null Beeld

Film: Unspoken

Canvas schiet vanavond weer recht op doelpubliek: 'Unspoken', de tweede langspeelfilm van Fien Troch, is gegarandeerd spek naar de bek van de meerwaardezoeker. Mogen wij u vriendelijk verzoeken zich voor een keertje bij de elite te vervoegen?

mke

Troch richt in 'Unspoken' haar camera op Grace en Lucas (Emanuelle Devos en Bruno Todeschini), een koppel van wie de tienerdochter vier jaar eerder spoorloos verdween. De woorden om over dat gemis te praten zijn al lang opgedroogd, maar het plasje verdriet blijft wel treurig uitdijen. 'Unspoken' is géén gemakkelijke film - de titel is er pal op, want de stukjes dialoog zijn op één hand te tellen - maar u krijgt voor uw moeite wel een mooi stukje cinema over rouw en verdriet. Fien Troch scheert in cinefiele kringen intussen hoge toppen met haar derde, 'Kid'.

Fien Troch «Ik zit momenteel in Parijs. Eergisteren heb ik op het filmfestival Paris Cinéma de hoofdprijs van de studentenjury gekregen.»

HUMO Proficiat! Net als 'Kid' en je eerste film, 'Een ander zijn geluk', draait 'Unspoken' rond een dramatisch voorval waarvan een kind de dupe is. Heb je een heel ongelukkige jeugd gehad?

Troch (lacht) «Nee, toch niet. In mijn films vertel ik eigenlijk over de duistere kant van volwassenen: opflakkerende ruzies, schijnheilig gedrag, dat soort dingen. Zo'n verhalen zijn op zich al erg, maar met een onschuldig kind als getuige wordt dat nog confronterender. Ze houden de volwassenen een spiegel voor.»

HUMO Het thema van 'Unspoken', een jong meisje dat verdwijnt, doet onvermijdelijk denken aan de zaak Dutroux. Speelde dat collectieve trauma tijdens het schrijven?

Troch «Nee, toch zeker niet bewust. Pas toen ik er op buitenlandse filmfestivals voortdurend werd op aangesproken, ben ik gaan beseffen dat die herinneringen misschien toch hun invloed hadden. Alhoewel de buitenlandse pers wel wat overdreef, hoor: daar legden ze die link al bij 'Een ander zijn geluk', terwijl die film over een jongetje gaat dat wordt aangereden. Maar blijkbaar is het imago van België in andere landen met de jaren gereduceerd tot 'een plaats waar kinderen slechte dingen overkomt' (lacht).

»'Unspoken' gaat voor mij vooral over de onmogelijkheid om over verdriet te praten, zeker na vier jaar. Het koppel in mijn film is nog altijd volledig doordrongen van gemis en onzekerheid, maar hoe praat je daar na zo'n lange tijd nog over? Ze kunnen toch niet meer elke dag zeggen: 'Ik mis mijn dochter.'? Na een tijdje worden die woorden banaal, maar het verdriet slijt daarom nog niet. Over die moeilijke communicatie wilde ik het hebben.»

HUMO Het aantal woorden is in 'Unspoken' inderdaad herleid tot een minimum.

Troch «Ja, maar dat was ook wel een uitdaging die ik me had gesteld: hoe kan ik dit verhaal vertellen zonder alle interactie in dialogen te gieten?

»Momenteel ben ik aan een nieuw scenario bezig, en daarin probeer ik het over een heel andere boeg te gooien. Ik wil eens een film maken die meer vanuit een duidelijke plot en dialogen vertrekt. Mijn vierde zal er dus heel anders uitzien dan mijn eerste drie films. (Denkt na)Nu ja, dat zég ik nu wel, natuurlijk, maar voor hetzelfde geld wordt het eindresultaat toch weer heel stil, hoor. Kan je me daarna mooi dit interview onder de neus wrijven (lacht)»

HUMO Zo zijn we wel!


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234