Maar zelfs als je het niet zo bedoelde, blijft het een geldige lezing, en het is mooi dat mensen op die manier met de film bezig zijn.»

Alfredson «Nog leuker vind ik het wanneer mensen een zekere band met de personages voelen. Want ‘Tinker Tailor’ mag dan wel als thriller verkocht worden, voor mij is het vooral een liefdeshistorie waarin de wanhopige loners elkaar voor de voeten lopen. Dat zit ook in het boek van Le Carré, maar hij vestigt er de aandacht niet op. Ik vind het verhaal tegelijk heel afstandelijk én heel herkenbaar.»

Oldman «De film is vooraf aan MI6-werknemers getoond. Op een bepaald moment zegt het personage van Tom Hardy: ‘I don’t wanna end up like you bunch.’ Dat vonden ze de herkenbaarste regel uit de film: ze zijn allemaal gestart als gewone jongens, maar ondertussen zijn ze helemaal alleen, en vanbinnen half kapot.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234